Gå til innhold

3hjuling eller 4hjuling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i landlige strøk og er ute etter en robust vogn som er sikker og stødig på landlige veier, turer i skogen eller i byen. Jeg søker etter erfaringer på bruken av 3hjulinger kontra 4hjulinger?

Jeg har vel egentlig sett meg ut emmaljunga som vognen vi skal ha, men er usikker på hvilken vogntype.

Duo edge, sportsduo/combi, herqules raptor etc... Som førstebarnsfødende er barnevogn et vanskelig valg.

Kan noen komme med tips og råd? Hvorfor valgte dere en 3hjuling fremfor en 4hjuling eller motsatt??

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg bor også landlig til, og går mye på grusveger, traktorveger snø og asfalt. Alle mine vogner er 4-hjulinger, nettopp fordi det er godt å ha en både retnings- og "velte"-stabil vogn (på snø er det et "must" å ha 4-hjul syntes jeg!). I tillegg ønsker jeg vendbare vogner fordi jeg syntes det er superstusselig at en baby på 6 mnd + skal sitte fremovervendt. Det er så koselig å ha øyekontakt med barnet når man er ute på tur!

Det er kun når man går på bar, fin asfalt eller i butikker at man savner en 3-hjuling med svingbart fremhjul, men det er virkelig ikke noe problem å tippe vogna litt opp på bakhjulene de gangene jeg skal ta en krapp sving i en butikk. Hadde jeg bodd i en storby og kun gått på kafe og i butikker, ja da hadde jeg sikkert ville hatt en 3-hjuling. Men siden jeg går masse fine turer på all slags underlag/føre så er jeg kjempeglad for å ha 4-hjulinger! Har tidigere brukt Brio kombi, nå går jeg rundt med en Teutonia Mistral. Er veldig fornøyd! NB, vurderer å kjøpe en Easywalker som ekstravogn når barnet blir litt større, nettopp for å bruke i byen. men det blir bare for morro skyld, ikke noe jeg trenger egentlig!

Skrevet

Emmaljunga duo edge - første vogn

Easywalker Sky - andre vogn (7-8mnd oppover)

Eller.Quinny XL comfort.

Mange kjøper en ekstra vogn senere....så er du en av dem?

Hørt mye bra om Emmaljunga. Den er litt tung, men venninna mi liker den veldig godt som jeg har forstått. Stødig vogn.

Skrevet

Nei nå ble jeg forvirret !

Jeg trodde 3-hjulinger var så mye mer letthåndterlige i skog og mark enn 4-hjulinger ?

Noen som vet noe mer om dette ?

Skrevet

jeg eeeelsker min OTH vogn, trehjuling.......men jeg bor midt ibyen, shoppevogn, tebanevogn.......og LITE ut i skogen vogn;).....

fikk denne vogna da min datter var 9 mnd.....hadde først ei TUNG simo vogn, firehjuling.......den er SELVFØLGELIG mere stødig og mer fjæring i enn min OTH..men mitt behov var ei lett vogn som var lett å styre rundt i butikken:).....

skogsvandring har jeg ikke prøvd..hmmm

Skrevet

Her var det forskjellige svar, tusen takk for alle sammen.

Litt interessert i å høre hvordan en 3hjuling kan oppføre seg i snø?

"2julibarn" nevner at den kan være dårlig i snø?

Ellers så trodde jeg også at en 3hjuling skulle være bedre i ugjevnt terreng!???

Takker igjen for ev svar!!

Skrevet

Hei, du må skille mellom 3-hjuling med svinghjul og fasthjul. En 3-hjuling med fasthjul er sikkert god i terrenget. mitt innlegg var myntet på 3-hjulinger med svinghjul, sistnevnte er typisk byvogn. Selv om forhjulet ofte kan låses, så annbefales fasthjul i ulent terreng. Har også hørt at låsemekanismen ofte er litt dårlig på svinghjulene, at vogna drar til den ene siden, og da blir det elt forferdelig å trille! Kjøp vogn med svinghjul hvis du skal gå mest på flatt underlag, fast hjul hvis du går på mye forskjellig type underlag, derav snø, grusveg, traktorveg mm!

Skrevet

Takk for svar nok en gang!

Må vel prøve disse to vognmulighetene uansett, før jeg kjøper vogn.

Skrevet

Jeg bor veldig på landet og kjøpte en Simo kombi nettopp fordi noen hadde fortalt meg at det var et must når man skal trille på ujevnt underlag. Var fornøyd med Simoen jeg.....

Så kjøpte jeg en OTH nå og gud-bedre-meg for en forskjell!! Det er en myte at 3-hjulinger bare er for de som triller i byer og på kjøpesenter. For det første så er den 10 kg lettere enn Simo (tror emaljunga-vognene er like tunge som simo). Myyyye lettere å lempe ut og inn av bil og ikke minst MYYYYYE lettere å trille! Den har låsbart forhjul som jeg låser hvis lillemor ligger ute og sover. Da er det faktisk stødigere enn Simoen vil jeg påstå. Man får kjøpt bag til OTH og det kommer vi til å gjøre til nestemann. Så Simoen blir nok forvist som barnehagevogn!

Skrevet

Jeg har en Quinny XL comfort og den kan du velge om hjulet skal være svingbart eller ikke (i likhet med mange andre 3-hjul vogner) Den fungerer like bra på ujevnt underlag i skogen, i snø som i trange butikker. Det er bare å velge den stillingen på hjulet som passer best. Jeg kjenner flere som har kjøpt 4-hjulinger som simo og brio som har valgt og bytte disse ut fordi de har vært tunge og trille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...