Gå til innhold

Har min sønn diagnose ADHD?

Anbefalte innlegg

Sønnen min er en litt uvanlig unge, han er helt ulik ungene til fetterne og kusinene mine. Han har hatt en veldig fin utvikling motorisk-,krabbet tidlig og ålte rundt som en slange dagen lang. Jeg oppdaget da at dette var en veldig aktiv krabat. Senere begynte han å gå når han var 12 mnd. Han har hele tiden vært en unge med overdose av energi. Han sitter ikke rolig et sekund gjennom dagen, han liker å drive med ett eller annet hele dagen, han er kjempehyper, løper rundt dagen lang. Sukker og Cola virker til å overaktivisere ham. Jeg jobber 100 prosent. Når det nærmer seg leggetid føler jeg at jeg begynner å bli tom for energi,men han er klar for nye rampestreker selv da.Svigerinna mi bor sammen med oss og har en datter som er jevngammel. Sønnenn min løper etter henne og slår henne dagen lang, enten så lugger han henne eller så biter han. Vi er blitt ganske upopulære blant familie og venner rett og slett fordi vi ikke har kontroll over gutten når vi er på besøk hos andre. Han skal liksom røre alt som er rundt, løpe rundt, opp og ned i trappa, slår de som går forbi han..osv..dette fører til at vi verken kan sitte i ro eller spise i ro.

Han er snart to år og hopper og sprette hele tiden. Ved leggetid må vi beregne en halvtime fra han er i seng til han sovner,mannen min sier at det kanskje tar tid før han klarer å skru av mekanismen sin. Når han endelig har sovnet ser han veldig ferdig ut. Han er en mager gutt som ikke liker å bruke tiden på å spise litt, han liker å leke og være i aktivitet hele tiden. Vi har nå droppet handleturer med han for det endte opp med at vi brukte hele tiden enten på å løpe etter han eller underholde ham så han kunne holde seg i ro. Jeg håper at han bare er litt hyper. Synes ikke det er noe særlig å få en diagnose for ingenting..kan noen hjelpe meg..har jeg en helt normal unge..??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8753531-har-min-s%C3%B8nn-diagnose-adhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ikke noe om hvor gammel sønnen din er nå, men jeg antar han går i barnehagen. Dersom han er i bhg syntes jeg du skal be om en samtale med ped.leder på hans avd. Spør hvordan han er i samspill med de andre barne, i samlingsstund, rundt matbordet. Dersom han har samme aktivitetsnivå og atferdsvansker der, så ville jeg bedt om en henvisning til PPT. Mange foreldre er svært opptatt av at barna deres skal være tidlig ute når det gjelder motorisk utvikling, men faktisk kan dette også være et tegn på kroppslig uro, slik uro som vi ser hos barn med ADHD. Hvis barnet ditt skulle ha en ADHD diagnose, så betyr ikke det noe annet enn at han har en rekke fellestrekk med andre barn som har ADHD. Barn med ADHD er like forskjellige som barn med allergi,....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...