frøy@ Skrevet 22. mars 2007 #1 Skrevet 22. mars 2007 Hei, Da kom endelig jenta mi! Jeg hadde termin 8.mars og kl halv fem på ettermiddagen den 11.mars begynte jeg å kjenne regelmessige rier, med de var ikke så sterke og kom med 3-10 min mellomrom, så jeg tenkte at dette kom til å ta litt tid. Vi gikk å la oss om kvelden, men nå begynte riene virkelig å bli vonde så det ble ikke mye søvn på meg den natta. Kl halv fire vekket jeg sambo, og kl halv fem varte riene i ca ett min og kom hvert 3 min, så da tenkte jeg at nå er det på tide å ringe føden. Vi har kort vei, men jeg var førstegangs og usikker på hvor lang/kort tid dette kom til å ta. Vi ble bedt om å komme inn og var på sykehuset ca kl seks om morgenen. Kl 06.20 gikk vannet og like etterpå kastet jeg opp til den store gullmedaljen. Kl 08.30 hadde jeg 3-4 cm åpning så da var den aktive fasen i gang. Jeg gikk i badekaret ca kl 09 og det var kjempedeilig, men riene ble etter hvert så sterke og jeg begynte å få trykketrang, så da bar det opp av badekaret igjen. Trykketrangen ble bare verre og verre, men åpningen gikk veldig sakte. Kl 12.30 hadde jeg bare 5-6 cm åpning og jordmor foreslo epidural for å redusere trykketrangen. De ville absolutt ikke at jeg skulle begynne å trykke med så liten åpning (ikke så rart kanskje ) og det begynte å bli svært vanskelig å holde igjen, så jeg takket ja til epidural. Det var virkelig en enorm lettelse da jeg hadde fått epidural. Nå kjente jeg bare toppen av riene og trykketrangen forsvant som dugg for solen. Fra epiduralen ble satt ca kl 13 og fram til ca kl 15 var det bare ro og fred på fødestua. Jeg snakket med sambo, spiste litt og faktisk duppet litt av mellom riene. Men nå stoppet det helt opp, og jeg ble satt på drypp for å få riene til å bli sterkere. Dette ble skrudd opp hver halvtime, men kl halv 4 hadde det fortsatt ikke skjedd noen ting. Fosterlyden til jenta vår var litt lav innimellom så det var flere fødselsleger innom underveis. Etter hvert begynte det å bli snakk om keisersnitt, noe jeg ikke hadde lyst til i det hele tatt, men det viktigste var jo selvsagt å få henne ut i god behold. Kl 16 begynte det heldigvis å ta seg opp og fra da av skjedde ting i hurtig tempo. Fosterlyden falt litt og to fødselsleger ble tilkalt. Ca kl 17.15 hadde jeg full åpning og fikk begynne å presse, men det gikk litt for sakte i forhold til at fosterlyden var litt lav innimellom, så da ble det bestemt at de måtte bruke vakum for å få henne ut. Barnelege ble tilkalt og sambo begynte å bli litt nervøs, men de beroliget oss med at det ikke var noen fare, de ville bare ha henne litt raskere ut. Jeg var så i min egen verden at jeg bare konsentrerte meg om å trykke når jeg ble bedt om det og ta i alt jeg var god for. Kl 17.43 mandag 12.mars kom verdens vakreste lille jente til verden med et hyl. Mamma og pappa var så letta over å få henne ut og høre at det var liv i henne at de gråt og lo om hverandre. (Lo litt ekstra fordi hun bæsja på barnelegen..hehe) Hun var 3430 gram, 50 cm lang og 36 rundt hodet, og så nydelig at mamma og pappa fortsatt ikke kan få øynene fra henne... ;-) Da hun lå på brystet mitt for første gang og så på oss med store blå øyne var det som om alle brikker falt på plass, bedre enn dette kan ikke livet bli! :-) Nå har vi vært hjemme en uke og begynner så smått å venne oss til vårt nye liv. Det er virkelig bare helt utrolig fantastisk å bli mamma! Til alle dere som venter : masse lykke til!!! :-)
oss2=3,snart 4 Skrevet 22. mars 2007 #3 Skrevet 22. mars 2007 Så utrolig fin historie. Sitter med tårer i øynene. (Passer ikke så bra, jeg er jo på jobb... ) Gratulerer så mye!! Kos dere!
kfitjar Skrevet 22. mars 2007 #4 Skrevet 22. mars 2007 Gratulerer så mye!!! Kjempe flott historie! Kos dere og lykke til videre!
mamma til 2 prinsesser :) Skrevet 22. mars 2007 #5 Skrevet 22. mars 2007 ÅÅÅÅÅÅhhhhhh.....Gratulerer gratulerer! For en koselig historie, men bra tøff ja! Kos dere masse videre, gleder meg til det er min tur
feris *fødeklar :)* Skrevet 22. mars 2007 #6 Skrevet 22. mars 2007 Gratulerer så masse!! falt par tårer her også gitt...uff gleder meg masse til å bli mamma !!! Snart mamma - 17 dager igjen til termin 09.04.07
frøy@ Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. mars 2007 Tusen takk for det alle sammen! :-) Det er bare å glede seg! :-)
Snart firebarnsmamma! Fødeklar Skrevet 22. mars 2007 #8 Skrevet 22. mars 2007 Gratulerer så masse med jenta! ) Kos dere masse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå