Anonym bruker Skrevet 23. mars 2007 #1 Del Skrevet 23. mars 2007 Noen som har erfaring med assistenter som ikke skjønner når de går over streken? Som blir sure for at de aldri får være med og bestemme? Saken det dreier seg om er ombytting av daglige rutiner, ommøblering av inventar. De er helt på tuppa, har kontaktet fagforbundet sitt, og har hemmelige møter med kommunen, alt på grunn av at de ikke har fått god nok info på forhånd om ting som skulle gjøres. Jeg er soleklar på at vi ped.ledere skal ha siste ordet. Vi har tatt dem med hele veien, og de har nikket, skrevet referat fra personalmøter om hva vi skal gjøre- men SÅ, I ETTERKANT FØLER DE SEG LITE VERDSATT SOM ASSISTENTER:::::: Jeg har alltid verdsatt mine assistenter, har tatt dem med og forklart hva, hvordan og ikke minst HVORFOR!! Det er bare den ene som har slått seg vrang, den andre er helt sjokkert over hennes oppførsel. Pluss to til påde andre avdelingene. Någår det utover barna, for kommunen har IKKE tatt MEG med på noen møter, eller styrer og de andre to ped.lederne. I dag ringte jeg utdanningsforbundet, for nå har jeg fått nok. På mandag kommer jeg til å sykemelde meg, for jeg får ingen støttehos eierne; "Dette må vi avklare", ogfraser om at assistent oppfører seg ille! Hvordan stoppe dette? Si opp assistent på grunnlag av uegnethet? Barna reagerer SELVSAGT når hun er sur inne på avdelingen. JEG er frustrert, merkes på barna... Bedre at jeg er borte en stund? Nå er jeg snart så forbannet at jeg BER assistenten ryke og reise, men prøver å støtte henne med positive utsagn i det daglige. I dag f.eks. "Du er flink å roe ned gråtende barn".... Jeg syns de går for langt når de krever å være med på pedagogiske avgjørelser. Vil ikke sløse bort nicket mitt, da noen i barnehagen min kjenner tilo det...... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2007 #2 Del Skrevet 23. mars 2007 Den var ikke grei. Jeg ser at du synes du har tatt de med på råd hele veien, men at de ikke føler dette er tilfelle. Det er soleklart at dere har endel å snakke om. Det høres ut som om det bunner i dårlig kommunikasjon mellom dere pluss at hun har en smule problemer med autoriteter. Da spiller det egentlig ikke noen rolle hva saken dreier seg om. Det er bare for å understreke et poeng. Jeg ville hatt et møte med henne ( og gjerne en representant fra fagforbundet og utdanningsforbundet) hvor dere klarlegger en del grunnleggende ting. Som for eksempel; stillingsinstruks, mandat og forventninger. Og kanskje viktigst av alt: hva disse problemene gjør med deg, henne, barnehagen og barna. Det må da gå an å snakke med henne? Kanskje kan hun også få viljen sin noen ganger? Slik at hun føler at hennes stemme også er verdt noe og at assistenter også kan ha innflytelse. Noen ganger kan det riktige være å prøve ut de gale løsningene først. Både for å la andre slippe til, men også for å se om det går/ ikke går å gjøre ting på andre måter enn man selv tror. Jeg lar ofte assistenter som jobber med meg prøve ut utradisjonelle måter å gjøre ting på, nye måter osv. Fordi jeg vil de skal få prøvd ut sine tanker, selv om jeg ikke tror det går. Noen ganger får jeg rett og noen ganger må jeg innse at min måte kanskje ikke er den beste. Vi er pedagoger, men det betyr ikke alltid at vi hele tiden har rett. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-8745485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2007 #3 Del Skrevet 24. mars 2007 Det hjelper kanskje ikke at assistentene blir forklart hva, hvordan og ikke minst HVORFOR!! Så lenge du er soleklar på at "vi ped.ledere skal ha siste ordet". Det blir litt som i enkeltle vanlige familier hvor far (eller barn) får være med å bestemme så langt de er enige med mor. Men må finne seg i at hun vet best og i alle fall er den som har ansvaret. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-8746371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2007 #4 Del Skrevet 24. mars 2007 Jeg synes det er topp at de i hvertfall vil prøve å gjøre noe med situasjonen, jeg da. Hadde aldri turt det samme. Dessverre. Jeg synes det høres ut som om de har blitt ganske så overkjørt. Det er noe med hele holdningen jeg leser av innlegget. