Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som synes det er "mye " å forholde seg til ernæringsmessig som gravid?

Vet det vil provosere mange, men jeg mener at det ble vel nogenlunde friske barn og voksne av oss også selv om våre mødre ikke hadde alle disse retningslinjene som foreligger? Enig i at forurensningen har økt de siste årene og dermed forsvarer endel av retningslinjene, men...

Glad for å høre at Sushi nå er "lov" igjen :) .... En normal japansk rett som gravide i japan sikkert har spist til alle tider:)

Uansett, lykke til som gravid jenter:) Gøy å se at nurket og magen vokser!! :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8739889-b%C3%B8r-b%C3%B8r-ikke-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja! Jeg er enig der:) Det ble nok spist en del ukorekt mat av våre bestemødre og mødre. Og ikke vet jeg, men tror nok det var like mange friske barn da som nå. MEN vi vil jo gi barnet de beste forutsettninger på et sunt liv. Og selv om jeg griner etter spekemat, røkelaks og lakris!! masse lakris! så tør jeg ikke spise det. Men ellers opplever jeg at sunn og "lett" mat er det eneste jeg har lyst på. Fisk er for meg noe av det beste å ha til middag for tiden. Og frukt er også noe jeg ikke klarer meg uten. Så på en måte gir kroppen meg instrukser selv:)

jeg spiser akkurat det jeg har lyst på. og akkurat nå går det i lakris, hjelper meg mot kvalmen, det eneste som kan være med den er at en kan få høyere blodtrykk ved store inntak. men det har ikke jeg merket. ved forrige graviditet spiste jeg spekemat, den er jo behandlet den også, er jo ikke rå. Og man ikke skal spise fisk som ikke er større enn sånn og sånn er fordi større fisk er eldre fisk og har større opphopning av giftstoffer, men tatt i betraktning alle de viktige stoffene vi får fra fisk tror jeg et normalt forhold til fisk likevel er sunt.

pluss at i dag har vi større kunnskap om alle vitamninen og mineralene som er viktigere for oss å passe på at vi har enn at vi spiser rå fisk. Er nok mat hysteri i dette landet fra før om ikke vi gravide skal kunne kose oss med det vi vil i 9mnd;)

jeg syns det er litt mye hysteri rundt alle disse forskriftene. all maten som er forbudt for gravide f.eks dette med størrelse på fisken er fordi stor fisk er eldre fisk og har da mer giftstoffer i seg gjelder jo ikke- gravide også, og spekemat elsker jeg og har jeg ikke kuttet ut. Den er jo behandlet selv om den ikke akkurat er kokt eller stekt. Og lakris har jeg plutselg fått dilla på, har nesten aldri spist det før fordi jeg ble så løs i magen, men nå reagerer jeg ikke på den og hjelper meg mot kvalmen å suge på en Ifa. Selv bestemmer kroppen mye fortiden. jeg elsker vanligvis kjøtt og selvfølgelig sukker, men nå vil jeg bare ha salat, grønnsaker, saltet tørt kjøtt og reker;)

kroppen er rar!!

Jeg spiser det jeg har lyst på, jeg. Hvis jeg har lyst på fenalår, spiser jeg fenalår. Har jeg lyst på røkelaks, spiser jeg det. Jeg kan ikke fatte at det skal være noe farlig. Det er også litt uenighet fra år til år, ett år er spekeskinke ok men sushi ikke, det neste året er det endret til det motsatte. Jeg tror hvis man sørger for at ingenting er gått ut på dato og riktig oppbevart og hygienemessig korrekt tilberedt: eat all your heart desires. I natt ville reka i magen plutselig ha to skiver brød med smøreost. Veldig viktig for den akkurat da... I går kveld ba den om laks og eggerøre. Den liker alt og har stor appetitt. Derfor spiser jeg som før, kanskje litt oftere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...