Gå til innhold

Røkt skinke??


Sjokoman

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Noen som kan hjelpe meg? Jeg spiste den nye pizzaen til grandiosa i går (Full pakke). Tenkte ikke over at det var røkt skinke... Nå har jeg vært dårlig i natt, spydd flere ganger (har vært kvalm tidligere, men ikke kastet opp en eneste gang..., er 11 + 3)

 

Kan jeg ha fått i meg noe jeg ikke burde?? skinken blir jo både fryst først og stekt... Bør jeg kontakte legen med en gang?

 

Første gang jeg er gravid så er litt nervøs, fint med kjapt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Er selv i mitt andre svangerskap men ser ut til å ha glemt en del fra forrige gang så bruker nettsidene til mattilsynet da dette føles som en sikker kilde.

 

De sier følgende:

Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar.

 

Du som er gravid bør spise oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig for å redusere risikoen for å få i deg skadelige bakterier. Sjekk holdbarhetsdatoen ( de mener at vi gravide burde spise all mat ferskest mulig - ikke ha det i kjøleskapet i mange dager).

 

Bakterier kan vokse i lunken mat. Varm mat skal derfor være rykende varm. Ved 70° C drepes de fleste bakterier.

 

Jeg ville kanskje ikke spist røkt skinke rå men den er jo stekt på pizza så tror ikke det er noe problem. Jeg har spist i begge svangerskap pizza med skinke og har aldri hatt noen problemer med det.

 

Dersom du er urolig anbefaler jeg deg å ringe legevakten ( vi gjorde dette fra utlandet da jeg var forkjølet og de svarer villig på alt) eller evt. ringe mattilsynet. De har forbruker nr 06040.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...