Gå til innhold

Trenger råd om vond pupp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene puppen min sliter m litt tilstoppede melkeganger... Blir bra, for så å bli vond igjen.. :o(

For en ukes tid siden så hadde jeg litt feber, vond/hardt bryst og litt rødflammete, -maserte og "melka" meg til den store gullmedaljen og det så ut til at jeg fikk fixa det.. Men nå er det samme greine igjen! Hadde 40 i feber i går, men det var ikke så voldsomt vondt.. litt øm og hardt område inni. Har massert masse, siden det hadde god effekt sist, og feberen har gått ned, men klumpen er der enda, og det er ømt.

Vanskelig å få lillegutt til å tømme skikkelig da han er litt utolmodig, og må ha med seg alt som skjer :o) Får sjelden tømt skikkelig med pumpe heller, da utdrivningen er litt vanskelig å få i gang, og det stopper gjerne brått opp -før det er tomt.

Burde jeg prøve lecitin? Må man ha resept for å få det?

Ammingen gikk som en drøm med førstemann.

-Også har jeg helvetesild i tilegg, så det er vel litt synd på meg, vel? ;o)

Tar imot råd med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vært gjennom det.

Ullammeinnlegg hjalp meg veldig. Lindrende.

Men syns de de selger på apoteket er best. De de selger på Spar Kjøp (tror det er Tom og Trine) kommer på en god andreplass.

Gikk med ull på puppen dag og natt. Anbefales.

Har ingen erfaring med Lecitin, men å få barnet til å drikke litt mer enn alt..

Skrevet

Hei!

Hadde mye problemer med dette i fjor høst da min sønn var ca 2 - 3 mnd. Jeg fikk plutselig helt harde bryst og sønnen min klarte ikke å suge. Det var helt forferdelig. Fikk hjelp på helsestasjonen til å massere melkegangene slik at melken kom ut og trykket lettet. Det er veldig viktig å få ut melken for å unngå brystbetennelse.

Så ble jeg anbefalt å amme hver 2 time. Hver 3 time om natten til det hadde stabilisert seg. Det hjalp også med varmt bad og dusj eller varme omslag rundt brystet litt før amming. Forsto etterhvert at det ble verre i kulde og vind. Derfor er det meget viktig med store ullinnlegg som dekker hele brystet.

Jeg råder deg til å la babyen få bryst ofte. Smør gjerne brystknoppen med litt Purelan salve slik at ikke blir sår i tillegg. Det var nemlig jeg. Helt grusomt var det. Jeg fikk også resept på en nesespray som heter Syntocinon. Den får igang utrivningsrefleksen slik at melken kommer raskt ut og barnet ikke blir så uttålmodig. Jeg hadde heller ikke spes bra effekt av å pumpe. Men en gang, etter å ha slitt i flere timer med alt det jeg nå har nevnt, brukte jeg pumpen inntens. Det ble med ett åpning i den tette melkegangen og spruten sto i flere minutter. Helt sprøtt og en gedigen lettelse.

Ha riktig så mye lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...