Gå til innhold

Hvorfor høygravid nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i løpet av mine uker her på 3. trimester ikke kunnet unngå å få med meg at en blir regnet som høygravid når en har 40 dager igjen til termin. Det har jeg i morgen, men jeg har følt meg høygravid en god stund allerede jeg! Noen som vet hvor dette tallet er henta fra? Jeg synes det er et rart tall. Alt annet går jo på uker og mnd, men 40 dager er liksom ikke noe. Håper noen kan gi meg et svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De to andre gangene je har brukt BiM har man ikke brukt begrepet fødeklar, det må ha kommet etter at jeg fikk minsten i 2004. Før det var man bare høygravid og da var man høygravid når man var 37 fullgåtte uker, samme som nå heter fødeklar. Men dette med 40 dager tror jeg kommer av at det er da magen står på det høyeste = høygravid. De fleste jordmødre jeg har vært borti operer nå likevel med 37 uker, altså fra når babyen ikke lenger vil være prematur om den fødes.

Skrevet

Er dette et tall en bare opererer med her på BIM da? Jeg er med på tankegangen om at magen er på det høyeste, men det er vel ikke akkurat på dagen 40 dager - hvorfor ikke i uke 34 eller 6 uker før termin = 42 dager? Veldig nysgjerrig skjønner du!

Skrevet

Lurer jeg og på... Var ingen definisjon på høygravid og fødeklar når jeg gikk med snuppa for to år siden heller... Og har ikke hørt andre enn bim-ere bruke disse begrepene heller... At akkurat 40 og 20 dager skal ha betydning.. Er mye mer logisk med 42 og 21 sånn sett ja... Så hvis noen kan si akkurat hvor det kommer fra så hadde jeg og fått ro i sjela.. hehe...

Skrevet

Jeg har ingen peiling på dette, men har iallefall lest at det er tallene 41 og 21 det er snakk om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...