Gå til innhold

Sikkert dumt spm, men jeg finner ikke svar på det...

Ginger-mor

Anbefalte innlegg

Uff, håper noen gidder å lese igjennom. Klarer ikke å forklare dette til mine nærmeste engang.

Jeg har termin midt i oktober. Er ferdig med graden min nå til sommeren, men skal ta PPU som er ettårig og begynner etter jul. Derfor får jeg et semester der jeg i utgangspunktet ikker har noe å gjøre,og planen var å ta et 10sp fag (for å holde meg i systemet) og heller jobbe mer ved siden av. Nå skal jeg jo ha barn midt i dette åpne semesteret og lurer på hvordan det blir med lånekassa. Jeg har ikke så mye "å gå på" når det gjeler sp, siden jeg har forbedret noen fag oppover.

Det jeg lurer på er: Må jeg være fulltidsstudent neste semester for å få støtte fra lånekassa? Selv om jeg bare rekker 2 mnd før jeg skal føde? Og må jeg isåfall fortsette semesteret etter jeg har født?

Det beste hadde jo selvfølgelig vært å ikke begynne å studere neste semester (siden jeg ikke har noe å studere!) Og bare ventet på studet mitt som begynner etter jul. Men da har jeg kanskje ikke rett på støtte?

Takk for hjelp, dere:)

Fortsetter under...

Tror du må være student før fødselen for å få støtte, ja.

Er det i forhold til Lånekassa du ikke har noe særlig å gå på? Sånn at du bruker opp støtte-perioden din hvis du studerer det semesteret? Eller er det i forhold til studieprogresjon osv på universitet? Hvis det er det siste, går det kanskje an å løse det med å ta fag som enkeltemner det semesteret, og ikke som programstudent.

Er ganske sikker på at du ikke trenger å fullføre studiet etter fødselen, i hvert fall.

Men for å være helt sikker, kan du jo sende en mail til Lånekassen?

Trur du må vere fulltidsstudent for å få fullt fødselsstipend, viss du berre meld deg opp i 10 stp får du nok berre fødselsstipend for dei 10 poenga. Du treng jo uansett ikkje ta eksamen i dei faga du meld deg opp i, så det er jo berre å melde seg opp i 30 stp og så ta permisjon 3 veker før fødselen. Så byrjar du på PPU i januar som planlagt.

Kor studerer du forresten? For meg passar det SUPERT om det går an å byrje PPU i januar i staden for i august.

Vet ikke om jeg forstår deg riktig,men prøver likevel..

Du må ha vært student de siste 6 mnd før permisjon for å få støtte fra lånekassen.

Lånekassen bryr seg ikke om du begynner på studie igjen etter endt fødselspermisjon.

Send en mail, eller ring til lånekassa, de er de eneste som vet.

Ikke helt sikker her, men tror det lureste ville vært å melde seg opp i noen fag der det ikke er obligatorisk oppmøte, 30 stp, så har du noe å ta permisjon fra. Tror ikke du trenger å fullføre disse fagene.

Mitt tips er å ta kontakt med Amathea over helgen, de kan mye om rettigheter og sånn ved graviditet. Se www.amathea.no

Håper det ordner seg for deg!

Annonse

Eg held på med bachelor i språk enno (burde eigentleg søkt over til LAP, men men..) så skal eg ta PPU etterpå. Får i alle fall sjå om eg kjem inn. Viss eg kjem inn på UiO skal eg ta det over 2 semester, viss eg må til vestfold (Høgskolen i Vestfold) er det over 4 semester, men då har eg tenkt å jobbe samstundes. (Eller ta meir utdanning ved UiO samstundes)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...