Gå til innhold

Angående ammedebatten som raser...


mammasgojente

Anbefalte innlegg

Før jeg fikk Emma så syntes jeg faktisk det var litt ekkelt å se noen som ammet. Føltes som om jeg var vitne til noe forferdelig privat..

 

Nå ammer jeg jo selv, men jeg bruker alltid ammetopp når jeg er ute slik at ingenting er synlig og jeg går gjerne og setter meg litt mer privat..

 

Jeg synes faktisk ikke det er ok at man skal ha en rettighet til å amme på restauranter og kafeer.. Det er dessverre ikke alle som er like diskree med ammingen. Jeg husker godt hvordan jeg var før jeg fikk barn selv, og jeg ville ikke likt å skulle gå ut og spise lunsj og så ha ammende damer sittende åpenlyst i nærheten..

 

Er det bare meg som føler det slik?? Jeg er altså absolutt for amming, men mener at man også bør ta hensyn til at ikke alle synes det er like kult å måtte "ta del i det" når de er på kafe etc...

 

Jeg synes det er helt greit at kafeer og restauranter bestemmer selv hva de ønsker... Da vil noen automatisk legge forholdene til rette for ammende mødre ettersom de jo er en stor kundebase, og andre vil da velge å nekte amming i spiselokalet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eg er egentli ikkje enig me deg. å amme er ein ein heilt naturlig ting og eg syns at dei som ikkje liker det kan gå ein annen plass.. det er ikkje alle plasser det er tillaget at man kan gå å sette seg ein annen plass for å amme uten at man er blant folk. eg har ingenting i mot å amme offentlig, er jo ikkje sånn at eg blotter meg heller vettu. eg har amma ein gang på eit sånn ammerom som fleire mødre satt og amma, eg syns faktisk da va meir ubhaglig eg enn å sitte aleina å amme me andre folk tilstede.

 

syns også da va rart å sjå folk som amma før eg fekk unge sjøl, men nå e da heilt naturlig. men da eg syns e teit å sjå e når mødrene ammer unger som er langt over året offentlig, da e litt ekkelt syns eg.

har planer om å slutte me amminga snart, begynner å bli litt lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del syns amming er helt naturlig og syns folk kan gjøre det akkurat hvor dem vil fordi man mater faktisk bare babyen sin.

Jeg var også litt usikker på før jeg ble gravid om jeg kom til å tørre, men det er holdningene til folk som er feil, ikke vi som mater babyene våres.

Å ta del i en baby som får mat ? den viktigste næringskilden den noen gang skal få? er det egentlig så ille ?

 

Det er egentlig litt rart at det som skal være verdens mest naturligste ting, blir et så vanvittig omstridt tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt uenig med deg. Hvorfor er det greit at damer med puppene ute får pryde diverse blader i butikk og kiosk, men at ei dame ikke skal få gjøre det for å gi mat til babyen sin?

 

Jeg er forsåvidt enig i dette med litt diskresjon. Da jeg i barnedåpen hadde på meg en kjole jeg måtte så og si vrenge av meg for å amme, gikk jeg i et annet rom. Jeg tenker nok mest på diskresjon for min egen del, jeg er normalt ikke glad i å vise fram kroppen min på noen som helst måte. Men samtidig vet jeg at det KAN være pinlig for andre, sånn som du syntes det var før du fikk Emma.

 

Jeg er i mot all form for diskriminering, derfor er jeg også opprørt over den praksisen enkelte kafeer fører, som det har kommet fram i nyhetnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jo også at før jeg fikk Karsten så ble jeg litt brydd over å se andre amme offentlig, så jeg forstår på en måte den siden av saken. Men jeg synes det er litt synd at samfunnet har blitt sånn at amming som er så naturlig, skal være noe som man skal være nødt til å gjemme bort... Derfor synes jeg at man bør tillate offentlig amming. Men det er jo naturlig å vise litt diskresjon, da! Jeg tror faktisk ikke at jeg har vist frem noe glimt av hud selv om jeg har ammet på mang en kafe, det er stort sett en haug med genser folk får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammegensere er jo også veldig diskrete. Jeg har ingen sånne, men tenker alltid "ammevennlige" gensere når jeg er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...