high five Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 Blir det ikke mye grisarbeid med vasking av bæsjbleier?
Ranveig R Skrevet 26. mars 2007 #2 Skrevet 26. mars 2007 Når babyen berre får morsmelk kan ein veldig lett skylle bæsjen av før ein legg bleia i bleiebøtta. Når ungen er blitt så stor at bæsjen er fastare, legg ein rispapir (eit tynt, mjukt ark) innerst i bleia. Når ungen bæsjar tar ein veldig enkelt rispapiret med bæsjen og kastar i do. Det blir då lite/ingen bæsj att i sjølve bleia. Så for å svare: Morsmelkbæsj kan vere litt griseri med, men når fast føde er innført er griseriet slutt.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 26. mars 2007 #3 Skrevet 26. mars 2007 Men trenger man aa skylle av morsmelk-bleiene foerst? Jeg har lest at akkurat det er helt frivillig dersom man vasker bleiene hver 2-3 dag og har en god vaskemaskin--fordi morsmelkbaesjen er vannopploeselig og vaskes lett av. Det jeg har hoert anbefalt er at man evt. "rister litt av" bleia i do (spesielt hvis man bruker en moderne bleietype m/ f.eks fleece og trykk-knapper, bretter den sammen (akkurat som en engangsbleie) og legger den i bleieboetta. Naar vaskedagen kommer tar man foerst en forvask (og lar evt. bleiene ligge i bloet i vaskemaskinen noen timer) og saa en vask paa 60 grader. Det er i allefall det som staar paa sidene som selger Fuzzibunz lommebleiene vi skal bruke--de anbefaler faktisk at man ikke skyller dem fordi det kan slite paa bleiene at de ligger der vaate. Jeg har i allefall tenkt aa gjoere dette i starten--og gaar det ikke faar jeg heller skylle litt. Selvfoelgelig er det litt ekkelt aa ta i en baesjebleie--men det maa man da med engangsbleier ogsaa. Akkurat den ekle biten faar man da uansett om man bruker toeybleier eller engangs. :-) Og rispapir hoeres genialt ut. Gleder meg til aa begynne aa bruke det. Saa for aa svare HI--jeg har ikke begynt aa bruke toeybleier ennaa men har lest masse om dem i det siste. Men jeg synes IKKE det hoeres mer ekkelt ut enn engangsbleier--faktisk hoeres det mindre ekkelt ut at baesjen havner i septiken (fordi man drar den ned i do) enn at man har baesjebleier liggende i soppelboetta. Det hoeres ut som om de fleste egentlig unngaar mye lukt og styr ved aa bruke toeybleier. Hvis du er interessert--saa ta et lite soek paa internett paa f.eks "cloth diapers" eller se paa norske nettbutikker som www.kenguruloftet.no eller www.stellerommet.no. Toeybleier har forrandret seg noe enormt i de siste 10-15 aarene, og mange minner om engangsbleier i bruk. Du kan ogsaa ta en titt paa nicket mitt og se i albumet--der har jeg lagt ut noen bilder av de vi skal bruke.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 Selvfølgelig er det mye prakk med tøybleier! Men det er noen som vil ha det sånn, og da må de få lov til det. Det blir selvfølgelig mer klesvask, og alt dette skal henges opp, tørkes, brettes osv. Bruker man tørketrommel til å tørke tøybleier, så kan i alle fall tøybleiebrukerne holde ganske så kjeft om å spare miljøet! Få maskiner trekker så mye strøm og er så unødvendig i en husholdning! I tillegg føles tøybleier mer våte og ubehagelige for barnet, og er mye større enn papirbleier. Mange tøybleiebarn er en god del senere til å gå enn papirbleiebarn. Sånn er'e bare, og noen vil ha det sånn - men ikke jeg. Jeg leverer papirbleier som våtorganisk avfall i stedet. :-)
Lille Kamille Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Synes ikke det var mye grisearbeid nei. Morsmelkbleiene hadde vi rett i maskinen og senere brukte vi rispapir. Synes ikke det er hverken mer gris eller spesiellt mye mer arbeid enn med papir bleier. Planlegger å finne frem igjen tøybleiene når andreman melder sin ankomst til sommeren.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 Aaehem...Anonym...har du noen gang proevd toeybleier? Jeg tror nemmelig ikke vi snakker om det samme--for jeg skjoenner ikke helt hva du mener. Vi har kjoept inn nok bleier til 2 vask i uka--men vi maa jo uansett vaske mye barnetoey, og jeg synes ikke det er saa veldig mye styr med aa vrenge en vaskepose inn i maskinen og trykke paa knappen. Brette trenger man ikke gjoere med moderne toeybleier...de er jo laget som engangs! Aa henge dem opp tar kanskje 5 minutter...siden de er laget av mikrofiber toerker de paa et par timer...jeg skjoenner ikke helt hvordan du mener det skal vaere saa veldig mye "prakk," men kanskje det er noe jeg ikke har faatt med meg? Hva slags toeybleier tenker du egentlig paa? Baesjebleier maa man jo forholde seg til enten man bruker engangs eller toeybleier--og jeg vet ikke helt hva som er verst---aa ta ut en stinkende soeppelpose eller aa vrenge en pose inn i maskinen...det er vel en smakssak tenker jeg... Vi har ikke tenkt aa bruke toerketrommel, men det brukes jo 20 ganger saa mye raamateriale, 3 ganger saa mye energi, 2 ganger saa mye vann, og 60 ganger saa mye soeppel paa aa produsere engangsbleier,(The Landbank Report, 1991) og om man da setter paa en toerketrommel til toeybleier eller to en gang iblandt er vel ikke det saa ille...eller? I allefall er det det jeg har lest--de andre studiene som sier at toeybleier bruker mer energi er jo foretatt av Proctor and Gamble (Pampers) og disse har jo blitt trukket tilbake naa... Og vaate--jeg skjoenner ikke helt hva du mener der heller. Lommebleiene vaare har et fleecelag som gjoer at fuktigheten trekkes vekk fra barnet. Barnet kjenner jo godt at det tisser akkurat naar det skjer--men er det egentlig saa ille, da? Er bleien vaat skal den jo skiftes enten man bruker engangs eller flergangs. De skal jo ikke gaa rundt med vaat bleie! Og stoerre enn papirbleier--det er i hvertfall ikke de vi har kjoept. Du kan se paa bilde hvis du klikker paa nicket mitt. Og dette med aa gaa--det har jeg aldri hoert foer. Hvor har du det fra? Det forskningsstudiet hadde vaert interessant aa lese... Kan du si meg hvem som har forsket paa det og hvor forskningen ble gjort? Jeg er litt interessert i aa lese slike studier for tiden, nemmelig. Bra at du leverer som vaatorganisk forresten.
