Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 Dette gjelder ikke meg, men en i familien. Hun har fått lungebetennelse, bronkitt og hostet på seg fler ribbeinsbrudd, nå har hun altfor høye leververdier. Er dette veldig farlig? hun har fått på mye smertestillende osv pga en tidligere operasjon og brukt dette over fler år. Dette er sikkert grunnen til de høye verdiene, men de må ta fler prøver ol. før de kan si noe mer. kan noen fortelle meg litt? er dette veldig farlig? Give it to me! Jeg tåler sannheten så ikke pynt på den.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #2 Skrevet 26. mars 2007 Det er jo ikke gunstig med høye leververdie, vet du hvilke prøver som har blitt tatt og hva svarene var. Er sykepleier og har en bok jeg kan slå opp i hvis du vil. Vil tro legene vil vurdere hvorvidt personen bør fortsette på samme type medisiner etc. Leveren vil jo få det bedre om hun ikke går på medisiner vil jeg tro. Skader og event bedring av disse er jo avhengig av hvor lenge hun har tatt medisinene og hvor mye og om det eventuelt ligger en annen årsak bak verdiene. Syns det er viktig at personen selv får vite hva legene mener, man må jo ta i betraktning hvordan tilstanden hennes er, kan ikke bare se på prøvesvar.
animal Skrevet 26. mars 2007 #3 Skrevet 26. mars 2007 Hei du. Jeg er sykepleier, men kan ikke si jeg vet mye om forhøyde leververdier (bortsett fra i forbindelse med cellegift), men fant disse sidene- link nedenfor. Du kan jo se litt på det, så er det bare å spørre om det er noe du lurer på. Uten å ha satt meg inn i saken, så ville jeg tro at det er stor sannsynlighet for at de økte verdiene kommer av hennes bruk av smertestillende. Sørg for at det blir gjort en skikkelig utredning. http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=8992 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336299
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 Jeg vet svært lite da vi ikke har så mye med henne å gjøre selv, men fikk vite det av et annet familiemedlem og man bryr seg jo uansett for å si det sånn. Eneste jeg vet er at hun har alt for høye leververdier og er avhengig av antibiotikakurer osv. så og så ofte. Pga hennes tidligere operasjon. Dette er noe hun har gjort i fler år og nå ser det ut som leveren ikke godtar dette mer. hun lider også av fedme i tillegg men muligheten for å kunne gå ned i vekt er omtrent ikke-eksisterende desverre pga skade. verdiene kan jo også gå opp ved fedme har jeg lest meg til. Så nå er det vel de to tingene som nå til slutt har påvirket leveren. har dere hørt om lignede tilfeller noen av dere ovenfor? bekymret for henne, men vi har ikke kontakt så jeg vet ikke hvordan jeg skal stille meg til saken. Hun måtte komme tilbake for fler prøver så det er vel utredning hun skal da vil jeg tro? hovedinnlegger
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Hei. Hvor farlig dette er kommer helt an på hvor høye prøvesvarene er og hvilke det er som er forhøyet og fremfor alt hvorfor de er for høye. Smertestillende medisiner kan skade leveren. Ofte bare forbigående, men kan også gi varig skade slik at man resten av livet må være forsiktig med hva hun tar av medisiner, alkohol og andre leverskadelige stoffer. Enkelte leververdier vil også stige forbigående når man har en infeksjon i kroppen. Blandt annet kan kyssesyke gi for høye leverprøver. Personen kan også ha en ulmende gallesykdom som ikke har vært merkbar men som gir forhøyede leverprøver. Problemer i bukspyttkjertelen gir også for høye prøver og havner i gruppa "leverprøver". For mye alkohol gir høye prøver. Alt i alt så er det veldig mange ting som kan gi høye leverprøver og hvor farlig det er kan man ikke si noenting om før man vet hvorfor prøvene er for høye. Det kan og er oftest en ufarlig sak, men skal alltid utredes. Jeg er foresten lege
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 Takk for masse god informasjon. Så sjansene er store for at hun vil bli helt bra igjen bare de finner ut hva som gjør de så høye? trodde det fort ble farlig når man hadde høye leverprøver siden dette er noe vi ikke kan "bytte ut". hvis det er pga overvekt og smertestillende så vil hun bare få medisiner mot dette da eller? hovedinnlegger
animal Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 Ikke meg som er lege, men om leveren blir bra igjen hvis årsaken fjernes er nok avhengig om den eventuelle leverskaden har blitt varig eller ikke. Det igjen kommer vel ann på årsaken, og hvor lenge hun har hatt det. Mange hvis her.. Overvekt krever jo som regel litt innsats for å fjerne, og smertestillende bør hun i tilfelle ta minst mulig av da kanskje.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #8 Skrevet 26. mars 2007 Lurer på om man ikke kan få forhøyete leververdier ved langvarig bruk av sterke smertestillende, kan ikke definere "langvarig" for deg da. Da burde hvertfall prøvene gå tilbake til normalen når hun slutter med smertestillende. (Er sykepleier)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå