Gå til innhold

Merkelig ny rutine...(søvn)


Bratsj

Anbefalte innlegg

Da veslemann rundet 3 måneder begynte han plutselig med noe nytt, rart noe...

Når han blir lagt for kvelden (kl.19-19.30) sovner han fint, sover en time og våkner igjen og gråter.

Dette har han gjort hver kveld i en over uke nå, før det var det mer sporadisk.

Når han våkner etter "luren", er han utilpass og sulten - enda mat er det siste jeg tilbyr før jeg legger ham en time før !

Da pleier han å spise litt, gråte en liten stund - og sover så endelig for natten (ca 15 time etter det som opprinnelig var planen)

Veldig rart - har deres begynt med andre rutiner rundt søvn da de bikket 3 mndr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dattera mi runder 3 mnd på søndag, så får jeg se om noe nytt skjer med søvnen hennes på kvelden/natten ukene framover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå bikka vi 3 mnd i går.... og jeg håper virkelig ikke det skjer noe annet enn å fortsette den gode trenden med å sove litt lenger og lenger før mat. Vi begynte med nattmåltidet kl 23.00 så ble det midnatt så 0130 så 0230 så 0330 og nå den siste uka 0430 - 0500.... Spiser kun 1 gang og sovner før kl 1900. KJEMPE DEILIG!! *bank i bordet*

 

Har hatt 1 - 2 uker på hvert klokkelslett før hun går videre. Håper vi snart er på rundt 0600 for da kan vi stå opp sånn vi gjør nå i 7 tia hver dag! *håper!!*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bratsj,

 

her skjer det også ting med søvnen...Gutten vår har hatt 4 soveperioder i løpet av en dag. Én kort på morgenen, 2 lange på dagen og så én kort på kvelden.

Dette fungerer ikke lenger, oppdaget jeg faktisk i går. Han sliter med å sovne til disse korte høneblundene sine, og når han endelig har sovnet, våkner han etter 15 minutter. Mer slit enn kos, altså.

 

Det er ikke bare søvnen som forandrer seg..Hele gutten har puttet i et annet gir. Han bruker kroppen sin mye mer. I dag tidlig snudde han forresten for første gang fra mage til rygg. Et avsluttet kapittel er å ha ham liggende på bord. Fra nå av er det gulvet som gjelder...

 

Ja, og hva hadde jeg tenkt å gjøre med søvnen?

Jo, idag tester vi med 3 soveperioder. Vi startet på "planen vår" allerede igår, med å IKKE la ham sove "den korte" på kvelden. I dag morges holdt vi ham lengre våken før han skulle sove den 1:e korte. Nå er klokka 08:52 og han sover (1:e korte). Har allerede sovet 1 h kan jeg konstatere. Så dette ser ut til å gi ønsket resultat! Men det er altfor tidlig å si noe.

 

Dette er uansett hva jeg tror, Bratsj. Prøv å kutt ut kveldsduppen. Han blir kanskje utilpass og virker sliten, men jeg tror at det bare er en liten "bølgetopp" som han skal over. Hvis han får lite mat, eller frisk luft så orker han en liten stund til...

 

Det er jo faktisk i denne retningen det skal gå også. At sovingen på ettermiddagen bare blir tidligere og tidligere. Jeg husker med dattra så satt vi en grense ved 15:00 ganske så tidlig. Sov hun etter det, fikk vi problemer når vi skulle legge henne til natten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vårvind !

Kjekt å høre fra deg igjen.

Men du skjønner - saken er at vi HAR ingen ettermiddags-dupp !

:-)

Det er han som selv lager seg en, ved å våkne en time etter at han er lagt for natta !

Han har den siste måneden hatt fast 3 soverperioder pr dag.

Han tar en times lur når han har vært våken ca 1 time på morgenen, så tar han seg en lang lur på 3 timer rundt 12, og så en litt kortere lur rundt 15 - og så er han våken de siste 2-3 timene før sengetid.

 

Men i går gjorde han faktisk for første gang på en uke IKKE denne lille rare vrien da...da sov han fra 19.30 til 23, og jeg oppdaget også at han er blitt skikkelig forkjølet igjen, så kanskje den uroen som gjør at han våkner om kvelden har vært forårsaket av han var iferd med å bli syk....?

Hvem vet... umulig å forutsi med disse småtassene, gitt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Bratsj :-)

 

Her er det vel sånn ca samme rutine, men hun har -bank i bordet- sluttet å våkne annenhver time om natta slik hun gjorde for en kort tid siden. Men det er som hun har forandret seg generellt, som andre sier her. Jeg skrev nettopp i et svar på et innlegg her at hun så og si aldri gråter eller sutrer. Jada....De siste dagene har bayen som har grått kanskje 3 ganger siden hun ble født vært ganske "survete", veldig opptatt av at mamma/pappa skal være rett ved, pluss at hun har fått 2 HYSTERISKE gråteanfall i løpet av en uke. Begge skjedde da mamma passet henne, jeg var borte 10 minutter for å kjøre sambo til sykehuset.. Er vel egentlig etter disse episodene at hun har blitt litt vel sutrete i flere dager etterpå..Og jeg føler meg som den slemme mammaen som var borte fra henne i 10 min :-/

 

Når jeg tenker etter så hender det Mira våkner en times tid etter hun blir lagt (som er ca 19). Dette skjer nesten alltid hvis hun allerede sover når hun blir lagt i senga. Da må jeg bruke opp til 45 min på å ligge inne hos henne og nærmest holde henne fast (ikke bokstavelig altså) pga fekting og vasing. Om hun sovner selv i senga til å begynne med, skjer ikke dette. Mye rart som foregår med disse søte små ja ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uuups!

Ja, da får jeg bare lov til å trekke meg...

...og tenke ut noe annet lurt! :o)

 

Eller kanskje det har ordnet seg av seg selv??! (det er lov å håpe..)

 

Det som er litt "komisk" (eller hva jeg nå skal kalle det..) er at akkurat når man har kommet på en lur idé, som man merker funker...så hopper ungen opp et nytt utviklings-trinn...og så får man begynne å fundere hva man skal endre på igjen...Og dette tar ikke slutt - fordi et menneske er jo under stadig utvikling. Men for en utfordring for foreldrene!

 

Vår lille tass har tatt flere sånne utviklingstrinn på rappen den seneste uken. Som jeg skrev så har han begynt å snu seg. Han har også begynt å suge på tommelen (men oftest er det hele hånda som "treffer" munnen), han greier også å gripe etter ting og fører dem til munnen. Han sover mindre. Han spiser mye! (jeg fullammer). Jeg ammer 2 ggr om natta (ca kl 12 og 03:30). Dagtid er han veldig "aktiv" ved puppen. De tidene er forbi når han "snillt" lå og spiste. Armer og ben går och blikket prøver å fange opp intressante ting, som skjer i rommet...Jeg blir nå nødt til å trekke meg unna folk, når jeg ammer, ellers blir det ikke til noe med spisinga.

 

Han har også begynt å le, når man kiler ham eller leker "fly" f.eks.. det synes han er kjempemorsomt.

Veldig sosial - er ikke lange stunden han gidder å ligge å se på leker som dingler i et stativ...Han vil ha dem i hånda han! Suuuge på dem. Og da er man nødt til å være til stede, hjelpe ham litt.

 

Jeg synes det er SÅ GØY akkurat nå. Masse ting skjer..og det blir vår...vi er masse ute hele familien. Koser oss.

Mmmm...

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...