Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk tatt blodprosenten først etter legetimen, og ser den har sunket til 10,1- er dette lavt som i : bør jeg gjøre noe med det? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

10,1 er litt lite ja.. jeg ville begynt å tatt jern. sa ikke legen noe om d? ha du tatt feritin prøve? d er jernlagret kroppen din har?

Skrevet

Tok blodprosenten etter legetimen. Hadde ferritinnivå på 39 i uke 7 eller 8, så det kan jo ha sunket ganske så lavt nå. Hadde mye høyere ferritin-nivå ved beg. av første svangerksap og det sank til et eller annet sted mellom 10 og 15 i tredje trimester. Den gangen hadde de andre retningslinjer for det med å ta jern- jeg måtte ta jern hele svangerskapet og veldig sterke tabletter til slutt. men nå er det visst nye retningslinjer, så derfor er jeg så usikker.

Skrevet

Hvis du skal ta jern er det noe legen eller jordmor skal gi beskjed til deg om! ikke noe vi her inne på bim skal ta stilling til!!! Om den er lav kommer litt ann på hva Hb `n din var til å begynne med. D er normalt å synke et par hakk. Men d er ikke umulig at du bør begynne å ta jern, men som sagt d er ikke noe du skal "finne ut av selv" :)

Skrevet

mener jeg fikk beskjed om at var det under 10,6 etter uke 28 skulle man ha tilskudd på jern

Skrevet

Takk for påminnelsen:-) Spør her inne fordi jeg ikke fikk snakket med legen om dette denne gangen, og ville vite andres erfaring om dette av nyere dato. Hvis det du skriver er riktig, at hb er avhengig av hb-utgangspunktet, så takker jeg for den infoen, for da spiller det ingen rolle om en annen har fått høre at 10,1 er lavt eller ikke. men jeg hadde uansett ikke begynt å ta jern nå uten å diskutere det med legen først.

Skrevet

*rette på meg selv*- uten å snakke med jordmor først, legens mening hadde jeg ikke tatt for god fisk uten å sjekke med noen andre.. Legen min har jeg tilnærmet null tillit til...

Skrevet

hehe! akkurat sånn har jeg det og! legen peste no j.......med hb`n min. han syntes jeg hadde så lav ferritin og så høy Hb, at han mente jeg var dehydrert, at det måtte være feil verdier, og mente jeg burde begynne med jerntilskudd da hb`n min var på 12. (!!!!!!!!) Ble jo seff litt stresset når han ville ha meg til ekstra hb kontroll og d ene med det andre. Tok dette opp med jordmor og hun sa at ferritin måling under svangerskap har de så og si helt gått bort i fra(nye retningslinjer for 2 år siden!!!!!) pga de ofte gir feil verdier! snakk om å ikke være oppdatert! Hb på ca 12 var helt normalt for meg, da jeg hadde hb på 14.5 i begynnelsen av sv.skapet.

Så legen min har jeg null tiltro til! ikke bare pga dette med Hb`n men pluss en hel del andre ting! HÅPER jeg føder før termin til tirsdag så jeg slipper kontroll timen hos han da....

Skrevet

Jeg var hos jordmor for ca 1 uke siden og hadde da ca det samme som deg i HB. Det jordmor sa var at så lenge det lå under 11 så burde man begynne med jern. Hun sa også at det var rundt uke 28 nivået var lavest, så det stemmer jo ganske godt med deg.

Jeg fikk anbefalt niferex av jordmor. Dette er et jerntilskudd som skal virke ganske mildt mot kroppen og uten for store bivirkninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...