Gå til innhold

Når slutter de egentlig med bleier?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg jobber i en barnehage og har gjort det i mange år. De aller fleste barna slutter med bleier i alderen 2 1/2 - 3 1/2 år, noen slutter selvsakt før og noen slutter senere. Vi snakker da her om dagbleier. Nattbleien er en helt annen historie.

Trur det har litt med at ungane kjenner at tøybleiene er våte, og det er meir ubehageleg enn å ha ei tørr overflate i papirbleia. Også er kanskje tøybleiebrukarar litt flinkare å "pushe" ungane ut av bleia. Eg veit ikkje, men eg trur det er ganske individuelt hos tøybleiebrukarar óg, det er jo ABSOLUTT ikkje alle tøybleiebarn som er tørre når dei er to år!! I alle fall ikkje om natta!

Det vet jeg rett og slett ikke, da ingen av bleiebarn i barnehagen bruker tøybleier.

Kanskje er snittet 2 - 3 års alder for tøybleiebarna i forhold til papirbleier.

Men skal en tro de som velger tøybleier så har det jo skjedd mye i utvikling på tøybleier også, så disse har også fått en mer tørr følelse og er mer behagelige å gå med enn de gamledagse tøybleiene, akkurat som moderne papirbleier.

Annonse

Vi skal bruke disse "lommebleiene" naar babyen kommer, saa de er ikke tatt i bruk ennaa. Da jeg leste innlegget ditt, Eva L, ble jeg litt nysjerrig paa om moderne toeybleier virkelig gir like toerr foelese som engangsbleier. Saa da var det paa tide med et eksperiment, og konklusjonen er at nei, man faar ikke en like toerr foelelse som med engangsbleier--men toerrere enn f.eks brettebleier er de absolutt.

Jeg helte to desiliter vann (aner ikke hvor mye unger tisser) paa en Fuzzi Bunz lommebleie med innlegg. Det innerste laget mot huden er fleece, og det er dette som skal trekke vannet vekk fra barnet og inn mot f.eks mikrofiber eller hamp-innlegget som ligger midt i bleien i en "lomme." Rett etter at jeg helte vannet over bleien, var fleecen soekkvaat (selv om utsiden av bleien var like toerr.) Ungen ville altsaa ikke ha noe problem med aa kjenne at bleien var vaat rett etter at han/hun tisset.

Ett minutt senere var fleecen kun litt vaat mens mikrofiberinnlegget inni bleien (ikke i kontakt med ungen) var soekkvaatt. Fleece-laget var ikke saa vaatt at det ville vaere direkte ubehaglig aa ha paa seg tror jeg--men jeg tror nok godt at ungen likevel ville kunne kjenne at bleien var fuktig. Sjekket igjen en halvtime senere, og da var fleecen fortsatt litt damp--mens mikrofiberinnlegget inni "lomma" fremdeles holdt paa allt vannet. Det ytterste laget paa bleien (PUL) forble like toert hele tiden--ingen lekkasje.

Saa det var altsaa et lite eksperiment med dette her. Jeg tenker at i papirbeier er det jo saanne super-absorbente krystaller (sodium polyacrylate) som tiltrekker seg all fuktigheten saann at det kan bli vanskelig aa vite om bleien er toerr eller vaat. Med toeybleier kan ungen kjenne at han/hun har tisset. En annen forskjell jeg kommer paa er at toeybleier ofte skiftes hyppigere enn engangsbleier...sikkert fordi den voksne ikke alltid vet at engangsbleien er vaat--og da tenker man vel at man trygt kan la det gaa noen flere timer uten aa skifte. (Det er jo i grunnen litt ekkelt dersom det skjer--uansett om man bruker toeybleier eller engangs, boer de jo skiftes hver gang ungen har tisset tenker naa i alllefall jeg...) Kanskje dette ogsaa kan ha sammenheng med at toeybleiebarn slutter med bleier tidligere--at de skjoenner at det vaate skal man ikke ha paa seg?

Det var i allefall noen tanker, men har som sagt ikke erfaring med dette selv... Men at toeybleiebarn slutter tidligere er i hvertfall godt kjent--samt at foer i tiden da alle brukte toeybleier sluttet barna i gjennomsnitt tidligere enn de gjoer i dag, naa som de fleste bruker engangs.

Barn får kontroll på det å holde seg når de er mellom 1 og 1 og et halvt år (jenter er litt raskere enn gutter). Så dette er fysisk den rette tiden og starte dotrening på.

Dessuten er det mye lettere psykisk å få en som er litt over ett år til å gå på do enn en 3åring. Fordi ettåringen er mer åpen for nye ting, og jo tidligere man introduserer nye ting - jo lettere. 3åringen kan allerede synes det er litt ekkelt og skummel og prøve do/potte og kan være litt sjenert i forhold til det. Dessuten kan 3åringen være i trassalderen og da er innlæring av alle nye ting mye værre.

Ps. nå er det snart sommer - la barnet tisse på seg og kjenne at det er ubehagelig. Barna skjønner jo ikke hvorfor de må slutte med bleier når dette er enkelt, greit og behagelig for dem.

æ mpå bar si at æ nettopp har lest et langt stykke på internett som æ fant en plass inen på tettinntil. der sto d at tilogmed nyfødte barn kjente at di måtte tisse å bæsje. å at man som foreldre kunne lære å kjenne barnets tegn så kunne starte me påtte allerede i spedbarns alder. at man ikke skulle trenge å bruke belei på barna. så her e d bare å lære sæ signalan t barna så treng dåkker ikke engang å tenkte på valget mellom tøy å engangsbleier:P

Må bare få komme med en sidekommentar til ditt innlegg sjeroks

I Kina bruker de ikke bleier, om jeg ikke tar helt feil så lærer de ungene å gå på do når den voksne plystrer :)

Vi har vel alle sett de forferdelige bildene av ungene som sitter på pottestoler med bukse med åpning. Det er jo ikke vanlig at de binder fast ungene sine, men buksene er vanlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...