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-8746726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LivetErEnLek Skrevet 24. mars 2007 #5 Del Skrevet 24. mars 2007 Mulig jeg har missforstått litt her nå, men er det sånn at dere har tatt dem med på råd hele veien for så bestemme at noe helt annet skal gjøres fordi du synes det er best? Hvis det er tilfelle, så skjønner jeg godt at de blir sure. Jeg er selv ped leder, og ja, jeg er sjefen på avdelingen og enkelte beslutninger tar jeg alene. Man må tørre å gå inn og se på den maktskjevheten som ligger mellom assistenter og pedledere og si noe om hvorfor det er som det er, og at det er bra! Så vil jeg videre si at når man sitter med den makten som man som pedleder har, så er det viktig å tørre/klare å gi noe av dette fra seg fra tid til annen og gjøre det helt og holdent. Ikke lure i bakgrunnen og trekke i trådene, men gi fra seg kontrollen og si: "dette har jeg tro på at du kan ta deg av og jeg vil forholde meg til det du kommer frem til" Det sier seg selv at dersom man blir tatt med på råd, og alle de tingene man kommer med blir forkastet, så føler man seg lite verdesatt, det ville jeg også ha gjort. Det blir jo på en måte som et falskt demokrati, en situasjon hvor du helt klart og tydelig lurer dem. Så mitt råd til deg, er å komme frem til en erkjennelse om du er villig til å stole nok på dine assistenter til å gi dem beslutniongsrett i enkelte saker eller ikke. At de får bestemme over hvordan man skal gjennomføre enkelte daglige rutiner ol. vil ikke si at det de kommer frem til kommer til å bestå til evig tid, men at du er villig til å prøve det ut. Funger det ikke, så er det jo bare å prøve noe annet og assistenten vil selv se at det ikke er noen god ide. Hvis du ikke har nok tiltro til dine assitenter til å gjennomføre dette, så er enten de eller du uegnet i jobben..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-8750335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2007 #6 Del Skrevet 24. mars 2007 Dette høres ut som en vanskelig situasjon. Ingen av oss som er her inne kan forstå hele situasjonen. Men jeg vet litt om hvordan kommunene fungerer. Du bør komme i kontakt med de og fortelle din side. Har de møter med assistenten, må de innse at de har begynt å blande seg i saken. da må de finne en løsning og. Ville ha fått noen dager sykemelding til å få tid til å tenke. Håper Utdanningsforbundet ditt kan hjelpe. Ville ha tatt en spørre undersøkelse blandt foreldrene om hvor fornøyd de er med bhg og den jobben dere gjør. Er denne positiv kan du vise til kommunen at du gjør jobben din. Ville også ha innkalt foreldrene til møte. Fortell dem om at dere har sammarbeidsproblemer akkurat nå. Vi er opptatt av fred på avd. Hvis det kommer frem ting dere må jobbe med, så vær ydmyk. Alle har lov til å gjøre feil. Ny kurs kan være resultatet. Lykke til. Ingen her skal kunne dømme deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-8750572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2007 #7 Del Skrevet 24. mars 2007 HEI! Vil bare svare litt generelt på innleggene, for jeg tror dere har misforstått litt.. De forandringene vi gjorde kom vi fram til på et personalmøte, der alle, assistenter, styrer og alle ped.ledere satt sammen og ble enige om hvordan vi ville ha det. Alle hadde sitt og si, og noen av forslagene kom fra assistentene, noen fra ped.ledere, og sammen diskuterte vi oss fram til en løsning. Altså: alle var enige.. Det vi ble enige om var ommøblering av inventaret og endring i de daglige rutinene. Dette skjedde i september i fjor, og kom på grunnlag av at vi (ped ledere OG assistenter) så at ting ble for hektisk i hverdagen. Blant annet kuttet måtte vi flytte ped.leder møtedag pga. mye styrersamlinger akkurat den dagen. Det andre gikk på når vi skulle ha måltidene, og litt til som kan identifisere bhg. for foreldrene ;-) så det er hemmelig... Men altså, alle var enige ALLE fikk si sitt. Det er først nå det kommer utsagn som"Ingen hører på meg", "Jeg bare er her" o.l. Noen flere tips? Utdanningsforbundet har jeg kontaktet, og skal møte dem på mandag. Planlegger å sykemelde meg i protest dersom eier ikke tar ansvar for å prøve å få løst opp konflikten,og det kan de ikke dersom de ikke får ped.lederne med, for det er i det daglige VI som skal sørge for at barn og kolleger har det godt på arbeidsplassen til små og store. Og nei, jeg føler IKKE noen skyld i at assistenten MIN er sur for ikke å få bestemme. Vi lever i et demokrati, der vi kommer frem til en felles løsning. Og dessuten burde misfornøydheten kommet frem i september og ikke nå, i MARS!!! Hilsen den første Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-8752800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2007 #8 Del Skrevet 24. mars 