Gå til innhold

Graco

Jorunn79 m/ jente i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring fra Gracos travel system - der en har vogn og bilsete som et sett??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ser paa "Gravid i Utlandet" siden finner du en LAAAAANG traad om den.. :-)

Skrevet

Jeg har erfaring med den type vogn, og den er grei,den.

Hjulene er jeg derimot ikke fornøyd med, med mindre man kun kjører på fint sommerføre og inne i shopping sentre.

Da er de greie. Men vintervogner er de ikke.

Det følger dessuten som regel ikke med ekstra trekk, så de er ganske åpne.

Det positive er at det er koppholder for både mor og barn på dem =)

Når man har en liten baby oppi bilsetet, så er det tett nok mht vær og vind pga at kalesjen på både vogna og bilsetet møtes sammen, og dekker over barnet.

Grei vogn til en rimelig pris.

Skrevet

Vogna jeg har ligner denne:

http://www.walmart.com/catalog/product.do?product_id=5459216

Men jeg er sannelig ikke sikker på om det er Evenflo eller Graco jeg har (husker jammen ikke i farten, og den ligger i bilen)

Tenkte selge den, men ville selge i Norge, for da kan jeg ta den med over når jeg reiser hjem neste gang.Vet ikke hva man evt kan få for sånne vogner i Norge, for de er som sagt ikke noe å kjøre i snø og slaps med (pga hjulstørrelsen)

Skrevet

Hvor store bør hjulene være for å tåle snø og slaps?

Skrevet

Jeg vil si dobbelt så store som på denne type vogn.

Vi bruker den på sommeren, og om vi skal på shopping inni sånne digre kjøpesenter.

Man kan jo ha en vogn for hvert bruk (les:årstid =)

Skrevet

Jeg anbefaler igjen at du leser traaden paa "gravid i utlandet" for der er det mange som har kommet med innspill paa slike travel systems. (Det er vel ca. 25-30 innlegg tror jeg...) Traaden heter noe som "Barnevogner i USA--erfaringer med "travel systems."

Vaare slektninger og venner i USA er storfornoeyd med disse vognene--men jeg valgte aa ikke kjoepe med meg for aa bruke den i Norge. Her er grunnene:

1. Dersom man bruker den kun til korte turer paa shopping mall eller asfalt, og tilbringer mye tid i bilen (slik som de fleste amerikanere gjoer) er vogna perfekt. Den er helt fin paa asfalt paa sommeren og det er veldig praktisk aa bare kunne loefte barnet fra bilen til vogna til huska til hva det maatte vaere. I USA har det ikke vaert noe saerlig fokus paa at unger ikke boer sitte i bilsete lenge av gangen (selv om det var en artikkel om det i New York Times for en tid tilbake), og her gjoer "alle" det. Og for den livsstilen som de fleste amerikanere lever, vil jeg paastaa at vogna er veldig fin. Her i New York City, derimot, er det skjelden man ser Graco vogner--og jeg tror at grunnen er mye av de samme som i Norge. (I NYC tilbringer man nemmelig ikke mye tid i bilen, men bruker vogna til lange turer....og dette er Travel systems ikke godt egnet til.) Travel systems er ogsaa praktisk med at man har koppholdere til baade seg selv og ungen--og er, som sagt, en perfekt vogn til aa tilbringe noen timer i shopping mall'en. Pluss at de er billige--og har man ikke noen grunn til aa ha en kvalitetsvogn som kan brukes over forskjellige typer terreng og hvor barnet kan ligge, saa er det ingen grunn til aa betale mange hundre dollar paa vogn naar et helt travel system (vogn + bilsete) koster under 200 dollar.

2. I Norge, derimot, tror jeg ikke den vil fungere saa bra. Der brukes vogner til lange turer og ikke bare paa asfalt. En vogn i Norge skal klare seg over gress, grus, snoe, og beskytte mot vaer og vind. Pluss at man oppfordres til aa ikke ha smaabarn i bilsete lenge av gangen. Vogna beskytter ikke mot vind og vaerforhold, hjulene er skranglete (paa alt annent enn asfalt)...til og med paa gress er den vanskelig aa trille. I Norge sover barna i vognene, og dette mener jeg at den ikke er egnet til. I USA sover ikke barna i vognene annet enn naar de er paa en kort trilletur. De settes ikke utenfor husene og sover slik som i Norge. Graco vognene er ogsaa store og tar mye plass. Hjulene er laget av plastikk, og har ikke luft i seg--samt at den ikke har fjaering. Vil man ha en vogn som kan brukes kun til sommerbruk kan man heller kjoepe en paraplytrille.

