machen Skrevet 22. mars 2007 #1 Del Skrevet 22. mars 2007 Fikk en datter for tretten mnd siden med uplanlagt keisersnitt. Venter gutt i juniog det ska logså bli tatt med keisersnitt fordi legene her i Argentina er sikre i sin sak: det er for kort tid mellom svangerskapene og de er redd ikke såret er helet skikkelig og klarer presset som kommer ved vaginal fødsel. Jeg vurderte å føde i Norge og søkte om keisersnitt på dette grunnlag. Avslått. Nå føder jeg her så jeg er sikker på å ikke revne opp livmoren... Det jeg lurer på er følgende: hvorfor er de så restriktive med ks i Norge? Hva mener legene er den største ulempen for mor og barn med ks? Jeg spør fordi jeg ikke vet, og fordi jeg er nyserrig. SOm dere forstår ligger det ikke noe moral fra min side her. Jeg skal ta begge med keisersnitt uansett alle ulempene det enn måtte medføre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8728513-snart-keisersnitt-no-2/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2007 #2 Del Skrevet 22. mars 2007 Det sier seg vel nesten selv: Penger. Norske, offentlige sykehus har hatt masse nedskjæringer de siste årene, og har sparekrav hengende over seg konstant Et keisersnitt er mye dyrere for staten enn vaginal fødsel. Praksisen i Norge er å gi damer avslag, for å luke ut de som ikke VIRKELIG vil ha ks. De som ikke gir seg, dvs. maser og maser og slår handa i bordet, får som regel ks likevel. Det norske leger gjør er at de hauser opp potensielle farer ved ks, som blodpropp og pusteproblemer for babyen (som fikses ved at man setter på en maske i ett minutt - så er babyen frisk igjen), mens de nedtoner problemer ved vaginal fødsel. NB! Norske, kvinnelige leger og jordmødre velger planlagt keisersnitt mye oftere enn andre damer. - Mari Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8728513-snart-keisersnitt-no-2/#findComment-8729577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
machen Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 22. mars 2007 Tusen takk for svar Mari. Penger ja, er det ikke trist at det skal være slike nedskjæringer i helsevesenet? Det er jo nesten ikke til å fatte at slikt kan skje i et land der vi har supre ordninger når barnet er født: betalt mors-/farspermisjon, fødselspenger, barnetrygt, kontaktstøtte, subsidiert barnehage og gratis skolegang! Det er jo egentlig mer enn fantastisk, men å innvilge et keisersnitt når mor virkelig mener det vil være til det beste for moren og/eller barnet? nei, det kan vi ikke for det blir for dyrt. Dette er jo selvsagt ikke logikk, snarere politikk. En sak jeg kunne tenke meg å kjempe for å bedre egentlig. Noe jeg dessverre ikke kommer til å gjøre fordi jeg bor i et U-land hvor jeg blir beordret om keisersnitt fordi noe annet kan være farlig, og der et sykehus med eneværelse med marmorbelagt bad og seng til far ved siden av venter. Norsk helsevesen sliter, det burde ikke vært slik. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8728513-snart-keisersnitt-no-2/#findComment-8730490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå