Gå til innhold

Smurfer på ferie!

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne ha en egen spalte for ferie..... Det nærmer seg sommer med raske skritt.. Deilig med 13 grader i skyggen i slutten av mars.

Vel, jeg ville svare på Sangsmurfs spørsmål om ferie med små unger og ITALIA!!!!!! Først vil jeg bare si at jeg er GRØNN av misunnelse for at du planlegger og har tenkt deg til Italia. Planlegginga er jo halve turen nesten og kjempeartig! Anbefaler virkelig In-Italia! De er kjempe-hjelpsom.

-Og, ja... det ligger innlegg fra oss under Colle Val d`Elsa. Resten er borte for det er så lenge siden vi var der...

Vi startet i Venezia, så til Cortona, videre til Colle Val d`Elsa og til slutt Lucca. Så reiste vi ut ifra de forskjellige plassene med unntak av Venezia som vi bare nøt til fulle de 4 dagene vi var der!

Til Italia med små barn;

Mine tips vil være - Prøv å unngå den varmeste tiden på sommeren (juli) det blir veldig varmt i Toscana og de fleste utleiehusene er gamle og uten aircondition, lurt å ha et pusterom ved kysten ei stund da. Ved leie av bil få med barnesete (da slipper dere å drasse med selv) og få bil med aircondition!!!!!!!!!! Ha med en lett reise-vogn (som får plass i de små bilene de leier ut), gatene er ofte smale og med masse folk (særlig i Firenze, det kryr av mennesker der og det blir fryktelig varmt i gatene). Husk å høre med utleier av hus/leil/hotell om de har reiseseng eller seng til små barn før dere drar, så slipper dere drasse med det også hvis de kan anskaffe det. Toscana er ikke så veldig barnevennlig og derfor er det fint å reise dit mens ungene er baby.

På ekstra varme dager er det lurt å kjøre bil (og ha på aircondition!!!!) og besøke gamle middelalderbyer som San Gimignano og Montepulciano. Disse byene har høye hus og tårn som skygger for solen og svaler deilig når det nesten er uutholdelig ellers. Ahhhhh sette seg i skyggen og spise en Italiensk is med kokos.... verdens beste.... SUKK!!!!!!!

Hvis dere skal mye rundt i Toscana vil jeg anbefale dere å bo i Siena-området. Det er sånn ca midt i området og dere kan nå de fleste steder med utgangspunkt herfra. -Og byen er utrolig fin og stor. Heller Siena enn Firenze.

Så bare MÅ dere innom Cortona!!!!! Den fineste byen av de alle! En liten fjell-by med drit-bratte gater og utrolig hyggelige innbyggere. Så har de 2 restauranter der som serverer den aller beste maten man kan tenke seg.

Hvis dere er interresert i mat og vin anbefaler jeg dere å lese boken Svarte Haner og ville griser av Klaus Hagerup og Bibbi Børresen. Den er veldig morsom og informativ og beskriver veldig godt det å være på tur i Toscana.

Vi erfarte at det kan være lurt å være flere som kjører bil (det er utrolig mye god mat og da bare Må man drikke en god vin til, og da er det kjedelig at det er en som må kjøre hele tiden.........

Vi har ikke vært med småbarn i Italia, men det blir nok ikke lenge til... Vi har derimot erfaring med baby på tur til Gran Canaria, Danmark og kjøretur til Nordnorge og på reise med hurtigrute.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8759851-smurfer-p%C3%A5-ferie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Italia ja...hmmmm,dit skal jeg ALDRI igjen! Hadde noen fryktelig dårlige opplevelser der da jeg var på Interrail i 2000..Første reiste vi til Paris og var der i fem dager, så til Nice i tre dager. Deretter gikk turen med nattoget til Roma! Første opplevelse var taxituren- han kjørte oss rundt i 20 min, men dagen etter fant vi ut at hotellet lå i paralellgaten til togstasjonen og det tok 5 min å gå... Da vi kom til hotellet va rikke rommet ferdig, så vi satt oss ned og ventet. Ikke noe sted vi kunne sette fra oss baggasjen så vi måtte pent vente. Så viste det seg at det hadde blitt booket enkeltrom til oss (reisebyrået el hotellet sin feil)..Liten seng i 30 varmegrader var uaktuelt så vi ønsket oss annet rom men hotellet var fullt. Da ville vi heller finne rom på egenhånd, men vi hadde allerede gitt fra oss det ene visakortet til hotellmannen og han nektet å levere det tilbake før vi hadde betalt for 3 netter. I tillegg skjelte mannen oss ut og fortalte hvor dårlig han hadde blitt behandlet i Norge så nå ville han være slem igjen.... Vi betalte for 3 netter og reiste derifra.

