Gå til innhold

dere som har fått pergo

Anbefalte innlegg

hei !

dere som har fått pergo, hvem fikk dere d av? var dere hos deres fastlege eller var det gynokologen ( når du fikk vite du hadde pco?) som skrev det ut?

hvem tok dere kontakt med for å få det?

er det sånn at man må være på stadige kontroller når man tar det, eller er det bare å ta tablettene og sjangse på at man treffer el?

takk for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8755982-dere-som-har-f%C3%A5tt-pergo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sent oppe du også ;o) Jeg er på nattevakt da...

Jeg dro til en gynekolog på Volvat, fordi jeg hadde så mange spørsmål. Jeg har ikke pco, selv om eggstokkene mine ser litt mistenkelige ut. Det er det eneste kliniske funnet og det er ikke tilstrekkelig for å få diagnosen (har nok andre fra før!!)

Planen som min gyn har lagt opp for meg er at jeg skal ta en kur nå, pause, en kur, også pause, hvis jeg ikke har blitt gravid innen det skal jeg ta kontakt igjen og evt ta dobbelkur. Men ingen blodprøver og slikt udner behandligen.

Ang el er jeg litt forvirret, fordi legen sa at jeg får el på dag 14 når jeg går på pillene. Men så mener jeg å ha lest flere ganger her at el blir forsinket av pergo.... orntli forvirret...

Lykke til :o)

Hei!

Jeg fikk pergo av gynekologen. Min vei til pergo har vært som følger:

Gikk til fastlegen etter ett års prøving uten resultat. Han sendte meg videre til spesialist (gynekologen), og han sendte samtidig min samboer til ureolog.

Gyn. undersøkte eggstokkene ved innvendig ultralyd, og fant masse cyster, og konstaterte pco. Etter dette ble jeg sendt til sykehuset for å ta blodprøver for å se om hormonbalansen var ok, itilleg til å se om jeg har naturlig el.

Etter at disse resultatene var klar, tok jeg en Hydrouterografi (HSG undersøkelse for å se om egglederne var åpne).

Etter denne undersøkelsen fikk jeg pergo. Min samboer hadde i mellomtiden fått undersøkt sædkvaliteten. Min gyn ville altså ikke gi meg pergo før han var sikker på at jeg kunne ha utbytte av det.

(Dersom f.eks egglederne hadde vist seg å være tette, så hadde det jo vært helt unødvendig for meg å putte i meg masse hormoner)

Så fra jeg startet utredningen til jeg fikk pergo gikk det et halvt år.

Jeg vet imidlertid om flere som har fått pergo uten særlig undersøkelse først. Det virker som det er ulik praksis fra lege til lege.

Nå mens jeg går på pergo skal jeg ta blodprøve for å se om jeg har el og jeg skal ta pergo annen hver måned.

Jeg fikk pergo etter første besøk hos gynekolog, men har vært prøver lenge. Har ikke fått påvist PCO, men legen mente jeg kunne ha nytte av pergo. Vil ikke ta fra deg motet eller noe, men mine erfaringer med pergo var dårlige. Vektøkning, humørsvingninger, mangel på sexlyst og liten endring på el. Det fins en del naturmedisin, homeopati og akupunktur som kan hjelpe deg med mindre bivirkninger. Vet ikke om du har vært borti noe av det, men det kan være verdt et forsøk.

Lykke til!

heisann :)

ja *¤* Minni 8pp sent oppe gitt :) hehe

jeg ble henvist til gynokolog fra fastlegen, og der konstanterte de pco, og han sa jeg ikke hadde eggløsning, men sa samtidig at jeg måtte bruke beskyttelse (kondom) hvis jeg absolutt ikke ville bli gravid,,,så da lurer jeg på om jeg egentlig har el eller ikke, men at jeg da har det veeeeeeldig sjeldent i så fall ...hm litt forvirrende gitt :)

men så er mitt problem at når jeg var hos han sist så var ikke barntanken helt klar, så jeg skulle ta kontakt hvis det endret seg, noe det har gjort da :) så skulle jeg ringe for å få time , men da sa de damene der i resepsjonen at jeg ikke bare kunne bestille time, men måtte ha henvisning, fikk ikke time men beskjed om å ringe etter påske for å snakke me gynokologen selv..sia de ikke kunne avtale noe da...derfor lurte jeg på om dere som hadde fått påvist pco tidlig , om dere fikk pergo av fastlegen eller da ble sendt videre igjen.....

babyklar -17.pp ser ut til at de forskjellige legene har veldig ulik praksis da...

snart????mamma? Nei har ikke prøvd eller vært borti noe homeopat medisin eller lignende, har du noe å anbefale kanskje?

takk for svar alle sammen :) dette ble visst litt langt :)

ha en fortsatt fin søndag :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...