Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 Den ene gutten på avdelingen i bhg vår bruker enda bleie. Han blir 4 år nå neste mnd. Ble ganske overasket da jeg fant det ut. Han bruker det hele døgnet. Når jeg spør om han ikke skal slutte snart, sier han bare; Nei, beibier bruker jo bleie. Han har aldri tisset eller bæsjet på do... Noen synspunkter?
blond Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 Noen er trege, men når ungen er snart 4 så er det på tide å jobbe mer systematisk mot bleieslutt, mener jeg. Det er foreldrenes ansvar.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 Ja, det mener jeg og, men kan jo nesten ikke si det til mora? Det er jo hun som bestemmer uansett...
blond Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Det får være opp til henne, synes jeg, men det kan jo være plagsomt for guttungen hvis han er den eneste store gutten som bruker bleier. Han er jo ingen baby lenger. Hvis du kjenner mora kan du jo snakke om det uten å være fordømmende? Kan tenkes at hun synes avvenningen er vanskelig og trenger å prate med noen.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #5 Skrevet 25. mars 2007 Jeg kjenner hverken hun eller faren... Har nettopp begynt på den avdelinga. Problemet er vel egentlig at han ser på seg selv som en baby... Og ja, han er den eneste av 35 barn på avdelingen som bruker bleie...
blond Skrevet 25. mars 2007 #6 Skrevet 25. mars 2007 Høres trist ut. Ser for meg en unge som blir behandlet som baby hjemme, men det kan jo være meg som er litt negativt anlagt som ser for meg det.
adni Skrevet 25. mars 2007 #7 Skrevet 25. mars 2007 hei.har selv en gutt som snart er fire som værken vil tisse eller bæsje i doen så jeg vet hvor vanskelig det er.har lokka og prøvd alt jeg kan tenke meg,men da holder han seg i stedet.holt seg i 8 timer uten og tisse en gang fordi vi tok vekk bleiene og sa at nå er du så stor at vi skal prøve og tisse i doen.men har nok ei psykisk sperre for å slippe det i doen...så han ble nesten dårlig så da fikk han på seg bleia igjen.trodde han måtte gi seg til slutt,men skal jo ikke tvinge heller da selv om det var vel nesten det vi prøvde på.så ikke døm for hart.det kan nåk hende at mamman har prøvd mere enn dere aner...
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #8 Skrevet 25. mars 2007 For all del: jag har ikke dømt noen. Var ikke meningen å virke sånn. Lurer bare på om det er vanlig, og hva man kan gjøre...
adni Skrevet 25. mars 2007 #9 Skrevet 25. mars 2007 nei kjære deg ikke tenk på det...nei tror ikke det er vanlig at de bruker bleie så lenge...jeg blir snart desperat selv også vist han ikke slutter snart...hehe.men har ingen gode råd og komme med egentlig selv om jeg har prøvd det meste...skal prøve i påska da for da har jeg ni dager fri.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #10 Skrevet 25. mars 2007 Hm... Kan ikke være lett for foreldrene heller nei... Lykke til i påsken da! :)
blond Skrevet 25. mars 2007 #11 Skrevet 25. mars 2007 For min gutt hjalp det at han skulle begynne på ny avdeling i barnehagen. Vi snakka med han om at når han skulle begynne på ny avdeling så kunne han tisse og bæsje på do der. Det gleda han seg til og slutta et par måneder før han begynte i ny avdeling. Så kanskje det er lurt å snakke positivt om noe som skal skje en stund inn i framtiden og knytte det til bleieslutt?
EvaL Skrevet 25. mars 2007 #12 Skrevet 25. mars 2007 Jo da, vi har hatt flere i barnehagen fra tid til annen og har en jente nå i barnehagen jeg jobber i som fortsatt er i bleier hele døgnet. Foreldrene er helt fortvilet og har forsøkt det meste for å få henne tørr uten resultat, så verden er desverre ikke slik at man alltid kan forvente at alle barn er tørre ved denne alderen. Det har overhodet ingenting å gjøre med at hun blir behandlet som en baby. Det beste er å ikke ha fokus på det, det er nemlig slik at enkelte barn må føle det som "sin egen" besluttning å slutte med bleien, ikke noe andre bestemmer for de. Og jo mer fokus og mer mas det er på bleieslutt, jo mer bestemte blir ungene på at de skal fortsette med bleiene.
blond Skrevet 25. mars 2007 #13 Skrevet 25. mars 2007 Å ha fokus på det er ikke det samme som å presse ungen. Hvis man ikke retter fokus på bleieslutt kan ungen forstå det som at det ikke er viktig, at foreldrene ikke bryr seg. Det KAN være at ungen blir behandlet som en baby og derfor ikke vil slutte, men fortsetter med bleier siden foreldrene signaliserer at det skal han.
KristianL Skrevet 25. mars 2007 #14 Skrevet 25. mars 2007 Jeg syns det er rimelig naivt å tror at ikke foreldre med 4 åringer som fortsatt går med bleier ikke har forsøkt å få ungen tørr. I det minste påvirket barnet til å forsøke å gå på do. Det er også et faktum at enkelte barn ikke er modne nok fysisk til å kunne slutte med bleier selv om kalenderen viser at de har fylt 4 år. Da hjelper det veldig lite hva mor og far ønsker, sier eller gjør. Dette er ofte en fortvilet situasjon for foreldrene, og har ingenting å gjøre med at barna blir behandlet som babyer.
