Gå til innhold

Hvit/gul prikk på brystvorten

Anbefalte innlegg

På tirsdag hadde jeg tette melkeganger, men fikk løst de opp. Nesten halve brystet var tett.

Da oppdaget jeg en liten hvit prikk på brystvorten. den står ikke ut eller noe.

Det har gjort vondt å la hun die av brystet siden den dagen. gjør skikkelig vondt i begynnelsen liksom. Den hvite prikken har blitt større i diameter, ca 1,5 mm.

kan denne prikken ha en sammenheng med de tette melkegangene jeg hadde? og kan smerten jeg kjenner når hun begynner å die ha noe med den hvite prikken å gjøre?

Hilsen en som snart gir opp.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8757964-hvitgul-prikk-p%C3%A5-brystvorten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått en melkeblemme kanskje? Hvis det liksom er hud over den hvite prikken, så les her:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/8524093

Det er faktisk den tette utgangen du ser. Er det ikke hud over, så hopp i dusjen i minst 15min, varm deg godt opp der (badekar er enda bedre!) og så pump eller amm etter det. Håndpump inn i pumpen eller stryk på brystet når melken renner. Den pluggen bør komme fykende...

Det er proppen som gjorde at du hadde tette mjelkeganger som er kome heilt fram,og den kan du få ut.Då er det ikkje vondt lenger når den lille suger.Det er den som gjer det,og smerten blir vekke når den er vekke.Vist du handmjelker,så kan du forsiktig prøve å få den ut slik,klemme den litt framover/ut av brystet.Lykke til,helsinge i som har titt ogofte tette mjelkeganger,og kvite prikker på brystvorta.

hei

Jeg hadde samme problem for et par måneder siden. Prikken ble bare værende selv om jeg fikk løst opp knutene inne i brystet. Plutselig etter 4-5 dager da jeg pumpet meg spratt den ut. Det var litt ekkelt for det kom lit blod også så jeg katet bare melka etterpå.

Lykke til

Annonse

Stor den du fekk ut gjerne?Kjem berre som sånne små ,akkurat som hudormer hos meg.Talg/feitt stoffer.Kjem berre litt i gangen,men når eg klemmer litt på brystvorta,kan eg sjå kvite prikker i fleire mjelkeganger,og har klemt ut litt i gangen.

Det viser seg at lecitin inneholder soyabønneolje.

Jenta mi får utrolig nok vondt i magen av soyamelk, så må derfor være forsiktig med soyaprodukter.

Får bite tennene sammen, bruke varme omslag, og håpe det går over av seg selv.

Har så løst å fortsette å amme. Har levd på nesten bare knekkebrød og vann (vitaminer og tran) i 2 mnd nå for jenta mi får så voldsomt luft i magen av det meste. Synes det er så kos med selve ammingen, og selvfølgelig enkelt. hun er snart 3 mnd, og begynner å se lyset i tunellen ang luft smerten, som visst nok skal bli bedre ved 3-4 mnd alder.

HS var imponert at jeg ikke hadde gitt opp ammingen,men nå håper jeg at jeg ikke møter mer motstand.

Takk for at dere alle prøvde hjelpe meg.

• 3 uker senere...

Annonse

Hei igjen.

Den gule prikken er ennå ikke borte, har istedet fått en til. Fikk også denne etter jeg fikk en ny tett melkegang.

Klarer ikke å fjerne denne prikken på noen måte, har prøvd men det gjør så vondt.

disse prikkene gror igjen på enmåte slik at de tetter melkegangene, og jeg må åpne med en steril nål for å få ut melken igjen. dette skjer nesten hver 2. dag. klarer ikke fjerne prikken når jeg åpner, det blir liksom en sprekk i prikken slik at melken kom igjennom.

Legen min har ikke peiling på amming, så han kan ikke hjelpe meg, der har jeg prøvd.

Har vært hos HS, hun visste heller ikke hva det var. det eneste hun kunne anbefale meg var å ikke amme fra det brystet i noen dager, og heller håndpumpe bort den verste sprengen. for å se om det blir bedre.

Jeg har også vondt i hele brystet, hele tiden. nesten som man er sprengt. Så svir det voldsomt i selve knoppen, akkurat når hun begynner å die, men det forsvinner etter 15-20 sek.

Fortsatt ingen vet hva jeg kan gjøre. har så liten løst å slutte å amme på det brystet. det må jo være noe man kan gjøre??

Jeg må be deg gå til legen og få tatt en melkeprøve! Du må få dyrket det som er der inni. Har du sett dette med "behandle sår" på linkene over? Med salve og saltvannskompresser? Det må du følge!

Legen din kan ringe Norsk Kompetansesenter for Amming på rikshospitalet hvis han er i tvil om hva han skal gjøre.

• 3 uker senere...

Hei igjen. En liten oppdatering

Melkeprøven viste, som jeg tidligere sa, at det var middels vekst av gule stafylokokker. fikk diclocil 500 mg, har gått på de i 10 dager nå.

Vet ikke om de har hjulpet noe. Har enda smerte i brystet når hun spiser, hele brystet er ømt, og den hvite prikken er selvfølgelig enda der.

Fikk selvfølgelig sopp av antibiotikaen, så no behandles det også.

Skal ta en ny melkeprøve i morgen.det er jo mulig betenelsen har gått bort.

så får nå vente å se. føler ikke det er noe eller noen som kan hjelpe meg lenger. har gått med smerte i det brystet i 40 dager nå....

Men vil jo så gjerne amme. søren...

har også fått betennelse i bekken område også, så jeg er sykemeldt og sambo har overtatt permisjonen for en stund.

Lurer vel litt på om når jeg skal klare å nyte denne småbarns tiden.

er du sikker på det? I et mylder av skriking og nye rutiner søker vi alltid etter ting å skylde gråten på.Det høres ikke riktig ut at en baby skal få magevondt av at du tar lactobaciller.Det lønner seg virkelig.Det samme gjelder dersom barnet selv skal måtte ta antibiotika, i helsekostforretninger finnes det tarmbakterier i tørrform som det lønner seg å gi.

Jeg hadde ellers sinnsyke smerter i bryst og særlig brystknopp i akkurat 3mnd,da forsvant de over natten.Uforklarlige greier.HAdde både mastitt og soppinfeksjon men smertene vedvarte etter at dette skulle vært kurert.Bit tenna sammen,det gir seg snart.

• 2 uker senere...

Ny oppdatering.

har nå gått i snart 2 mnd med smertene.

Antibiotikaen tok knekken på stafylokokkene, men ikke smertene. Ammesenteret hadde to forslag til meg. En "systematisk soppkur". i tablettform, for å se om det kan hjelpe, eller slutte å amme på det brystet, å starte med grøt i stedet.

Jeg har gått for det første alternativet, da jag så veldig vil fortsette å amme på begge brystene. Ikke for ingenting ta jeg har prøvd så lenge liksom.

Håper smertene gir seg snart.. Har tro på at denne kuren kan virke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...