Gå til innhold

Skal dere døpe barna deres?

Anbefalte innlegg

Det er lenge til den tid kommer, men vi har allerede begynt å tenke på det. Jeg er døpt selv, og det er min samboer også. Men helt ærlig så kjenner jeg at jeg ikke har så lyst til å døpe barnet vårt i en kirke som er i mot både hvordan vi lever og måten barnet vårt ble til på....Det blir liksom ikke riktig for meg. Vet at ikke alle innen kirken har homofobi altså, men ganske mange har holdninger jeg ikke synes noe om.

Hvordan tenker dere andre om dette? Noen som har døpt barna sine? Og hva slags reaksjoner hadde prest/kirke på det?

Tenker på å ha en slags navnefest vi......

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8760918-skal-dere-d%C3%B8pe-barna-deres/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har lyst til å døpe barna, og kommer til å gjøre det. Det eneste jeg har tenkt på er at jeg vil at en homovennlig prest skal gjøre det. Vet ikke om det er så mange av dem her i Stavanger, men jeg har begynt å spørre litt rundt og håper på svar snart.

Kirken har aldri vært spesielt raskt ute til å godta endringer. I bunn og grunn er dåpen for meg bare en formell handling som handler om å gi barnet en mulighet og et valg jeg er glad jeg fikk. Hva konservative skulle mene om det bryr jeg meg ikke om.

Hei.

Både jeg og kona er døpt, og står i statskirken. Jeg er også konfirmert. Prøvde å melde oss ut for noen år siden, i forbindelse med at vi skulle inngå partnerskap, men det ble skøvet litt unna pga en masse papir tull som måtte ordnes.

Vi valgte navnfest til tulla vår, og vil gjøre det med han som kommer nå også. Vi valgte å ta den via sermonien til Humanetikernes forbund. Det kostet litt siden vi ikke er medlemmer, men det var det verdt. Ble liksom litt mer høytidlig. I slekta vår er det omtrent halvt om halvt med medlemmer av statskirken, og humanetikere så det ble aldri noen diskusjoner eller spørsmål om den saken. Om ungene våre skulle ønske å konfirmere seg i kirken når den tid kommer, får de døpe seg da. Ikke noe problem det. Kusinen min gjorde det for noen år siden, og det gikk knirkefritt:)

Lykke til i deres valg. Bare man føler seg komfertabel med sin avgjørelse, så er vel det det viktigste?!

Hei.

Vi valgte dåp til jenta vår.

Jeg står ikke i statskirken, men er troende. Kona mi er vel kanskje ikke så troende, men står i statskirken....hehe..oss om det...

I alle fall, vi valgte å døpe ut ifra det som ligger i ritualet dåp, og forholdt oss ikke til den norske kirkes holdninger til homofile akkurat da. Hva jenta vår selv velger senere er opp til henne, vi vil nok også melde henne ut av statskirken etter hvert så hun står så fri som mulig er sånn sett.

Vi valgte kirke utifra hvor vi bor, og tildels familier tilknytning, ante ingenting om deres holdninger, men det var et fint møte med sognepresten, og en veldig fin dåp! De forholdt seg ellers til det som om jeg var den som døpte mitt barn, kona var inkludert i det hele, men må innføres i kirkebøkene som mor etter at adopsjonen formelt er i orden. Kjedelig med enda mer å huske på å ordne....men ikke noe vi gidder å irritere oss over utover det.

Hvis dåpen i seg selv betyr noe for dere ville jeg valgt det var jeg dere, hvilken kirke kan dere i ganske stor grad velge selv uten å måtte sogne til den. Men hvis dåpen ikke har noen betydning ut over det å feire barnet, ja da ville jeg gått for navnefeste.

Uansett blir det sikkert en flott dag hvor alle feirer den deilige lillle babyen deres!

Jeg har tenkt en del på dette og har bestemt for flere år siden at jeg ikke ønsker å døpe eventuelle barn. Har lenge tenkt at jeg ønsket en navnefest hos Humanetisk forbund men har kommet frem til at det heller ikke er riktig for meg. Har nå funnet ut at jeg ønsker å ha en privat Velkommen til verden fest for slekt og venner.

Annonse

Kanskje det føles mer riktig å døpe i kirken dersom nye forslaget til regjeringen går inn?

Har ikke alle fakta å sånn, men det var noe med at kirken skal være åpen for alle, ikke bare for mennesker med kristen religion og som tror på Jesus? men fremdeles så kan de som vil døpe, konfirmere, gifte og begrave i kirken, få gjøre det i verdige omgivelser som før..at det også vil være enklere for homofile...? .tiden vil vise hva som skjer.

Uansett så er alle former for "dåp" verdig synes jeg, om det er navnefest, dåp i kirken, privat velkommen-fest eller innvielse i humanetikernes forbund.

Min mor valgte å la være med å døpe oss søsken, så kunne vi heller gjøre det selv når vi var store nok til å tenke og bestemme selv.

Tror vi velger det samme for vårt lille nurk, men har selvsagt tenkt å feire den nye verdensborgeren med ett durabelig ateistisk familieselskap :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...