Vestlending med to, snart tre? Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 Fikk for 9 dager siden en liten datter. Hun var bare 2160 g og 46 cm. Hun er en dysmatur baby og hadde ikke fått nok næring i slutten av svangerskapet. Hvorfor et man ikke enda, men var enten svangerskapsforgiftning (hadde aldri protein i urinen) eller så var det noe galt med morkakren. Det jeg lurer på er, er det noen som vet om noen andre eller som har et dysmaturt barn? TRenger å høre litt erfaringer her, eventuelt komme i kontakt med noen med lignenede erfaring.
Trønderpia venter nr 3 Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 De sa at min gutt var litt dysmatur. Hadde infarkter i morkaka, som kunne være årsaken. Han var 2840 og 45 cm, så han var ike så liten som pia di. Kom til termin han og. Men han gomla og spiste. Tror ikke han er noe mindre enn andre nå. Er 4 mnd nå. Da han var 3 mnd var han 6090 og 61,8 Ser jo at din baby var mye mindre enn min, og at det er kanskje ikke så mye erfaringer jeg kan dele med deg. Men ville bare fortelle.
TM2006 Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 Jenta vår var dysmatur (og prematur). Vi heller fikk ingen klar årsak til at hun var liten. Hun ble forløst med haste KS i uke 34+2 og veide da kun 1600 gr.og var 43 cm lang. Nå er hun snart 3,5 mnd og veier rett under 4 kg og er 52 cm lang. Vi har fått beskjed om at hun kommer til å være en lettvekter de første leveårene. Men nå var hun jo en del mindre enn deres baby også er hun jo prematur i tillegg....... Vi fikk beskjed om at premature og dysmature gjerne var veldig glupske for å ta igjen det fortapte....... Lykke til med babyen deres, kos dere!
mimmi`80 - 07 & 09 Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 min svigerinne fikk en gutt for 2,5 år siden. Hun hadde hatt infarkt i morkaka. Han var 53 cm og 2800 ca tror jeg. Var veldig skrukkete iallefall fordi han hadde gått mye ned i vekt inne i magen. Han var liten og svak og fikk derfor ikke i seg så mye mat etter fødsel heller. Han hang litt etter motorisk i begynnelsen fordi all næringen han fikk i seg gikk til utvikling av hjernen. Etter ca 6 mnd begynte det å snu og etter bare et par uker hadde han plutselig "tatt igjen" jevnaldrende på det motoriske. Han er nå 2,5 og er en helt normal gutt med alle ferdigheter, motorisk og emosjonelt. Han hang aldri etter kognitivt
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 jenta mi ble født i uke 37+0 den 26.02.07:) hun var så vidt større enn jenta di, da hun var 46 cm og 2290 g, men det er ikke så mye likevel! fødselen ble satt i gang ved 36+6 pga alvorlig svangerskapsforgiftning, etter at jeg hadde ligget på obs. posten for gravide i en måned, men ting gikk galt så hunn ble tatt med akutt hastesnitt til slutt... Amelíe hadde problemer med å spise de første dagene, og vi matet mye med kopp, for vi etter mye mas fikk vi prøve oss med flaske, og nå når hun er en måned gammel er hun så godt som fullammet! hun sier til og med hun legger på seg 300 gram i uken, og utvikler seg fortere enn noen annen baby jeg har sett, i og med at hun begynte å strekke seg ut en dag etter fødselen, løfter hodet selv og er veldig koordinert:) så for vår del har dette blitt en solskinnshistorie uten like:)
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2007 Jeg syns det er godt å høre at alt får bra med babyene deres. Trenger litt solskinnshistorier nå. Blir jo helt nervevrak av å gå rundt å bekymre meg over om hun får nok mat i seg.... Den store trøsten er at så lenge hun har greidd å overleve så langt er hun nok en ganske sterk jente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå