Gå til innhold

Bosted Sjælland, Danmark

Lykkelig med lillegutt

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og kjæresten min er på jakt etter et sted å bo på Sjælland. Vi tenker å leie i første omgang. Men jeg synes det er så vanskelig å finne et sted å leie. Det virker som om leiemarkedet er helt mettet i området utenfor København og Roskilde, der vi i første omgang hadde tenkt oss å bo.

Er det noen som kjenner til et hyggelig sted å bo på Sjælland, utenfor storbyen, men samtidig med muligheter til å komme seg inn til København med toget. Mannen min har familie i Roskilde, så vi hadde lyst til å prøve der. Men jeg syns det virker vanskelig å finne noe. Jeg har ikke forstått boligmarkedet i DK helt ennå. Det virker som om de fleste leier.

Er det noen som kan hjelpe meg med noen tips og råd på veien?

Jeg er 34 år, og venter barn i begynnelsen av juli. Derfor haster det med å få orden på tingene. Jeg blir stresset ved å ha boligsituasjonen så løst.

For tiden pendler jeg mellom Norge og Danmark. Har valgt å følge konsultasjoner hos lege og jordmor her, siden det var så mye løst i DK ennå. Men jeg har ennå ikke bestemt meg om jeg skal føde i Norge eller Danmark.

Ettersom jeg ennå ikke har noe kontaktnett i Danmark, kan det være

litt vanskelig når det er så mye som ennå ikke er på plass. Men det er selvfølgelig en stor læring i det også! Men det er litt ensomt i utlendighet, spesielt når jeg er vant til et stort og godt nettverk med venner og kolleger hjemme i Norge.

Er det noen av dere Danmarks-kjennere som har gjort dere noen erfaringer dere har lyst til å dele med meg?

På forhånd tusen takk!:o)

Beste hilsener fra

Marianne

Fortsetter under...

Uff, jeg vet hvordan dette er. :)

Dog ikke med en baby i magen, heldigvis.. Det har jeg sluppet for - men å bo i Norge og lete etter sted å leie i DK samtidig - det er slitsomt.

Det danske markedet er litt.. Mange eier og mange leier, og så er det også fryktelig mange i andelsleiligheter (der man betaler et innskudd av en viss størrelse - som man kan selge igjen når man skal flytte) og så betaler man husleie til andelsboligforeningen - med styre og stell og daglig drift. Husleien går da til daglig vedlikehold og store reperasjoner på bygningene leilighetene er oppførte i. (I min andelsforening er feks vinduer, tak, hage og oppganger noe vi til stadighet tydeligvis skal fikse på, eller klage på.)

Å finne et sted å leie tror jeg er vanskelig om du har noen krav til visse ting. Leilighetene her rundt København og Roskilde er dyre når man leier. Jeg ville anbefale å heller skyte litt penger inn i innskudd - og få dere en andelsleilghet. De er ofte bedre vedlikeholdte, du har mer kontroll på hva som skjer med den, og selv om du betaler husleie så tjener du fort inn det (vår leilighet steg 40 000kr i verdi tre måneder etter at vi flyttet inn i den!)

Men, noe konkret råd til hvor og hvordan.. det er vanskelig. Vi har fått denne leiligheten gjennom at noen som kjenner noen som kjenner noen har ordna det for oss.

De fleste andelsforeninger opererer med ventelister - så det er i prinsippet bare å søke rundt - sette din manns familie på oppgaven - og så ringe rundt til dem og høre hvor lange ventelistene er, osv. Jeg kjenner mange som flytter rundt her inn i København hele tiden - så det er ikke fordi det er umulig å finne et sted å bo, heller..

I øvrig så vet jeg ikke helt hva slags steder du tenker på, men men det er jo feks Skovlunde, Vanløse, Glostrup, Hellerup, Kongens Lyngby, Dragør, Tårnby, Hvidovre, Rødovre, Valby.. Det er mange forsteder til København, som er rimeligere å bo i enn selve Kbh K, V, N, S, Ø..

Ellers så kommer jeg bare på et sted som er sånn ordentlig utenforliggende by - Humlebæk. Har aldri vært der - vet bare det tar litt tid å komme seg dit med toget.

Ellers så er det mange som bor i Malmõ - siden det er billigere leie - og kun 30-40minutter med toget dit.

Om du ikke visste om www.dba.dk fra før, så har jeg i det minste vist den til deg nå. Jeg fant min første danske hybel der. :)

Lykke til!

Jeg VET det er en jungel!

Har du funnet deg et sted å bo? Bor selv i København, jeg synes ikke det var helt enkelt å finne noe, men jeg fant et pent sted til slutt. Hvor mye har dere tenkt å bruke i husleje?

Det er helt klart billigere å bo i utkanten enn å bo midt i København, men du kan være heldig å finne noe som er bra og samtidig billig i Kbh.

Håper det lykkes dere å finne noe.

• 2 uker senere...

Kjære, kjære Kristine!!!:o)

Tusen hjertelig takk!!!!!! Så koselig å få hilsen fra deg her!!!!!

Det var veldig koselig å se deg!:o)

Håper vi sees igjen snart!!!:o) Dere er alltid velkomne, selvfølgelig - uansett hvor og når.

Lykke til med de siste forberedelsene før lillejenta kommer!

Det blir koselig for søskenbarna å møtes og få god kontakt!

Glad i deg! Gleder meg til vi sees!

Og forhåpentlig flytter vi til Norge - med tid og stunder.

Mange varme klemmer fra

Marianne:o)

Hei, kjære Kummin og lillesel!

Tusen hjertelig takk for svar på innlegget mitt. Det var til stor hjelp. Tusen takk! Det har vært vanskelig for meg å forstå at det skal være så vanskelig å finne et sted å bo i Danmark. Særlig fordi jeg har bodd i mange land og ulike byer rundt omrking. Og selv om det har vært vanskelig å finne noe, har det alltid lyktes etter ganske kort tid likevel. Ved å benytte kontakter. Denne gangen er det helt annerledes. Så det var stor hjelp å få bekreftet at det virkelig er sånn. Og det de jeg kjenner sier stemmer. Mange av dem har stått i boligkø i mange år. Derfor tenkte jeg at det jo må være en annen måte å lykkes på. Jeg regner med at det ender opp med at vi kjøper noe, om enn en andelsleilighet. Vi har ikke funnet noe ennå. Men vi har kanskje innsett at vi må jenke litt på kravene, og kanskje bo litt utenfor byen. Det viktigste nå er å finne et sted der vi får fred og ro. Det er bare tre måneder igjen til termin, og det er mange ting som skal på plass før den tid. Men, jeg får bare ta lærdom av å ta alt som det kommer. Og at alt nok kommer til å gå bra til slutt.

Tusen takk - igjen!!!

Beste hilsener fra

Mariann

Annonse

Hei, igjen, "31.08"!

Tusen takk for hyggelig svar fra deg! Så flott at dere fant et sted å bo i København til slutt! Det løser seg nok alltid - på en eller annen måte. Vi har fortsatt ikke funnet noe sted å bo, men vi skal nok finne ut av det på et vis snart.

Kjæresten min vil helst ikke bo i København, så vi hadde tenkt noe i nærheten av Roskilde. Det beste hadde vært å bo et sted der det er enkelt å komme seg inn til byen, også med tanke på jobb osv etter hvert.

Hvis vi ska leie, ønsker vi ikke å betale for dyrt. Men hvis det er et ok sted, så kan vi bruke litt mer. Tror nok at vi ender opp med å kjøpe noe til slutt. Tenkt først at det kunne være lurt å leie i starten, til vi er helt sikre på hvor vi vil bo. Men nå kan det jo være vi finner noe å kjøpe likevel. Vi får se hva vi finenr ut av. Håper i hvert fall på at det løser seg snart.

Klem fra Marianne

• 3 uker senere...

I hate to be the messenger of ill news. -Men det er veldig vansleig å finne noe i københavnsregionen, for ikke å si umulig. Man skal helst kjenne noen for å finne en rimelig leie-leilighet. Det er veldig vanlig å å fremleie her nede. Dvs å leie leiligheten fra leietaker mens den f.eks jobber i utlandet. Jeg har selv fremleiet, i et år. Dessverre er fremleie periodene ofte veldig korte. f,eks, 3 mnd. og det er jo uaktuelt med baby.

Andels leiligheter kan også være vanskelige å få fatt på, det er temmelig normalt med ventelister på 16, 20 eller til og med 30 år.Men det finnes andelsforeninger for spesielle yrker, det finnes f.eks en for sykepleiere, hvor ventelisten er temmelig kort. Jeg og min samboer har en andelsleilighet på Nørrebro, i en familieandelsforening, hvor man skal være i slekt med noen i foreningen for å bli opptatt på ventelisten.

Det letteste er nok å kjøpe, men det kan være mulig å finne noe å leie, men da må du være forberedt på et høyt innskudd, og gjerne høy leie.

Lykke til hvertfall uansett!

• 2 uker senere...

Hei, igjen!:o)

Takk skal du ha for tilbakemeldingen din på innlegget mitt, og for gode råd. Du har helt rett i at det ikke er lett, så du skal ikke være lei for at du må være ærlig!:o)

Det tok en stund før jeg virkelig skjønte at det er vanskelig å finne bolig i strøket vi ville bo. Til tross for at jeg har bodd veldig mange steder, og i ulike land, har jeg aldri vært med på noe lignende før.

Vi ble så lei av å lete etter drømmeboligen vår, at vi nå har bestemt oss for å flytte til Norge. Det kan jo være vi reiser til Danmark igjen, og da kjøper noe. Men først skal vi prøve Norge. Og det er veldig spennende. Så da får tiden vise hva som skjer videre!

Men tusen takk, igjen! Og lykke til du og dere også!

Stor klem, Marianne

Men vi kommer til å reise ofte til Danmark.

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...