2007 Anonym nr 1 igjen her! Etter å ha lest min hovedtråd på ny, vil jeg bare si at jeg syns selv at jeg høres litt bitchy ut... Frustrasjon etter en uke med surhet, mistanker, hemmelighetsskremmeri og frustrasjon.. Etter at jeg har hatt fri i dag er humøret blitt betraktelig bedre! Hilsen den første Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-8752924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2007 #9 Del Skrevet 24. mars 2007 Kjekt at du vil dele dine opplevelser her inne. Vi andre lærer av det. Det å endre rutiner er vanskelig. Kanskje vedkommende ikke helt forstod hva det ville innebære da dette ble diskutert. Nå i Mars har det gått opp for henne. Da blir gjerne du som ped.leder skyteskive og syndebukk. Føler du det? Sliter hun med å omstille seg den nye situasjoen? Å gå rundt å være sur med barna er uakseptabelt. Kjempe godt at du tar tak i det! Lykke til med møtet på mandag. Husk å vær reflektert og se saken fra flere sider. At du er skuffet, må du få frem på en forsiktig måte. Bilr det snakk om oppsigelse er det vel assistent som må gå. Bruk det at hun går bak ryggen på deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-8753315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2007 #10 Del Skrevet 24. mars 2007 Takk for støtte. Jeg er mest kjempeskuffet over kommunen som ikke tar alle med på råd. Og så syns jeg at assistenten min, som jeg følte jeg hadde et godt arbeidsforhold til, burde kommet til meg. Tar gjerne imot mer råd, og skal prøve å holde dere oppdatert. Nå er trusler om utdanningsforbundet kommet til kommunen, så vi får se på mandag om de tar kontakt med meg Hilsen den første Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-8753433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #11 Del Skrevet 31. mars 2007 Endelig påskeferie. Det har vært en tøff tid. Takk til utdanningsforbundet som fikk fortgang i saken. Jeg har hele tiden ønsket en avslutning av denne saken. Det ser det ut til at det blir nå. Kommunen skal iallefall ikke ha noe skryt fra meg... Men de har fått pålegg om å innlemme oss ped ledere også i møtene sine, så vi får se. Jeg har iallefall fått støtte hos mitt forbund. Jeg trenger flere tips fra dere der ute som har vært gjennom konflikter, både assistenter og ped.ledere. Hvordan kom dere gjennom det, og hvordan klarte dere å bligode kollegaer igjen? Hilsen den første Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-8831810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2007 #12 Del Skrevet 31. mars 2007 Assistenter kan vel føle seg maktsyke av og til. Vanskelig på en kvinneplass å klare å skjule følelsene? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-8831860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. april 2007 #13 Del Skrevet 17. april 2007 heh.. jeg er en manling ped leder med samme problemene som dette i tilegg at jeg er en mann og utelandsk og da kan du tenke eg. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg innført i hele Norges land at assistentene som jobber i en ped institusjon som barnehage er skal ha en eller annen form av utdannelse om barn. Hadde jeg igjen hatt mulighet til å bestemme det selv så hadde jeg sparket PÅ STEDET mange av dem jeg møtet i denne bransjen. Igjen spør jeg meg selv noen ganger fatter de ikke at jeg HAR høyere utdannelse enn DEM og ikke OMVENDT! Bah en gang skal jeg ha min barnehage..da blirdet mine regler. Kunne skrive en doktor avhandling om dette..til slutt ender jeg alltid opp at jeg kommer i krangel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-9009996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bareMariann Skrevet 19. april 2007 #14 Del Skrevet 19. april 2007 Har jobbet som vikar på en småbarnsavdeling i Østfold hvor pedlederen bare diltet etter sine to assistenter. Det var faktisk utrolig trist! Alle barnas "aktiviteter" så ut til å være lagt opp etter hva assistentene synes var praktisk/hyggelig. Det var mye turer bort på senteret for å vindusshoppe, baking som ikke barna fikk være med på for det ble så mye søl. Maling fantes ikke inne på den avdelingen. Skrekk og gru. Styrer på denne barnehagen hadde ingen oversikt over hva som foregikk der inne, de glattet pent over.. Er fortsatt assistent, men i en annen i bhg, og har faktisk full respekt for at pedledere har det siste ordet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8743060-ped-ledere-i-krig-med-assistenter/#findComment-9031975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå