Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har gutten vår på småbarnsavdeling 0-3 år med 9 barn og 3 voksne.

Nå har vi fått ny bhg.plass, da vi har flyttet:

avdelingen er på 18 barn i alderen 2-6 år, med tre voksne? Er ikke dette for lite? Gutten vår er 2 år gammel, og trodde at han falt inn under krav om større voksentetthet (1 voksen pr. 3 barn). Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8741653-voksentetthet-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Det du beskriver hører ut som en vanlig bemanning i de fleste barnehager. Det som er lovfestet er 1pedagog pr 9 barn under 3år, og en pedagog pr 18 barn over 3år. Vanlig norm er at det i tillegg er 2 assistenter, slik at det totalt er 3 voksne pr 9/18 barn. Du sier at gutten din er 2år, men blir han 3 i løpet av året? Et barn regnes i barnehagesammenheng nemlig som 3år fra 1.januar det året barnet fyller 3år. Dvs at dersom gutten din feks fylte 2år i desember, regnes han nå som 3åring, og den bemanningen du beskriver er helt i henhold til regler og normer.

Håper du forstod hva jeg mente her.

Ja her har det nok vært en snedig innstramming for en del år siden. Før ble barna regnet som treåriner fra de var treåringer. Sier seg selv at man kan få fler barnehageplasser på færre voksne og mindre areal ved at man har gått over til å regne barn som treåringer fra det året de fyller tre.

Det blir nok stort sett to voksne til stede på avdelingen om gangen (man har da tiligvakt/senvakt, pauser, møter, avspasering, tjenestefri med lønn og sykdom). En del av denne tiden vil en av disse to voksne være Pedagog. En del av tiden vil det være to ufaglærte på opptil 18 barn.

Da er han i gruppen under 3år, og teller dobelt i forhold til de som er 3 eller mer. Men dette er nok ikke helt uvanlig heller. Dvs at mange barnehager tøyer grensene så langt de kan i forhold til reglene. Som sagt så sier loven kun noe om antall pedagoger pr antall barn, og ikke noe om den totale bemanningen. Så dersom man har noe økt pedagogressurs, kan man fylle inn flere barn, eller ha flere under 3år. (feks hvis man har 1,5 stilling assistent og 1,5 stilling pedagog på en avd).

Dette er en utvikling som ikke er bra.

Ikke rart at det blir stress i hverdagen i bhg. At det ikke er kapasitet å lete etter votter. At man får høyt sykefravær.

Det å spare penger ved å få en til å gjøre jobben til tre er kvalmt. Sykt og uheldigvis utbredt i dagens Norge.

Dette systemet får ikke unga mine! Da har de det bedre hjemme!

Annonse

Det er jo sånn at ikke alle er tilstede på avdelingen hele dagen. Men det er jo heller ikke 18 barn tilstede hele dagen. Der jeg jobber har vi åpent fra 7-17. I tiden mellom 10-15/9-14 (varierer etter min vakt) er vi 3 på avdelingen. Fullt med barn er det stort sett kun i tiden 10-15.

I løpet av dagen har vi 20 minutters pause hver (i henhold til kommunens regler). Ingen av oss på avd røyker, så det er sjelden vi tar pauser utenom dette. Pausene avvikles i barnas utetid. Jeg er på ped.leder møte en gang i uka, 1 time og 15minutter. Vi har avdelingsmøte 1 time annenhver uke. Foreldresamtaler og personalmøter er utenom arbeidstid. Avspasering tas kun når det passer avdelingen, dvs når det er få unger til stede (jul, påske, sommerferie o.l.). Tjenestefri med lønn praktiseres meget sjelden, og ved sykdom og ferie har vi stort sett vikar.

Det jeg prøver å formidle, er at situasjonen ikke er så svart som den beskrives over. Iallfall ikke alle steder. Som ped.leder har jeg stadig ting jeg må gjøre. Telefoner, samtaler med styrer, osv osv. Men dette tar jeg så godt som alltid i barnas utetid. Det samme med pausene. Da er alle avdelingene ute, slik at det alltid er mange voksne tilstede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...