Da vi kom til Vatikanet skulle vi på omvisning og leide med øretlf. De virket i akkurat 2 minutter..Da vi kom til utgangen sa jeg at de ikke hadde funket og om jeg kunne få pengene igjen- og da ble jeg skjelt ut etter noter! Å skulle erfare Roma på egenhånd fant vi heller ikke veldig lettvint, så etter 3 dager reiste vi til Venezia. På togstasjonen gikk det politi rundt og passet på at vi ikke satt oss på gulvet på stasjonen- det var ca 2 krakker der, men vi måtte pent stå ja!Sitte på sekkene var strengt forbudt!

Venezia var riktignok MYE bedre og der koste vi oss. Prisene var skyhøy på det meste, men et veldig pent sted.

Så gikk turen til Østerrike. Der måtte vi avslutte turen pga dødsfall i familien.

Jeg antar at vi bare var ekstremt uheldige med det vi opplevde i Roma- var bare at vi satt igjen med et veldig dårlig inntrykk.

Når barna blir litt større kunne jeg tenke meg å reise på Interrail igjen- ha hoteller booket på forhånd og reise fra sted til sted med nattog.

Jeg liker å oppleve ting på ferier, men en sydentur i ny og ne er heller ikke å forakte- var på Mallorca for 2 år siden og det var bare supert!!

Iår er det noe uvisst. Vi har campingvogn og båt og har hatt det i Stavern- men vi har ennå ikke bestemt oss for om vi skal sette ned vogna. Vi må ha nytt fortelt (15000,-) og plassen koster 9000,- og med alt vi har å gjøre er er det ganske greit å vente til neste år. Jeg digger campinglivet og har gjort det siden jeg var 6 år. De som synes det er harry må gjerne synes det, men det er den mest avslappende ferien som finnes- både for voksne og barn!

Også er jeg helt enig; Planlegging er halve turen! I mai skal jeg til Paris med Kine og jeg digger å sitte og planlegge og vise henne videoklipp på nettet fra EuroDisney. Gleder meg som en liten unge- er 3 gang jeg er der nå (første gang med barn) :0)

Og uansett hva som skjer iår:JEG ER HELT KLAR FOR SOMMEREN!

Huff, skikkelig uflaks på den italia-turen Florry.

Vi har ikke planer for sommern enda. Men i påska skal vi ha en liten badeferie i Langesund (var det det byen het tro?). I alle fall, de har innendørs (og utendørs) badeland på hotellet vi skal bo. Kan bade både ute og inne hele året. Deilig å komme seg litt bort. Pleier vanligvis å ha hytteferie i påska, men jeg hadde ikke så lyst i år. Foreldrene mine kommer heller ikke på besøk i påska som planlagt, de kommer i mai i stedet, så da blir det badeferie på oss:-) Gleder meg masse! Og sikkert supert der for Tobias. Vurderte Danmarktur i påska (legoland), men fant ut at vi tar det en annen gang.

Er mange plasser jeg vil dra med gullungene årene som kommer. Bl.a: Legoland, Mummidalen, Kristiansand Dyrepark, Hunderfossen familiepark (muligens til sommern), Sommarland i Bø (reiser dit til sommern, er jo bare en svipptur unna) + div reiser i verden ellers, men vanlige sydereiser frister nok mest av utenlandsturer.

Kunne også tenkt meg å reise litt med mannen alene, men det blir vel ikke før om mange år;-)

Heisann!

Ja, hvis man opplever noe negativt en plass er det jo det som henger igjen... Minnet meg på om da vi var på Kreta (som alle synes er så fantastisk flott på mange måter), vi fikk helt avsmak..... Men det kan hende vi opplever det anderledes neste gang... (hvis vi noensinne roter oss bort dit ved et uhell en gang ha-ha...) Var nok i utgangspunktet reiseoperatøren det var noe i veien med (Startour; som vi ALDRI kommer til å reise med igjen!!!!).

Når det gjelder Italia så må man være oppmerksom på at man kan bli litt røfft behandlet på steder der de har masse turister sånn som Roma, Firenze og Venezia (kan forstå at lokalbefolkningen i Venezia for eksempel blir dritlei masete turister og da særlig Japanere som tar 100 bilder i minuttet av ALT, og når det gjennom et helt år beveger seg et syvsifret antall mennesker gjennom gatene...). Vi opplevde det ikke, men i reiseguider står det gjerne hvor man skal være oppmerksom på akkurat det.

Firenze er kjent for å være litt turist-hatske. De gir F... for turistene kommer jo dit uansett. Det er nok noe sånt du Florry har vært utsatt for. -Og det er synd!

Venezia er helt utenom det vanlige. Selv med så innmari masse folk der kan man kjenne roen... Høre bølgene skvulpe.... Gondolierene synge...... japanerne knipse.....

Det jeg husker aller best fra Venezia var romantikken; Å våkne i en himmelseng med at noen sang opera rett utenfor vinduet! SUKK!!!!!!!!!!! -Og jeg som trodde at jeg ikke var romantisk HA-HA!!! Jeg fant ut at jeg var det der.....

Huff! NEI!!!! Nå er det på tide å planlegge neste Italia-tur.

Hei, her er jeg tilslutt, jeg har bare sett på Italia- ferier idet siste, jeg, hihi, og dessuten passa mitt syke barn, og så har jeg vært borte noen dager, men nå tok nysgjerrigheten overhånd.......

Komisk med to så ulike innlegg, da! Jeg er så bestemt på Italia at jeg "inhalerer" det positive og hører etter det negative, hehehehe.....Vi har tenkt på Italia i flere år, så nå fant vi på å virkeliggjøre det, fordi Veslejenta vår er så lita enda. Vi reiser i begynnelsen av juni, nettopp for å skjerme oss for den heteste varmen....

Tusen takk for kjempefine tips, mamma til en, to, tre! Jeg sendte hele greia til gubben på epost, så han også kan lese det. Vi driver med en daglig Toscana-briefing, hehehehe... Han er utsendt på plattform av jobben, og jeg venter ham om et par dager. Gleder meg!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pappa også anbefaler Siena, med utgangspunkt i kunst og kirker..., han er spesielt glad i kunst.. Jeg har også lest om Firenze at det er litt stress å være turist der...Så med flere gode tips i bakhånd, skulle det hjelpe veldig bra. Nå limer øynene mine seg nesten sammen her, på tide å avslutte. Har sittet foran denne skjermen i to timer, det er for galt!

Hei Sangsmurf!

Jeg er sikker på at du kommer til å elske Italia og Toscana! Jeg gjorde det fra dag 1 og følte meg skikkelig hjemme der, men det kan ha noe med menneskene der å gjøre... De er litt lik nordlænninga Ha-ha!!!!!!

Ett godt tips til du må ta med deg; Ha med noe som kan regulere magen!!! Maten er utrolig god og kraftig og man får sinnsykt store porsjoner, så man kan få litt problemer med hard mage, så ha med noe du vet virker eller spis svisker ha-ha! Mange ganger lønner det seg å bestille en forrett på deling; skjønner ikke hvordan de får plass til all den maten! Italienere spiser gjerne 4 retter når de går ut og spiser, vi klarte å presse i oss 3.... for det meste, men i Lucca bestillte vi en 4-retters (da hadde vi spist oss opp i nesten 2 uker). Da jeg hadde spist desserten kom jeg meg ikke opp fra stolen og ba kelneren om å bære meg hjem.. Da kom han med en grønn dram og sa; drikk dette så overlever du... Og jaggu klarte jeg ikke å komme meg til hotellet igjen etterpå.

ÅHHHHHH!!!! Blir helt dårlig av reiselyst nå!!!

Siena er en kjempefin by og ganske stor. Mye finere der enn i Firenze. Anbefaler dere ikke å bo i Firenze. Skal dere til Firenze så velg den dagen det regner eller er overskyet.. Det er innmari varmt der, uten særlig skygge for solen slik som middelalderbyene har. Vi holdt på å krepere av varme der og ble reddet av tordenvær og styrtregn... Ikke regn med at dere får med dere så mye kunst der heller. Køene til museumene og galleriene er umenneskelig lange. Men det er mye liv og røre utenfor og der er det mange flotte skulpturer slik som David.. Anbefaler en tur innom Bobolihagene. Det er nok litt kø for å komme inn der også, men det er nok av plass i hagene og fantastisk vakkert. Det ligger flere museumer inne i hagen og dere får med på kjøpet inngang til et par av dem på inngangsbilletten. Her passer det fint å ta med en lunsj-kurv med deilige oster, skinker, deilig ferskt brød og en god chianti-vin.... SUKK!!!!!!!

Vi fikk en ny hobby mens vi var i Toscana; klatre opp i alle de tårnene vi kom over... Utrolig utsikt. Særlig fra de i San Gimignano... Herreminhatt!!!! Jeg blir DÅRLIG! Har så lyst å reise tilbake!!! Skal ha meg hus i Toscana en plass.. Hmmm; kanskje Cortona!!!

• 3 uker senere...

Annonse

Hallaise igjen!

Sangsmurf; satt å leste i reisedagboken vår, og kom da på noe viktig som dere må huske. Restaurantene stenger etter at de ha avsegstyrt lunsj... og så åpner de ikke før folk skal spise middag -gjerne i 19-20-tiden. Du verden så vi gikk på limpinnen ett par ganger. I Volterra skulle vi bare spise middag og så kjøre tilbake igjen (da var klokka 17)... Vi måtte trø i gatene i 3 timer før restauranten åpnet. Greit å vite når man har små-unger med seg så kan man planlegge ut ifra det.

Vi har nå kommet frem til at vi dropper danmark-tur og heller tar en 3-ukers kjøretur til nordnorge. Må jo ha følelsen av å ha vært litt hjemme i år... Så tar vi oss kanskje en tur til Kiel med båten en gang i sommer, før vi reiser til G.C. i oktober. Da burde reiselysten være stogget for ei stund.

Men skulle så gjerne vært i Italia (hele landet), i Porto i Portugal (for å drikke portvin) og Lisboa (en av europas flotteste byer, har vært på Algarve), i Brugge i Belgia (har vært i Brussel -nam-nam deilig sjokolade), en tur til sør-frankrike (for å drikke vin og spise god mat), Finland for å sole seg på de utallige kritthvite sandstrendene, Mallorca (ja, det er drit-fint der), Shopping i London, enda en tur til Svalbard for å kjøre snøscooter og klatre i grotter, AHHHHHH!!!!! Håper jeg blir 100 år og sprek så jeg får med meg alle plassene jeg har lyst å dra til!

"Reiselyst kom til meg, her skal du ALDRI motstand finne".

HAHAHAHA!

Du er så morsom, men takk for godt råd og informasjon, veeeldig greit å vite.... Når starter den der fri-etter-lunch-tida deres, sånn cirka, da?

Nå er jeg egentlig på Babysang, men som dere hører er det ikke synging, dette... Har hatt besøk og i tllegg så sover lille snuppa mi i rykk og napp om nettene, jippi. Hjernen min er kommet inn i sovemodus på dagtid, og idag var besøket her mens lille Busteguri sov, så da fikk jeg ingen skjønnhetssøvn, da heller, hihihi, hjesp!

Baby-sang, ja..... Kubååååååna, kubååååååna det kommer en jeger å tar deg.........

Hvis jeg ikke husker feil, så starter siestaen deres fra ca kl.15 og de tidligste åpnet igjen i 18-tida... Men de fleste holdt stengt til i 19-20-tida og det var de beste restaurantene!

Anbefaler å spise sinnsykt gode lunsjer..... nam-nam! -Og prøv en serie med antipasti... Det er mange små smaksprøver på forretter! Vi gjorde det i Cortona. Ha-ha! Av erfaring bestillte vi en på deling for porsjonene er DIGER. Kelneren sprang med det ene fatet etter det andre og da vi var kommet til rett nr.8 var vi stappmett. Kelneren sprang enda noen runder og da siste og 12. retten var servert var vi ekstremt godt forsynt og trodde ikke våre egne øyne da et italiensk par bestillte hver sin.... Og enda mer sjokkert ble vi da de i tillegg fikk middag og dessert. Skjønner ikke hvordan de klarer å bryte i seg så sykt masse mat. Husk å ta med mageregulerende midler......

Som sagt, satt å leste i reisedagboken... Mens jeg leste kom jeg på da vi bodde i et tidligere kloster som var gjort om til små ferie-leiligheter

http://www.borgosantinovo.it/ . Ei natt begynte kranen å dryppe på badet og etter ei lita stund hørte jeg at den ble skrudd igjen (det var ikke skru-kran der), og noen stod ved siden av sengen hele natten. Måtte ha lyset på. Fikk sovnet tilslutt husker jeg, men det var ganske intenst, men en morsom opplevelse.

I Cortona bodde vi på hotell Sant Michele. Der hadde vi himmelseng... -med et bilde av jomfru Maria over sengegavlen (for sikkerhets skyld..).

http://www.hotelsanmichele.net/ Et fantastisk flott hotell, ta en kikk!

Dette er til å bli dårlig av.... uhuuuuuu!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...