Gå til innhold

Oktober: Kan noen gi meg noen leggetips?


1dag igjen, og da kom hun ;)

Anbefalte innlegg

Snuppa sovner mellom kl.21 - 22 engang som passer helt fint. Men hun vil ikke ha smokk og ikke puppes i søvn. Vi har lagt til en uvane å legge hun i vippestolen og gå et par runder på gulvet med den slik at hun sovner, MEN, hun er blitt TUNG vesla, he-he, og hvis jeg bysser uten vippestol leter hun bare etter puppekos ;) Min mann jobber sent om kvelden så det er JEG som må finne en løsning... Har ikke hjerte til å la henne ligge å grine....

 

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jenta mi ikke sovner ved siste amming, legger jeg henne i sengen likevel til fast tid (rundt 21.00). Der har hun et kosedyr og en uro med lys og lyd. Noen ganger sovner hun til uroen med musikk, den virker søvndyssende. Går ikke det er jeg ved sengen hennes, snakker lavt til henne og sier at det er natt og at hun må sove, gjentar det innimellom. Sovner hun ikke av det går jeg ut av rommet mens hun ligger å pludrer, og da går jeg inn en gang iblant og ser til henne, stryker henne over pannen og gjentar at det er natten. Til slutt sovner hun alltid, noen ganger tar det litt lenger tid enn andre naturlig nok. I starten satt jeg ved sengen til hun sovnet, men det gjør jeg ikke lenger. Går heller ut og er i nærheten slik at hun skal føle seg trygg på at jeg er der.

 

Det som jeg har vært veldig nøye med er at når vi har gått inn på soverommet, er det liten eller ingen belysning, lav stemme, lite stimuli (annet enn uroen som vi har "lært" henne å sovne til), og jeg tar henne ikke opp med mindre hun gråter eller har bæsjet.

 

Det som har vært viktig for meg er å være konsekvent, samtidig med at hun skal føle seg trygg. Gjentagelser gir trygghet og forutsigbarhet.

 

Lykke til, det er ikke for sent å endre rutiner eller "uvaner".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie legger seg mellom 20 og 21.

Annenhver kveld bader vi og gjør det samme hver gang.

Når hun har fått på seg nattdrakten gir jeg henne melk, så får hun grøt. etter det så er det natta.

Har det kaldt og mørkt på rommet, setter i sutten gir henne kosekluten som hun måååå ha, kysser henne i panna og sier natta vennen. går ut av rommet, setter døra på gløtt og venter utenfor for å høre om hun sovner eller ikke. hvis hun gråter så går jeg inn setter i sutten, kysser henne på pannen og sier natta vennen dette gjentar jeg hver gang hun våkner. til slutt sovner hun. Men har aldri hatt noe problemer med å legge henne vi da :) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar... Det tar litt tid med rutiner ja. Men tenk, hun sover nå søtt med tutten i munnen ;) Første dag i dag at hun virkelig vil ha smokken og ingen problem med legging :) Så får vi se hvordan fortsettelsen blir, he-he!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...