Gå til innhold

Fødselsbrev - hva skriver man?

coscos

Anbefalte innlegg

Jeg var hos jordmor forrige uke, og hun anbefalte meg å skrive et brev om hvordan jeg ønsker å ha det på fødselen. Som førstegangs, synes jeg det er vanskelig å si noe spesielt nå, jeg vet jo ikke helt hva jeg går til :-).

Har tenkt litt igjennom hva jeg ønsker, og også hva jeg IKKE vil, men utover det, så har jeg ikke gjort meg opp noen bestemte meninger om hvordan fødselen skal skje. Tenkte mer å ta det litt som det kommer, har hørt om andre som har planlagt i detalj, og så har det endt opp helt annerledes.

Hva skal man ta med (det første jeg tenker på er fødestillinger og smertestillende, andre tips?), hvor detaljert skal man være og hvor mye skal man skrive (f.eks. holder det med 1A4 side?).

Andre som har skrevet slike brev tidligere, eller fått tips om hvordan disse skal se ut?

Fortsetter under...

Høres fornuftig ut å det det litt som det kommer synes jeg, så lenge det ikke er helt spesielle ting du ønsker. Men at det er lurt å sette seg inn i og vurdere forskjellige alternativer til smertelindring.

Med min første hadde jeg bestemt meg for at jeg ønsket å være mest mulig i badekar. Det gikk ikke fordi jeg hadde feber...

Hadde forferdelige smerter i korsryggen under første fødsel og bestemte meg for at med nr. 2 skulle jeg prøve elektroder (slags massasje), siden vanlig massasje ikke hjalp.

Med nr. 2 hadde jeg ikke disse smertene i korsryggen. Ikke hadde jeg feber heller, så da fylte de opp badekaret så jeg skulle få prøve det. Men jeg rakk aldri å komme meg i vannet, for jenta i magen hadde ikke tid til å vente på at mor skulle få bade;-)

Derfor tror jeg at jeg tar det litt som det kommer denne gangen:-)

Så spennende at det nærmer seg! Håper du får en fantastisk fødeopplevelse og at du får føde på en mest mulig naturlig måte.

Lykke til!

Det kan faktisk være vel så viktig å formidle hva du IKKE vil, hva du ikke liker og sånn.

Også å si fra at du tar det litt som det kommer, kan være greit for de på føden å vite det også.

Det kan være fint å tenke igjennom og skrive ned hvordan du reagererr ved smerte, kan du snakke selv, foretrekker du at din fødselshjelper skal formidle ting til deg, litt sånne ting.

Det som er fint for de som skal hjelpe deg er å få vite litt om deg som person, slik at de kan møte deg og hjelpe deg. Er du sjenert, er du åpen osv.

1A4 side holder det om du ikke har mye på hjertet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...