Gå til innhold

Flere barn som brekker seg av "biter" i maten?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd banan, fruktmos, 8-mnd-grøt og brødskive. Hun syntes det var godt, alt bortsett fra brødskiva, men etter et par teskjeer får hun en merkelig grimase og alt sammen med eventuelt snadder fra siste måltid kommer opp. Jeg tror det skyldes at det er mikroskopiske "biter" i maten hennes, i hvert fall reagerer hun ikke på noe annen finmost mat.

Flere barn som ikke "tåler" biter ennå?

Fortsetter under...

Min pode tåler heller ikke biter. Får han en bitteliten brødbit, så brekker han seg. Har prøvd 8mnd fullkorngrøt, og da kastet han opp. Har aldri prøvd banan. Hs sa jeg burde vente litt med å gi brød når han er slik. Ikke moden nok ennå for det.

Nora liker ikke biter i middagsglass, men brødskivene går ned på høykant!

Tygger hun brødbitene, da? Hun får de ikke for langt bak i munnen (at de kleber seg i ganen) slik at de utløser brekningsrefleksen? Jeg har i starten prøvd å putte brødbiten inn mellom gommene, slik at hun må tygge før hun får de lenger bak mot svelget.

Tja, jeg har bare prøvd ei brødsmule en gang. Men av de andre tingene har jeg prøvd noen flere ganger, økt med ei teskje om gangen. Men samme reaksjon hver gang. Det virker som om maten har kommet ned i magen først...

Annonse

Brekker seg her og. Jeg klemmer litt ekstra med gaffelen på 8mnd glassene så går det litt bedre.

Men brødskiver setter han i halsen veldig ofte. Hørtes ut som et kjempebra tips å legge biten mellom gommene så kanskje han skjønner å tygge! Skal prøve det i morra:o)

8 mnd grøt går bra, men prøvde et 6 mnd middagsglass en dag her fra Småfolk.. var pittesmå biter i det, og de taklet hun ikke :) nå skal det sies at jeg ikke har funnet et eneste middagsglass hun liker enda da.. vil bare ha hjemmelaget mat.. Brødskive brekker hun seg hvertfall av.. men hun får 3 grøtmåltider om dagen nå, og helsesøster mente at det var ett for mye, så får vel starte litt brødtilvenning da :)

Gir snuppa en hel skalk å gnage på av gangen, jeg...da virker det som det går bra. Og hun får i seg ganske mye av den, selv om hun er tannløs enda.. :) men det er ikke et måltid alene for henne, altså! Hun får tre grøtmåltider, men forskjellig grøt, og et middagsmåltid.

Alt annet av biter brekker hun seg av. Men altså...det virker som de bitene hun lager selv er greit.. ;)

Jeg prøvde for ca 1 mnd siden å gi en et middagsglass fra småfolk (6 mnd), men den var med biter og den likte hun ikke i det hele tatt. Da min samboer glemte seg og kjøpte fra småfolk prøvde jeg igjen men da brakk hun seg skikkelig å endte opp med å spy over hele seg. Så småfolk er forbudt her i huset (klumper i 6 mnd glass er litt rart, hjalp ikke å bruke gaffel først) på lik linje med Nestle sine middagsglass. Hun liker dem ikke, og bare snur seg vekk og lukker munnen.

Hipp sine går så det suser, særlig Nudler med grønnsaker og skinkekjøtt:-) Men hun spiser de andre også.

Biter liker hun ikke i det hele tatt. Har begynt med smuler fra brød, og det går i små mengder.

Jeg er i overgangen til 8 mnd grøt nå, begynte med en skje og øker med en skje pr dag. Er oppe i 3 skjeer nå og resten 6 mnd grøt. Har holdt på i 3 - 4 dager nå.

Ble visst litt mer enn bare om biter, så må nesten legge til at Oda liker ikke klumper/biter i det hele tatt. Vi vil nok holde oss til 6 mnd middagsglass en stund til vi også:-)

Hei

Lillegutt her også er veldig kresen på klumper i maten. Men jeg kjøper 8 mnd glass likevel, og bruker heller en stavmikser og moser d littegrann....d må være litt klumper da skal han venne seg til. Men tenkte å gå litt gradvis...så kanskje vi en dag spiser "klumper" :)

Godt å høre d er flere kresne barn :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...