Gå til innhold

Flere som skal utsette vaksineringen til de blir eldre?

Anbefalte innlegg

Synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre. Merker allerede skepsis blant trillevennene, da jeg fortalte at vi har tenkt til å utsette vaksineringen, evt ikke vaksinere i det hele tatt. Er akkurat som om de ikke vil at barna sine skal være sammen med barna deres, og gutten er jo bare 3mnd!

Vi skal vaksinere til uka etter planen, men jeg skal da altså utsette vaksineringen inntil jeg vet mer, eller ikke vaksinere.

Tenker mye på det jeg har lest her og sett rundt på nettet på noen av linkene som er lagt ut her. Blir mye veiing for og i mot, men tror i alle fall at det er lurt å utsette det til han er litt eldre. Da blir jeg enda mer kjent med gutten vår, og kan lettere se om han får "unormal" oppførsel etter en vaksine.

Er jo litt til ettertanke dette med tarmsystemet. At vi for all del ikke må gi fast føde før tarmene er klare for det, ellers kan de får "varige mèn" som allergier o.l.

Hva da med immunforsvaret? Dette er jo ikke ferdig før i 10-årsalder har jeg lest, hvorfor skal det da få et råkjør av vaksiner allerede fra babyen er 3mnd, så på'n igjen bare 2mnd senere igjen. Synes det høres tøft ut.

Vi har allerede hatt gutten på antibiotika fordi han fikk en infeksjon på sykehuset, og bare den lille kuren var jo nok til at han ble i skikkelig ulage, magesmerter o.l. Hvordan har da kroppen hans det innvendig etter alle vaksinene, er jo ikke akkurat få ting de sprøyter inn, er vel 6 sykdommer pr gang.

Fortsetter under...

Veldig enig med deg om at man i det minste skal vente. Mine to er uvaksinerte - og jeg lot være å bringe det på banen i barselgruppe osv. Folk forstår ikke hvorfor...

Stivkrampe er det vel liten risk for en på 3 mnd å få, og det er ikke smittsomt. Difteri har vi ikke i Norge. Kikhoste går rundt uansett... og den gir opp mot max 20-30% beskyttelse etter første sprøyte, 40-60% etter 2, sprøyte, og maks 80% dekning etter 3. sprøya sa helsesøster til meg. Er ikke tredje sprøyta rundt året da?? Og er det ikke mest farlig for de godt under året????? Da så jeg ikke helt vitsen jeg.... bare for å nevne hva vi tenkte rundt dpt-delen av coctailen.

Men det er ikke et lett valg. Og det bør det vel ikke være heller. Man bør være bevisst på hva man gjør. Kunne litt om sykdommene og symptomer og alternativer til vaksiner både før og etter (hvis) ungen blir syk.

Takk for innspill Mara76, var godt å lese. Synes det er vanskelig jeg også. Vil kun det beste for sønnen min, og er ikke overbevist om at vaksinering er det beste, en er jo redd for sykdommene også.

Lurt det du sa o beskyttelsesgraden, og som du sier - den siste sprøyta er fra 12-15md. Er faktisk redd han skal bli smittet av noe i barnehage eller barselgrupper (han skal ikke i barnehage før han er 2år). Er bare sudanske og somaliske (snakket om at kikhoste gikk i barnehagen til et søsken) i gruppen min på helsestasjonen. Synes ikke gruppene fungerer så har ikketenkt å være med så lenge egentlig.

Hører fra noen at babyer dør av kikhoste, andre sier innleggelse og hjerneskader, mens her inne har jeg lest at spedbarn får det ubehagelig, men at det ikke er livstruende. Ikke godt å vite hvilke kilder som gir riktigst bilde.

Kan man bli smittet av kikhoste på et kjøpesenter? Er vel dråpesmitte? Er stadig fremmede barn som henger over vogna,og jeg er av den engstlige typen.

Hei igjen

Kikhosteepidemier er et vel rundt omkring i hele landet tror jeg. Det er veldig smittsomt! Mest farlig for de aller aller minste. For hver dag nurket blir større er faren for komplikasjoner mindre!!! Kikhoste er svært ubehgelig - også for voksne. Kan - jeg gjenter: kan - være farlig for spebarn. Så litt forsiktig kan man jo være helt i starten. Meen det er vel helt naturlig og sier seg selv uansett - eller???

ingen dør av kikhoste i norge idag..vennina mi sin gutt var født 6 uker for tidlig og han fikk kikhoste da han var 2 uker gammel(ukorrigert)

Han var innlagt ei lita stund,men det sto aldri om livet..og dette var ett prematurt barn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...