Gå til innhold

November: Skal dere,eller har dere


mamma tiL 1stor+2små

Anbefalte innlegg

døpt barna deres.

 

Hvorfor gjør dere det,eller hvis dere ikke skal,hvorfor ikke?

 

Vi har kun velsignet lillegutt i Frelsesareen,dette fordi jeg mener at det vannet presten bruker i statskirken ikke har noe effekt og at jeg ikke ønsker å ha den lille i statskirken da jeg selv står i Frelsesarmeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har døpt begge mine i kirken.. Jeg syntes det er en høytidelig dag. Vi er begge medlem av statskirken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke døpt, og skal heller ikke døpe. Det får hun gjøre selv om hun har lyst når hun blir eldre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi skal ha humanistisk navnefest, fordi vi synes det er naturlig å feire at vi har fått et barn :o)

Vi er ikke kristne eller døpt selv, og synes derfor det blir feil å døpe de. Men dersom de selv vil døpe seg da de blir store nok til å ta den avgjørelsen selv, så må de jo gjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi døpte han i februar, er begge med i statskirken. Jeg ble selv ikke døpt som baby, døpte meg noen mnd før konfirmasjonen, og da kunne jeg tenkt meg å vært døpt fra før. Så det er grunnen til at vi gjør det, så kan han heller melde seg ut hvis han vil det.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen min ble døpt i februar.. Vi er begge medlemmer av statskirken, så da ble det ett helt naturlig valg for oss.. Og synest det er letter for han, og eventuelt melde seg ut senere, enn inn. Men håper jo på at han ikke kommer til å melde seg ut senere..:o)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal han? Synest det er fint å tilhøre ett trossamfunn.. Og jeg tror på Gud.. Men selvfølgelig, om han vil, så skal jeg ikke nekte han.. Han får jo valget når han skal konfirmere seg, om han vil gjøre det borgerlig eller i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har døpt Leah Emilie for at vi begge er medlem av den norske statkirken og vi synes d hører med i d norske land=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også velsignet begge våre hos Frelsesarmeen. Kommer ikke til å døpe de utenom. Er kristne, men tror det er mer rett med voksendåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha barnedåp på søndag. Skal døpe hjemme der jeg kommer fra og da var påske en fin tid. Vi er medlemmer av statskirken begge to. ingen av oss er aktive kristne men jeg tror vel innerst inne at det finnes en gud der ute et sted. Synes også at barnedåp er noe fint som jeg ønsker å gjøre. Når hun blir stor får hun selv bestemme og tror ikke hun kommer til å bære nag til oss for at hun er døpt selv om hun selv velger en helt annen retning i sin tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen min skal døpes. Alle de andre barna mine er døpt. Men denne gangen er det på en måte enda viktigere med dåp. Dette fordi faren er muslim og vil godta lettere at hun følger troen jeg hører til enn at hun vokser opp uten religion. Faren hennes bor ikke med oss, og har heller ikke samvær så hun vil ikke vokse opp som muslim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

♥bergensjente m/ keiser♥ Fint å høre at du tror på gud og at du ønsker at han skal tilhører et trosammfunn.Nå er ikke jeg den største tilhengeren av statskirken,men respektere folk som er det.det jeg ønsker å si,er at det finnes mange andre trosammfunner,vi må bare bli litt mer bevist på det.Var voksen jeg før jeg forstod dette.Da jeg konfimerte meg,trodde jeg at jeg enten måtte gjøre dette i statskirken(som jeg var døpt i) eller borgelig.Derfor valgte jeg statskirken,men har nå godt over til Frelsesearmeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hver Intresant.Jeg velsignet også min hos Frelsesarmeen,men det jeg synes var intresant var at du mener det er mer rett med voksendåp.Hva mener du skjer i dåpen??Eller skal jeg si,hva er vits med å døpe seg uansett alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på Frelsesarmeen og statskirken da? Det er jo den samme religionen de har.. Eller er det noen "fordeler" ved å være i Frelsesarmeen? Jeg bare spør av nyskjerrighet...=o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mener at dåp skal være et bevisst valg, tatt av den som døper seg. En må derfor være voksen (evt ungdom), for å forstå hva en gjør. I kirken sier de at barnet blir Guds barn når det døpes, men vi mener at alle barn tilhører Gud. Et barn kommer til himmelen uansett, om det mot formodning skulle dø. Men en voksen er bevisst når en handler.

Gjennom dåpen viser en for Gud og alle rundt at en har akseptert Jesus Kristus som sin Frelser. En viser at en angrer alle de gamle syndene og vil gjøre det beste for ikke å havne i synd igjen. Ved å senke seg ned i vann er det et symbol på at en begraver det gamle livet og står opp til et nytt liv sammen med Gud. For oss blir det derfor feil å døpe de som små¨barn. En baby synder ikke.

 

Var dette svar på spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥bergensjente m/ keiser♥ Koselig at du spør.Jo,det er samme relgion,men enkelte ting tolkes på en annen måte.F.eks så tror ikke vi at ytre ting kan frelse et menneske( f.eks slik som vann ved dåp og nattverd)Vi mener at det er et menneskes tro på gud og deres handlinger som frelser et menneske.Vi tror at barnet er et guds barn med en gang det er født,ikke etter at det er døpt,eller velsignet,som vi gjør i Frelsesarmeen.Frelsesarmeen har større takhøyde, er min opplevelse.Der er mye mer,men nå har du fått litt i alle fall.Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av hver Ja,det var jo et fint svar på spørsmålet sitt.Intresant å se hvordan andre ser på ting og tang.Kan jo ikke bare leve i sin egen lille verden heller.Kan jeg spørre om du tilhører noen trosamfunn og hvis ja,hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har lyst til å ha navnefest, men det passer ikke med datoen her vi bor så har lyst til å ha det hjemme hos mine foreldre ,men da klikker det for svigers- så det går ikke, de gidder heller ikke å komme da, så da kommer ingen av slektningene til sambo. Besteforeldrene hans er for "gamle", foreldrene orker ikke å reise så langt og søskenene har så vidt hilst på lille baby. Eller dvs, broren har ikke hilst på baby. ( Er bare 5 mnd snart....) Så her blir det sannsynligvis ingen navnefest og ingen dåp( da ingen av oss er medlem i statskirka).

 

Litt sytete, men er SÅ frustrert over svigers og all suppa rundt dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du er frustret over svigers,jeg hadde nok gjort slik jeg følte for og ikke brydd meg.Bryr de seg ikke så pass at de kan reise litt,vel da kan de bare være,hadde jeg tenkt.Hva om dere hadde bodd der dine foreldre bor,hadde de ikke kommet da heller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan en liten baby tro på Gud da? Er ikke det en tillært evne? Om jeg kan si det slik..:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette hørtes ille ut :o( Men tror nok jeg ville arrangert det som jeg ville likevel. Kan ikke ta hensyn til sånt om de ikke kan oppføre seg som voksne mennesker. Dette er jo for barnebarnet deres, og ikke for de selv. Synd at de ikke kan se det sånn! Veldig trist for barnebarnet. Det tror jeg at ejg ville sagt også.

En annen ting dere kan gjøre er å arrangere en privat navnefest. Da velger dere jo dato helt selv. Det gjorde vi for storesøster her.

 

Lykke til! Håper det ordner seg for dere da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...