Gå til innhold

Sliten av amminga, fler som har gått over på erstatning?

Anbefalte innlegg

ååh, lillegutt spiser så mye.. Han blir ikke mett, for han sovner før han er mett.. å vokner da etter kort stund.. Henger i puppen hele dagen, så nå gir jeg han erstatning. Å han sov hele natta og er mye blidere om dagen. jeg ammer også, men mest for kosens skyld. Han får "måltidene" av flaske... Å litt pupp i ny å ne.... Vi har det mye bedre, har fullammet til nå, å han er snart 3 mnd...

Føler meg litt slem egentlig, som kutter ned på amminga, det er jo den beste maten for han, men erstatning er vel ikke såå mye mindre bra... hva mener dere??

Fortsetter under...

Det er mange fordeler med morsmelk, men det er også mange fordeler med erstatning. Viktigste er at uansett om babyen får morsmelk eller erstatning, blir det mett, og at mor har det bra.

Hvis du føler ammingen bare er et slit, vil jeg mene at det er bedre å kutte ut amminga, sånn at du kan fokusere mer på kosen.

Jeg måtte gi lillegutt flaske i ei uke pga medisin jeg måtte ta, og det gjorde han lat. Så vi måtte fortsette å gi flaske etterpå også, for at han skulle bli mett. Først amma jeg også, for å se om jeg kunne bare amme. Men da det ikke holdt, kutta jeg ut amminga. For jeg orka ikke både amme og gi flaske. Syns det ble for tidkrevende og slitsomt, rett og slett. Lillegutt er en blid gutt, og spiser seg mett til hvert måltid nå. Det er det viktigste, ikke om han spiser seg mett på morsmelk eller erstatning. Så i stedet for å stresse med matinga, og føle at det bare er mas og styr, får jeg brukt tida utenom mating til kos og andre ting :)

Lykke til med avgjørelsen! :)

har veldig lyst å kutte ut amminga, når hun allikavell ikke får nok fra puppen. utrolig slitsomt å gjøre begge deler.. i tillegg er jeg livredd for hva helsesøstra vil si hvis jeg slutter å amme, føler meg jo kriminell slik de maser om den amminga..

Du gjør det som passer for deg, det er viktigere for barnet at det har en mor som har det bra, enn at hun skal slite seg ut på amming.

De fleste av oss som ble født på 70 tallet fikk mme. Var vanlig den gangen, og ingen av oss har tatt skade.

Anonym: det er mulig det, men jeg ble ammet til jeg var 1 år, og jeg ble født på 70-tallet.

Men uansett, det stemmer at man tar ikke skade av å få mme, langt derifra. Og det er absolutt viktigere for barnet at det har en mor som har det bra enn at det får morsmelk.

djolia (var det riktig nick tro.. husker ikke akku nå): gjør det som føles riktig for deg. Håper du får støtte fra helsestasjonen, da det hjelper på å få støtte. Men husk at det er du selv som bestemmer, og ikke de. Jeg fikk iallfall støtte fra helsesøster i mitt valg, hun gjorde ikke noen big deal ut av at jeg har sluttet å amme. Fikk også beskjed om at min mentale helse var viktigere enn at lillegutt fikk morsmelk. Så gjør det som du syns passer best for dere. Lykke til :)

Annonse

Jeg har gått over til mme. Amminga var et slit, og jeg måtte virkelig bite tennene sammen de første par ukene. Hun ble aldri mett, og jeg hadde utrolig såre brystvorter. Blødde av og til også.. Det ble til at vi ga litt mme ved siden av for at hun skulle bli ordentlig god og mett. Det var en lettelse! Hun ble mye roligere, og sov mye mer. Etterhvert gikk det bedre med ammingen og jeg begynte å få mye melk, men så fikk jeg brystbetennelse. Etter 3. runde med brystetennelse orket jeg rett og slett ikke mer. Det var rett og slett forferdelig. Legen min sa at hvis man først har lett for å få betennelse må man regne med at det kommer flere ganger.

Tok til slutt avgjørelsen om å slutte helt å amme, og det var egentlig en lettelse. Nå er både mor og barn veldig fornøyde :o)

Vi har også måttet ta valget og slutte amme. Og da var det ei veldigt hyggelig ammehjelper som sa til meg: Mamming er viktigere en amming.

Og det er jo sant det da. Går ammingen dårlig och det er mer slitsomt en kos for både baby og mor så er det ikke noe feil i og gå over på mme. Viktigst er at barnet får mat

=)

All ros til de som orker å fullpumpe - sånn som deg Jesamine! Jeg er mektig imponert over at dere orker det! Jeg syntes det var for slitsomt, så jeg gadd ikke det. Så lillegutt får kun mme. Men for de som orker å gjøre det, er det absolutt en mulighet. :)

til fikkprinsen31.jan:

Etter betennelse nr 2 orket jeg ikke å fullamme, så jeg pumpet meg ca. 4-5 ganger i døgnet. (trappet gradvis ned fra fullamming)

Når jeg da fikk betennelse den siste gangen pumpet jeg og melket nok til å bli kvitt betennelsen, men så lite som mulig. Etter et par dager på penicillin sluttet jeg å pumpe og gikk over til håndmelking når brystene ble for sprengte. Melket så lite som mulig, og vips så var melken så godt som borte etter noen dager. Nå har jeg bare to "lefsete" pupper igjen...

• 2 uker senere...

Jeg vurderer å slutte å amme snart.. men lillegutt har vært forkjølet (jeg smitta han) og jeg føler at han behøver disse viktige antistoffene fra mm som jeg gir han.Synes også det er koselig å amme av og til og det kommer til å bli trist å slutte.Men nå har jeg vært så sår,og han spiser så ofte, så jeg er så sliten. Klarer ikke helt bestemme meg.Men nå er den ene brystvorta så sår at jeg må gi mme annet hvert måltid.Slitsomt.

Forresten.Når dere gir mme om natten. Koker dere først opp vann,så blander dere pulver,og så må man vente til det kjølnes? Tar jo fryktelig lang tid det da.

Gutten min er 10 uker nå, hadde som mål og amme til han var 3 mnd,skal se om jeg holder ut:)

Annonse

Jeg har før lagd et døgns forbruk ferdig på flasker, som jeg bare varma i microen når de skulle brukes.

Nå har jeg akkurat gått over til å ha kaldt vann fra springen på flaska i ønsket mengde, varmer i micro, har i pulver og blander - klar ferdig spis.

Vi delammer. Ammer annethvert måltid og gir erstatning annet hvert måltid (i alle fall sånn ca). Ammer om natten da...

Vi koker fortsatt vann og flasker. Men har hørt at man kan bruke vann fra springen fra ca tre mnd. Ellers kan man koke vann og fylle på flaske, sette det i kjøleskapet, så kan man bare varme vannet i micron på natten, så tilsette pulver. tar jo ikke så lang tid da :)

Ja, vi gjør som babygutt januar07 og har alltid ferdig kokt vann i kjøleskapet (i en mugge), så da har vi alltid kokt vann til en flaske (dersom hun skal få det) og varmer vannet opp i micro'n for så å tilsette pulver.

På tur kan man jo ta med ferdig kokt kaldt vann på én flaske og varmt kokt vann på termos, så blander man bare til det er passe varmt før man tilsetter pulver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...