Gå til innhold

Kutte ned fra 7 til 2 amminger på en dag... (litt langt!!!)

Anbefalte innlegg

For noen dager siden skrev jeg på skravlesiden at mini hadde bitt hull i ene puppen min, og dagen etter, eller muligens den etter der bet han hull i den andre også.

Dette førte til en litt drastisk nedgang i ammeperioder fra i går til i dag.

I går ammet jeg ikke etter kveldsgrøten.

Men han fikk pupp som sen kvelds (når jeg la meg).

Og han fikk pupp som tidlig frokost (ca klokken 6) før han sov videre igjen til klokken 9.

Og siden det brystmåltidet klokken 6 har han ikke fått noe morsmelk i dag. Men han har ikke spist noe særlig mer fast føde enn det han pleier heller.

Og jeg er redd han drikker litt lite vann.

Altså måltidsrytmen blir slik da:

0600 - pupp

0900 - grøt basert på 100 ml vann og et halvt fruktbeger

1200- et halvt beger litago yoghurt og grøt basert på 50 ml vann (han spiste ikke opp)

1500 - Middagsglass, kalkun med grønnsaker fra 6 mnd

1800 - Grøt basert på 120 ml vann og et halvt fruktbeger.

2300 - pupp

Til måltidene med fast føde drakk han vann, henholdsvis: 30 ml, 30 ml, 50 ml og 50 ml. Er dette litt lite kanskje?

Jeg ønsker å amme sen kveld og tidlig morgen MINST noen måneder til, kanskje litt over 6 mnd eller 1 år. Vil morsmelken ha de samme egenskapene selv om han får sjeldnere?

Og kan jeg introdusere litt lettmelk til kveldsmåltidet kanskje?

Mini er 11 mnd og 1 uke. Og veier 11 kg.

(vekten har stått stille de siste 5 mnd med ham, er vektoversikt på profilen min, og han har dalt fra å være langt utenfor hele percentilsjemaet til å havne under den kurven det var meningen at han skulle følge ihht fødselsvekt, og jeg bekymrer meg selvfølgelig over om han kommer til å begynne å "ta av" mer).

Jeg kan jo nevne at han har ikke "spurt etter" puppen slik han pleier å gjøre vanligvis. Han sovnet både i går kveld, på dagtid og i kveld uten en lyd, ikke så mye som en tåre (skuffet morshjerte ja). Men han pleier uansett mest å "leke" med den på dagtid uansett, det er de to måltidene jeg har bevart at han spiser mest. Jeg har heller ikke noe brystspreng nå.

Så mine spørsmål oppsumert igjen er:

For drastisk nedgang?

For lite fast føde?

For lite vann?

Begynne å introdusere kumelk?

Morsmelken like god?

Og jaaaa, kommer stoffskiftet mitt til å bli normalt igjen om jeg slutter å amme?

Om noen gidder å lese og svare: PÅ FORHÅND TUSEN TAKK!

Jeg har sikkert flere spm underveis!

Fortsetter under...

Jeg har jo ikke så lang erfaring, men syntes kanskje det var litt lite mat på en dag? Er ikke sikker på hva som er fasiten, det er bare det magefølelsen min sier meg (men HS sier jo grøt av 1,5-2 dl væske når de har blitt så store). Tassen her spiser ca det samme som din, kanskje litt mindre, men han har 4-8 (enda fler av og til) puppingser per døgn. Men, en kan vel ikke si så mye om hverken vanninntaket eller fast føde-inntaket etter kun et døgn etter redusert puppings. Spørs vel om du ikke må gi det litt tid og se om fast føde-inntaket går opp? En bruker jo litt tid på å omstille seg..

Viser han tydelig at han ikke vil ha mer mat? Prøvd å gi skive? Eller spise selv med skje? Sistnevnte har vært redningen her, har ikke sjangs til å få gitt han noe som helst uten at han får bli med.

Ja, han gir klar beskjed om at han ikke vil ha mer, og da venter jeg et minutt eller så også prøver jeg litt til for å se om han vil ha gir gjerne litt vann i mellomtiden. Og det gjør jeg til han nekter etter at det minuttet er gått.

Men han klarer ikke spise skive, derfor gir jeg grøt, fordi han får mer i seg av grøt. Han brekker seg og kaster opp av skive...

nei, mente ikke at du nødvendigvis skulle begynne å amme mer igjen, men at du burde la det gå noen dager før du evaluerer fast-føde-inntaket igjen. Friske barn sulter jo som regel ikke frivillig, og siden han får hyppig nok tilbud av mat burde jo dette gå seg fint til.

Det at han ikke har lagt på seg på noen mnd er jo i og for seg greit siden han la på seg enormt i begynnelsen. Men selvsagt går det jo en grense for det og. Det er kun skive han kaster opp av? Gir du glutenholdig grøt? Det går fint?

Ammehjelperne her har sikkert massevis av lure tips og innspill.

Annonse

Jeg pumper ikke. Tror jeg bare vil ha 2 amminger per dag fremover. Og det når han er trøtt, for da er han rolig og drar ikke puppen i pissevinkel når han snur på seg. Han nekter å ligge på dagtid, skal stå i sengen og spise av den øverste puppen, river og sliter i brystvorten (det har han gjort i noen mnd) mer enn han spiser bretter hele puppen oppover, stikker fingrene innimellom og kniper i brystvorten mens han spiser, og nå biter han og. Tar vekk tungen tygger seg fast og river til.

Om kvelden og tidlig på morningen ligger han helt stille ved siden av meg, suger fint og koser seg virkelig. Han stryker meg på halsen og lager godlyder. Men på dagtid er han et monster. Virkelig en drittunge, (beklager uttryket, han er jo ikke det, men litt frustrert).

Gir gluteholdig grøt nå, men gjorde det ikke de første 10 mnd nesten. Men skive har han aldri greit, prøver litt annenhver dag, men det er samme leksen, selv om jeg gir ørsmå biter.

Men her må alt i stavmixeren uansett. Det må være puree ellers kommer det opp igjen.

Det er bra.... da gjør jeg det ;-)

Jeg tror jeg har ventet på denne dagen lenge. For jeg har hatt så lite overskudd de siste 4 mnd før han tok fast føde (han spiste nesten ikke fast føde før han var ca 10 mnd). Og endelig skal det bli tid for meg å få den energien jeg trenger for å fungere som et normalt menneske igjen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...