Gjest Skrevet 25. mars 2007 #15 Skrevet 25. mars 2007 Det som er foruroligende med dette er jo ikke at gutten bruker bleier, men at han svarer at beibier bruker jo bleier. Kan jo virke som han mener at han selv er baby.
KristianL Skrevet 26. mars 2007 #16 Skrevet 26. mars 2007 Jeg forstår tankegangen, at man kan reagere på svaret hans. Men ærlig talt syns jeg ikke det er så rart at han svarer slik. Han har sikkert mer enn nok med å kunne forklare overfor foreldrene sin hvorfor han ikke slutter med bleier, også skal han i tillegg måtte forklare det til andre voksen som spør. Hva forventer en egentlig at en 4 åring skal svare på et slik spørsmål da? "Jo du forstår at kroppen min er ikke moden enda, det er noen never som ikke er ferdig utviklet. Så på på grunn av dette klarer jeg ikke å gå på og derfor må jeg ha bleie på meg." Sorry folkens, men jeg mener man bør forvente mer forståelse av voksne personer rundt denne 4 åringen jeg da, enn at han skal være den som er den fornuftige opp i dette. Det er en kjent problemstilling at for mye fokus på bleieslutt om barnet ikke er modent nok, bare fører til enda større problemer rundt avvenningen med bleier.
blond Skrevet 26. mars 2007 #17 Skrevet 26. mars 2007 Vi vet veldig lite om 4-åringen som hi skriver om. Alle svarene hun får er tross alt bare spekulasjoner om hva som ligger i utsagnene til denne 4-åringen og hva foreldrene har gjort eller ikke gjort. Hvis vi skal diskutere generelt om problemstillingen bleieslutt så blir nok svarene litt annerledes, iallfall mine svar. Det er MANGE mulige forklaringer på hvorfor en 4-åring fremdeles bruker bleier.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #18 Skrevet 4. april 2007 Burde ikke barnehagen trene med ham da ?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #19 Skrevet 5. april 2007 Det er mulig at de har forsøkt med bleieavvenning for sent. Vet ikke hvilken forskning som sier at noen ikke er fysisk modne i den alderen. Generelt er man fysisk i stand til å kontrollere urin og avføring fra man er ett år. Flere eksperter sier at den beste tiden å begynne å øve på,er mellom ett og halvannet år (Trene, ikke forvente at de skal bli helt tørre). Senere, når de er mer "bevisste", kan det virke mer psykisk avskrekkende for dem å gå fra bleie til do.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2007 #20 Skrevet 5. april 2007 Du Anonyme her som er så ivrig å peprer sidene her inne fulle av at barn skal trenes fra de er 1 år, og som nå hevder at ungene trenes for sent og at det ikke er noen forskning som sier at de ikke er fysisk modne i den alderen, ro ned litt i svingene du nå syns jeg. Det er viten kjent at mange såkaldte eksperter mener at man ikke skal stresse med pottetrening som det finnes eksperter som mener det du hevder så slutt å fremstå som om du er den eneste som har det rette svaret. Det er overhodet ikke slik at alle barn er fysisk modne ved 12 måneders alder, hos de fleste barn er ikke nervesystemet ferdig utviklet før tidligst 15 måneder. Og uansett hva du måtte hevde, så er den psykisk biten like viktig som den fysiske. Barn er på forskjellige nivåer også psykisk som de er det fysisk og dermed kan du ikke feie alle over en kam slik du gjør. Oppgitt
nov/febmamma Skrevet 7. april 2007 #21 Skrevet 7. april 2007 Jeg har mange synspunkter,men det jeg synes er mest skremmende er at dette blir diskutert på nettet. Dette er ikke ditt barn, men et barn som du har som jobb å ivareta på alle måter. Jeg er fullt klar over at du er anonym, men det er alikevel brudd på taushetsplikten!!!! Får håpe for din skyld at foreldrene hans ikke er innom her, for det er ting du har sagt som de kan kjenne igjen!
Anonym bruker Skrevet 8. april 2007 #22 Skrevet 8. april 2007 Nei vet du hva, nå får du virkelig gi deg. 1. Til din opplysning er dette første gang jeg uttaler meg om bleieavvenning på disse sidene. Jeg gjør det nå, fordi jeg nylig er blitt gitt denne informasjonen av fagfolk. Så hva du mener med å "pepere" sidene, er ganske uforståelig. 2. Du beskylder meg for å være kategorisk. Da synes jeg du bør lese teksten grundigere. Som du ser, skriver jeg "Det er MULIG at...", "GENERELT er man fysisk i stand til...", og "FLERE forskere...". Dette er altså EN AV FLERE MULIGHETER, men av en eller annen grunn leser du min tekst som et svar med to streker under. 3. Hvis du skal bevege deg på disse sidene, bør du tåle flere ulike innspill og flere FORSLAG. Tror du hovedinnlegger har nytte av at alle innspill sier det samme? Dette er en side hvor man utveksler ideer, informasjon og erfaringer, eller tar jeg feil? Så: Les grundig før du går i strupen på folk med usakligheter.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 9. april 2007 #23 Skrevet 9. april 2007 Prøv å introdusere potta eller om han vil prøve å tisse på do. Vi startet med stedattern min da hun var nesten 3. Lot henne prøve å tisse før morgen og kveldstellet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå