Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei :)

Min mann måtte og ta en sædprøve,men ikke av samme grunn som dere. Han ville absolutt ikke gjøre det han heller... Han grua seg i flere dager, men når dagen kom og vi skulle levere sæden så gleda han seg litt til å se om de var i stand... hehe... Men jeg kan jo forstå åssen det er for mannfolka... Husker første gangen jeg hadde gyn.undersøkelse lissom.. Var ikke spesiellt artig det heller.. Trur det er noe av samme greia med gutta og det de har i pungen ;)

Jeg har aldri hørt om noen som har blitt steril av cellegift, men jeg vet ikke siden han var såpass ung.. :( Beklager..

Ønsker dere lykke til videre :)

Det kommer litt an på typen cellegift om man kan bli steril el ikke men oxo flaks\uflaks for alle blir ikke det. En kompis av meg fikk cellegift for lymfekreft og fikk da beskjed om at de skulle fryse ned sæd på forhånd slik at han kunne ha til senere for han var bare 22 år. Men da han var 25 så var han erklært frisk etter kuren og 1 år etter ble han pappa og de hadde jo trodd de måtte ha insaminasjon for å få det til men den gang ei.....

Annonse

Som flere sier her kommer det litt an på.

Jeg har selv fått cellegift mot lymfekreft. Det var i 99, da fikk jeg en fertilitetsbevarende type cellegift, men det var ganske nytt den gangen.

Grunnen til at man begynte å utvikle såkalt fertilitetsbevarende cellegift for unge kreftpasienter, var rett og slett at flere overlevde flere typer kreft og levde normale liv (og ønsket å få barn) etterpå. Da viste det seg at cellegiften som reddet livene deres ofte gjorde at de ikke kunne få barn.

Det er nok store individuelle forskjeller i forhold til type kreftbehandling, hvor langvarig den har vært osv. og også hvor "moderne" cellegifttypen er i forhold til fertilitet.

Jeg veit at selv om jeg fikk en moderne og altså fertilitetsbevarende cellegift i 1999, så ble det alltid frosset ned sæd for guttene som fikk den, fordi den kunne skape problemer. (Jenter får ikke mulighet til å fryse ned egg. Tror det er for tidkrevende i forhold til å komme i gang med kreftbehandling.

Beskjeden jeg fikk var at med cellegift-historikk har man (iallfall kvinnen da) en liten økt risiko for misdannelser og ufrivillig barnløshet.

Men i dag sitter jeg her med en gutt som spreller i magen.

Ønsker dere lykke til!

PS. Mannen min måtte også at sædprøve fordi vi prøvde ganske lenge. Han synes heller ikke det var så kult.

Prøv å hjelpe kjæresten din til å le litt av det. Det er en pinlig situasjon, men også ganske komisk. Prøv å se det, så blir det ikke så negativt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...