Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ei tulle på 5 mnd og fullammer. Øsnker faktisk å fullamme så lenge som mulig pga eksem i familien.

Hvordan vet jeg at melka mi nok for henne? er det at hun går opp nok i vekt i forhold til vektkurva si?

Når vi skal starte med fast føde hva er mest gunstig mat; grønnsaker eller grøt? Hvorfor starter de fleste med grøt, er det noen ernæringsmessig grunn for dette?

vennlig hilsen meg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8768022-gr%C3%B8t-vs-gr%C3%B8nnsaker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har også to jenter som jeg fullammet i 12 mnd pga ekstrem allergi i familien. Dette har vært problemfritt for mine barn, som har vokst seg store og ganske så runde på bare mm i hele 1. leveår. Fra 6 mnd ga jeg et jerntilskudd i flytende form, da de begge hadde lavt jernlager fra fødsel av.

Du kan tydelig se på vekstkurven hennes om melka di er nok for henne, pluss på trivsel og soving. Våkner hun ofte og vil ha pupp på natten?

Det kan jo være slitsomt etterhvert, men har man overskudd til å amme halve natten(som her) er det ok.

Mm inneholder alle nødvendige næringsstoffer og mineraler som baby trenger, bortsett fra jern, og du bør rådføre deg med hs eller lege før du velger å fullamme så lenge.

De fleste begynner å introdusere grøt i første omgang fordi den er tilsatt jern, og det trenger jo ammende babyer fra 6 mnd. Grønnsaker er ikke så rike på jern, men det finnes grønnsaker som har det og. Det er bare å finne frem til de rette grønnsakene.

Jentene mine er henholdsvis 14 og 2 år, og ingen av dem er allergikere i dag. Eldste ble ammet i 3 år, og jeg ammer fremdeles snuppa på 2 år. Hun har blitt ganske så flink til å spise annet enn mm det siste året, og er heller ikke blitt kresen av å få kun mm så lenge.

Lykke til med tulla di.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...