Dette var bare noen tanker. Jeg er, som sagt, ikke imot Graco travel systems--men jeg mener at i Norge er det helt andre forhold i USA. For vaare slektninger og venner i midtvesten og sydover i USA har vognene fungert perfekt, og de ser ingen grunn til aa kjoepe en dyrere vogn. Men vi, som bor i naerheten av NYC og skal tilbringe mye tid i Norge, har vi heller valgt aa satse paa en Mountain Buggy. Lykke til med vognvalget uansett hva du velger.

Skrevet

Hei! Hadde selv Graco Mosaic vogn og Akta Graco bilsete med base til jenta vår da hun var nyfødt. Syntes det fungerte kjempegodt for oss. Må sies da at jenta vår er født i slutten av april og at jeg bare brukte denne kombinasjonen frem til hun var 8 mnd (vokste ut av bilsetet og jeg solgte begge deler samlet...). MEN vel og merke kjørte vi bare vognen ute på asfalt og inne på kjøpesenter.-Bor selv litt utenfor allfarvei og det skulle ikke mye til før hjulene ble for små på grusete veier. Vet at bla Stokke,Teutonia og Quinny vogner har adaptere til forskjellige barneseter dersom man ønsker å bruke dem på den måten i nyfødt perioden (tar av bag/vogn delen og kjører rundt med bilsetet istedenfor...). Dette er jo "skikkelige" vogner så de er absolutt kjempegode på all slags føre! Var selv ikke klar over dette den gangen og tror jeg hadde satset mer på en slik løsning i dag...

Lykke til!!!

Skrevet

Hei!

jeg har denne vogna,Graco Mirage...bukt den som sett og som trille til småen på turer.Syns vogna er helt grei,jeg...

Skal selge den til en rimelig penge hvis du er interessert,har ikke behov for den lenger,den har stått på ene rommet vårt nå et halvt års tid...Den er sort og grå..

Skrevet

Jeg bruker helst Quinny vogna, for den er enkel å legge sammen i bilen, og lett å manuvere.

Har ikke brukt den andre vogna siden i fjor sommer.

"Importerte" en brukt Simo kombivogn fra Norge i fjor, og den har vært ypperlig i vinter. (Vi bor i en kald og snørik stat)

Skrevet

Men er dette de samme vognene som selges i USA? Her var det snakk om en "Graco Travel System" fra USA, og ikke Akta-Graco som selges i Europa. Det er to forskjellige merker, selv om de har samme produsent. Graco Mirage f.eks tror jeg er en annen vogntype..hvis ikke jeg tar helt feil. Jeg kom ogsaa paa en ting til--naar det gjelder aa selge en amerikansk travel system i Norge saa kan man ikke bruke bilsetet der fordi det ikke er EU godkjent. (Bilsetene som kommer med Travel Systemet er dessuten "Safe Seat," og de fikk forresten daarligst karakter paa Consumer Report sin undersoekelse her i USA. Graco Snug Ride kom best ut--men uansett har vi funnet ut at Amerikanske bilseter ikke kan brukes i Norge.)

Skrevet

Ok,mulig jeg har misforstått noe her...;-)

Skal hun bestille dette fra USA kanskje? Tenkte bare hvis hun skulle ha sånn sete og lurte på hvordan det funker med vogn til så slapp hun å kjøpe ny..Den linken Northernlights la ut er nemlig maken til min vogn,bare andre farger...

Skrevet

Kan godt hende jeg misforsto ogsaa. Jeg saa linken til Walmart og gikk ut ifra at det var de amerikanske systemene det var snakk om. Og det kan godt hende de er ganske like--jeg bare vet at f.eks bilsetene er noe annerledes. (Jeg kontaktet Graco fordi vi vurderte aa ha med bilsete fra USA til Norge, og det var beskjeden vi fikk.)

Skrevet

Får håpe hun leser dette da,og finner ut av det ;-)

Skrevet

Dette er Graco fra Skottland. Har familie der - og siden det er tollfritt med barneting innen Europa så tenkte jeg at vi kunne spare noen kroner. men jeg har termin i oktober... så det blir uaktuelt med vogn som ikke fungerer på snø :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...