Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er riktignok ikke mor, men subgruppen "norske fedre med funksjonshemming på nettet" har ikke noe eget forum, så...

Altså: Jeg har cerebral parese, mindre gåproblemer, men litt. Har eksprimentert litt, og hvis jeg faller er det mye lettere for meg å kontrollere det på en trygg måte, enn det f.eks. er å kontrollere en vogn. Virker det som da...

(Ser for meg skrekkvisjoner om veltende vogner, vogner som triller ukontrolert bortover veien, etc...:-))

Altså har jeg begynt å tenke på dette med sele. Har sett at sånne (Ergo bl.a.) visstnok skal kunne brukes fra barnet er lite også.

Men: Jeg trenger noen erfaringer, gode råd, men gjerne også litt om hvordan jeg IKKE bør tenke....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8722648-erfaringer-med-b%C3%A6reseler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann du:)

Bæring er jo veldig bra for barnet også, så det er jo helt topp for barnet om du vil bruke det:)

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på www.tettinntil.org (eller er det .com?) for der har du mange forskjellige løsninger på bæring. Alt fra butikklagde babybjørn osv, til mer tradisjonelle metoder som slynge, sjal og meitai (altså, tradisjonelle i andre deler av verden;) kanskje jeg burde skrevet eksotisk)

Det kommer litt an på hvor god førlighet du har i hendene og sånne ting, noen seler kan være vanskelige å manøvrere, og krever god finmotorikk, eller hjelp.

Når det gjelder å bære nyfødt er det to ting du skal tenke på;

1) at hodet er sikret. Dette kan enkelt gjøres med et lite ekstra stykke tøy som støtter hodet, på de fleste seler

2) at ikke hoftene blir dratt for langt ut. Derfor kan det lønne seg å velge løsninger i starten der baby enten kan ligge (sjal) eller sitte i froskestilling (som i en MeiTai)

håper du fikk noe ut av dette.

Og klart subgruppen "norske fedre med funksjonshemminger" også er velkommen her inne;)

• 2 uker senere...

Hei alle,

Tusen takk for god støtte og god informasjon.

To ting: Jeg er veldig positiv nå, men fortsatt usikker på to ting.

For det første: Det er et spørsmål om selen blir styrete å få av og på. Jeg har god kontroll på armene, og hendene, men litt vanskelig fpr å bruke forskjellige fingre til ulike ting på samme tid: Typisk, som et eksempel, kan jeg ikke knytte skolisser, ettersom jeg da må holde fast en bit a lissene med noen fingre, mens samme hånden også skal gjøre noe annet.

Jeg lærer meg det nok, men vi er nok i ytterkanten her...:-): Å holde ungen med en arm, mens jeg tar den andre bak hodet for å få tak i en reim, som jeg deretter smetter på plass med en hånd... Er noen merker verre enn andre - noen som vet om noe?

For det andre: Selv om jeg ikke er særlig redd for å falle, egentlig, er det selvsagt en issue. Her trenger jeg også noen erfaringer, gjerne også om hvordan det føles! Viktig å ikke lure for mye på om det er jeg som er overnervøs, ikke sant?

kanskje en ringslynge hadde vært tingen for deg..

evnt tilpasset en hjemmesydd MeiTai. (sy sammen reimene så du bare kan smette den over hodet, i stedet for å holde en hånd her og en hånd der, som du nevner!)

Jeg ville også tatt en tur innom feks Barnas Hus og lignende butikker. Spør om å få prøve BabyBjorn-seler av forskjellig type, bruk en dukke oppi, og se om det er noe som funker for deg! I det hele tatt tjener du veldig mye på å øve noen ganger uten det ekstra presset det medfører at du også skal håndtere din nyfødte baby!

Jeg har tenkt litt på barnevognskrekkscenarioet ditt også..

Hva om du får fikset en liten innrettning som gjør at dersom du slipper styret så stopper vogna? som en omvendt brems, på en måte..

Tenk på sånne flyplasstraller, der du må holde et håndtak inne for å kunne trille, skjønner?

Evnt en "snøskuterløsning" der en et bånd rundt håndleddet ditt el. aktiverer bremsen om du skulle glippe taket...

en brems er uansett god å ha på barnevogn! Ville tro at dersom du snakker med en ergoterapeut så vil du ha rett til å kunne få tilpasset noe til deg!

Når det gjelder å falle skjønner jeg ikke helt hva du tenker på, "hvordan det føles" vil det si at du ikke egentlig faller så mye, eller hvordan det er å falle med barn, eller hvordan det er for barnet?

Det er jo rart med det.. men de aller fleste, spasmer eller ikke, vil ha noen reflekser som gjør at en faller slik at en ikke skader de viktigste kroppsdelene.. (eks, en faller til siden i stedenfor på magen, en tar seg for, selvom det kan bety armbrudd etc. alt for å beskytte "vitale organer" osv..)

slik vil det bli med baby også..

bra å være forberedt, tror jeg, og det er jo alltid flott med en far som forbereder seg til å bli pappa! Og øvelse gjør mester.. prøv ut fysisk forskjellige bæreseler..

snakk med feks en som er flink til å sy om å tilpasse en sele eller slynge slik at den blir best håndterlig for akkurat deg, og prøv prøv prøv:)

Og del erfaringene dine med oss:)

Hei BlokkPappa

Jeg har ingen erfaring med bæresele, men da jeg leste innlegget ditt om vogner som triller ukontrolert, så kjente jeg meg igjen i de tankene jeg hadde da jeg fikk mitt første barn.

Som siste innlegger skriver er det med en "ekstra" brems en veldig god sikkerhet å ha på vogna. Jeg var også redd for å falle og at vogna skulle trille fra meg.

Vi kjøpte derfor en Quinny Barnevogn som har denne bremsefunksjonen som standard. Bare et lite tips, om dere ikke har skaffet vogn ennå, så er det å få tak i. Veldig lett å bruke; med en gang du slipper hådtaket så bremser vogna.

Lykke til!

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg tenkte også litt på dette med vogner da jeg leste innlegget ditt og tenkte jeg bare skulle tipse om at det også finnes vogner med en sikkerhets lenke på siden som man har rundt håndleddet i tilfelle man nettopp skulle falle og miste vognen, dette er også veldig enkelt å lage på egenhånd, er bare en løkke ;o)

Ogs¨å finnes det jo som nevnt over vogner med brems der man kan velge å enten sette bremsen i lås eller holde den inne for at vognen skal trille ..

Masse lykke til, og kjempehyggelig med fedre som engasjerer seg!!!

:o)

Kjære alle,

Tusen takk, for gode råd. Skal virkelig ta med meg det med vognbremser og sånt, har uansett mange flere og mer forståelige bilder i hodet enn før...:-)

Tar også med meg dette med et "beskytterinstinkt" - altså at vi har noe i oss som gjør at vi verner det som er viktigst å verne litt på instinkt. Uten det hadde vel jeg, og mange med meg, hatt en god neve kraniebrudd allerede. Og det har vi jo ikke...:-)

Skal rapportere hva det ender med, og hvordan det går utover høsten. (Kreket kommer ikke før i august, så ennå litt tid).

Alt godt,

• 5 uker senere...

Ja, sånn er det med elastisk sjal (som videoen viser). Det er laget i et t-skjorte-stoff som tøyer seg litt. Skal være ypperlig for nyfødte.

Når Blokkpappa forklarer at du har litt problemer med å smette, knyte og holde samtidig, tenker jeg at en formsydd bæresele som Ergo, Yamo eller bEco kanskje er lettere. Der er det ingenting å knyte, men to spenner å feste. Skulderstroppene er festet på forhånd og skal bare strammes ved å dras i på vanlig ryggsekkvis.

Du kan bruke slike seler fra nyfødt med en pute eller et eget nyfødtinnlegg. Ellers venter du til barnet er klart for å sitte i sprikestilling, vanligvis 3-4 mnd.

Lykke til!

Når det gjelder formsydde seler har jeg sett en del på Ergo - likte godt det jeg så, ikke minst på reklamevideoene

Men: Hvis "ryggsekkvis" (altså det at du ikke "knytter selv" men bare fester spenner og strammer) er bra, og det at det er ferdigknyttet (først-selen-så-ungen) er bra...: Finnes det noe som er begge deler?

Altså en sele som jeg kan ta på meg som en sekk, stramme og greier, og så bare legge ungen varsomt oppi til slutt?

Hadde vært noe! :-)

(Mulig jeg bare er dust nå, men min usikre rotetanke er egentlig: På Ergo sine videoer virket det ikke som om selen kunne gjøres "klar" før etter at du hadde holdt ungen i hendene den siste fasen av prosessen...? Eller?)

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...