Ma-i Skrevet 27. mars 2007 #7 Skrevet 27. mars 2007 Om du har prøvd engangs og brukt det før. Så skal jeg si at for 10 år siden var ikke engangs små nei, de var store og klompete og stinket over alt. Dessuten er jo ikke engangsbleier anbefalt til guttebabyer da de fort kan bli for varme for pungen, det er det flere leger som har sagt. Dessuten er engangs full av kjemiske stoffer, og små babyer tar det opp igjennom huden, spesielt når den blir fuktig. Blekemidlene og alt som brukes av maskiner for å lage papirbleier for ikke å snakke om de uoganiske stoffene , er ganske enormt. Dagens tøybleier er enkle, hygeniske, og helsemessig mange ganger bedre for alle. Mindre lukt blir det også, Grisearbeid er å skifte på papirbleier som lekker og skal i søpla, stinker og kan gi pusteproblemer for de med astma og allergi, våte , møkkete papirbleier avgir lukt og gasser som irriterer slimhinner og luftveier.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2007 #8 Skrevet 29. mars 2007 Her blei det mange diskusjoner Er jo så flott vi kan velge selv hva vi velger til barna våre Uansett hva det er som gjør at vi velger det ene eller det andre Vi vurderer tøybleier ene og alene for at vi tror "inneklima" for småtten blir bedre
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2007 #9 Skrevet 29. mars 2007 har vært og prøvd tøybleier noen dager nå på jenta til veninna mi på 1.5 år. og i går, så skulle moren skifte på ho, å da starta ho å grine når ho tok frem papir bleien, å pekte på tøybleien. strålanes glad når ho fikk på tøybleien. å det sier kanskje litt, når en liten jente velger å ha tøybleie forran papir bleie. det får i allefall meg til å tenke. har hatt flere sånne tilfeller i barnehagen der jeg jobbe åsså. barna som bruker tøybleie hjemme, men papir i barnehagen, spør alltid etter tøybleie når man skifter på dem.
tusseberta Skrevet 29. mars 2007 #10 Skrevet 29. mars 2007 For veldig mange som har barn som sliter med sopp og bleieutslett har tøybleier vært redningen. Jeg tror rett og slett ikke at så mange hadde valgt å bruke tøybleier hvis det ikke var sunt for barna eller bra for miljøet. Når det kommer til miljøet er det tonnevis med innlegg her som viser til akkurat det-og det skal nok mer til enn å bruke tørketrommelen. Jeg brukte engangsbleier til førstemann men har ikke angret et sekund på at jeg har brukt tøybleier på nummer to. Flott at det alternativet finnes!
Anonym bruker Skrevet 15. april 2007 #11 Skrevet 15. april 2007 Hei NewYorkMom. Hvor mange tøybleier har du kjøpt inn til to vask i uka? Bruker du bare formsydde eller har du brettebleier i starten? Hilsen førstegangsmamma som vurderer tøybleier.
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 15. april 2007 #12 Skrevet 15. april 2007 Vi har kjoept inn 24 lommebleier i small stoerrelse og 18 i medium. (Siden vi bor i USA er de en god del billigere enn i Norge.) Pluss at vi har 12 brettebleier som ogsaa kan brukes... Helt i begynnelsen regner jeg vel kanskjer med tre vask i uka, men andre som bruker toeybleier har fortalt meg at det mest sannsynlig vil bety at jeg kan ta to vask i uka...saerlig hvis vi ogsaa bruker brettebleiene. (Det kommer ogsaa en lang periode hvor vi kan bruke baade small og medium lommebleine, og det gleder jeg meg til. Da har vi i allefall nok. :-) Men dette er jo veldig avhengig av hvor mange bleier ungen bruker hver dag...har hoert at det kan variere veldig fra baby til baby. Men regner vel med maks 3 vask i uka...og mest sannsynlig blir det 2 ganger i uka etter den aller foerste tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå