Gå til innhold

Noen som vil hjelpe meg...med valg av vogn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Simo kombivogn som jeg kjøpte til jenta mi i 04. Den har vært utrolig slitesterk, og har vært veldig fornøyd med den. Men den er stor og tung å trille, samt få inn i bilen.Nå kommer det imidlertid en ny baby, og jeg har lyst på en ny vogn. Som er lettere og tar mindre plass, men i denne jungelen av barnevogner vet jeg ikke hva jeg skal velge.

Har lyst på en trehjuling nå, men er litt skeptisk med tanke på stødighet. Jeg bor på landet, og triller mest på asfalt/grusvei. Altså ikke så mye i skogen. Dette ønsker jeg å kombinere med shopping og trilling i byen, da jeg ofte er der.

Tenkte å bruke 3hjulingen i sommer, bytte til Simoen når vinteren kommer, for deretter å gå over til den lettere vogna igjen. Da som sportsvogn. Men hvilken 3hjuling??

Ønsker også anbefaling av en lett reisetrille, som kan ligge i bilen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har valgt å gjøre som deg, ha kombivogna etter forrige og en trehjuling i tillegg. Da har jeg vogn til alle behov.

Vi endte opp med en phil and teds e3, men det er fordi vi trenger søskenvogn. Men den er også super som singelvogn!

Men om vi ikke hadde trengt søskenvogn hadde jeg nok valgt en vogn med babybagen mot meg. Siden du skal bruke simovogna i vinter vil babyen din være sikkert rundt 8-10 mnd når du går over til sportsvogndelen i trehjulingen. Det gjør at du nok kan velge en trehjuling som bare er forovervendt, det gjør utvalget ganske mye større.

Ser helt klart fordelen med å ha en vogn som kan snus begge veier, men de er større og tyngre enn de som kun er forovervendt. Så det blir jo en prioriteringssak.

Anbefaling av 3-hjuling:

Har selv hatt en One tree hill (OTH) urban jungle. Det er virkelig en helt fantastisk vogn, får ikke skrytt nok av den!!

Minuset er litt dårlig demping som bagvogn + at fotbrettet ikke er regulerbart. Ellers er den helt super!!

Må tilføye at bagdelen har vært ganske liten, men det er blitt bedre på 2007-modellen. Den er ikke lenger (75 cm) men mye dyperer og lunere. Så velger du denne vognen, så velg en 2007-modell av bagen iallefall.

Sportsvogndelen har ikke full liggestilling, men den er ganske langt bak, og dette har aldri vært noe problem for oss. Tok vogna i bruk da gutten vår var 10 mnd, og han har sovet kjempegodt i den.

Ellers er den utrolig lett å slå opp/sammen, blir veldlig flat sammenlagt og er lett, kun 10 kg. Laaang rygg, så kan brukes lenge. God sittestilling. Veldig stabil og god vogn! Er kun forovervendt. Universaladapter til bilstol kan kjøpes med.

Tfk joggster twist: Var akkurat før jeg kjøpte denne vognen til babyen som kommer (før vi ble enige om at vi ikke kom utenom en søskenvogn...). Denne vognen blir veldig liten sammenslått, har full liggestilling, regulerbart fotbrett og håndbrems.

BAbybagen er en av de største på markedet (iallefall for 3-hjulinger), den er 80 cm lang og forholdsvis bred og dyp. Veldig lun og god!

Også veldig lang og god rygg, god sittestilling og får mye skryt. Er litt tyngre enn OTH, 13,4 kg og virker litt større når den er oppslått. Men er jo et stort pluss at fotbrettet kan reguleres. Også kun forovervent. Bilstoladaptere kan kjøpes med, en til maxi-cosi og en universaladapter.

Jane slalom pro: Ble veldig positivt overrasket da jeg så denne vognen, den har god bagdel og veldig god sportsvogndel. Den var lun og god, har full liggestilling, regulerbart fotbrett, mye bedre kalesje en de andre forovervendte trehjulingene, og samtidig veier den ikke mer enn ca. 10 kg. Er kun forovervendt, og kan bare brukes med bilstoler av samme merke.

Bebe confort high trek: Har kikka på denne vognen, men slo den fra meg pga av prisen. Er ganske dyr. Men den er lett, rundt 10 kg, og har i tillegg vendbar sportsvogndel. Det er et veldig stort pluss med denne vognen! Ingen av de andre vendbare trehjulingene som er så lette. Vet ikke hvordan den er sammenlagt.

Babybagen er stor og god, og har vuggefunksjon. Vet ikke så mye mer om denne vogna, har aldri sett den live, men bilder og noe info på: www.babykos.no. Kan bare kombineres med bilstol av samme merke.

Så har du quinny freestyle comfort. Personlig synes jeg den er stor, tung, klumpete, for brei mellom bakhjulene og for liten sittedel. Men er jo veldig mange som er fornøyd med disse vognene, så er vel smakssak. Fordelen er jo at den har vendbar sittedel. Bilstoladapter til maxi-cosi seter følger med (tror jeg).

Teutonia spirit S3 får også mye skryt, men jeg vet lite om denne vognen selv. Har bare hørt mange som er fornøyd med den. Minuset må vel være at den er ganske lav, og litt tung. HAr vendbar sittedel. Tror man kan bruke maxi-cosi og britax babybilstoler om man kjøper med adapter, men er ikke helt sikker på den.

Lett reisetrille til å ha i bilen:

Maclaren techno xt - en helt super trille med full liggestilling

Tfk buggster - liten og lett paraplytrille med tre hjul, halvfull liggestilling, kan kombineres med samme bilstoler som tfk twist.

Mutsy spider - samme som tfk buggster, men har noe lenger liggestilling. Vet ikke hvilke bilstoler den er kompatibel med.

Quinny zapp- kan brukes med maxi-cosi bilstol, men selve vogndelen har kun sittestilling, kan ikke legges noe ned i ryggen.

CArena easy - har full liggestilling, mener den kan brukes med carena softbag, men skal ikke si det helt sikkert...Er den desidert billigste av de nevnte koster 900-1000 kroner.

Alle disse trillene blir kjempesmå sammenlagt, og er alle veldig lette - mellom 6-10 kg.

Om du vil ha en mer "ordentlig" vogn som bilvogn kan jeg også anbefale teutonia timmy. Den er forholdsvis liten og lett, har full liggestilling og kan brukes med softbag eller med liggeforlenger. Minuset er at den ikke har svingbare hjul, men siden den har ordenlige hjul og forholdsvis grei demping kan den også brukes på kuppert terreng enn de små reisetrillene. Men den er klart større en de vognene jeg nevnte over.

Skrevet

Tusen takk for veldig gode svar på det jeg lurte på. Etter å ha kikket på disse sidene en stund nå, har jeg nok veldig lyst på en TFK Joggster Twist. Ser jo at det er ganske mange som er fornøyde med denne vogna.Jeg trenger jo egentlig ikke en vogn man kan snu begge veier, så da har jeg ikke det å tenke på. Har sett på phil & Teds også, men eldstejenta blir 3 år, når neste kommer, så jeg tror jeg klarer meg med et sånt brett til å sette bak på vogna. Uansett tusen takk for svar:)

Skrevet

Kjenner meg igjen i problemstillingen. På www.barnevognguiden.no kan du gjøre vognssøk (gå inn på "barnevogner" og "søk etter barnevogner". Da kan du klikke på tre hjul så kommer det en ganske utfyllende liste over trehjulinger... Her står det mye om mål vekt også - samt bilder. Myyyye inspirasjon med andre ord! Tror vi havner med TFK Twist her i huset...

Lykke til :-)

Skrevet

Har vært inn på denne siden å sett. Tror nok det blir en Twist her også. Har sett at mange bestiller den fra Nederland, og er veldig fornøyde med det. Må nok bare legge skepsisen til side, og hive meg på et nettkjøp jeg også:)Takker for innspill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...