2.gangsmor til LilleSkatt Skrevet 21. mars 2007 #1 Skrevet 21. mars 2007 Leste om en her på BIM som hadde fått morfinsprøyte som smertelindrende. Er det vanlig, da? Har selv fått morfin på sykehus mens jeg var gravid(pga noe helt annet), vet det ikke er skadelig for bebien. Men hvis det er så "ufarlig" ved fødsel, hvorfor velger man ikke det som utgangspunkt, og ikke epidural/andre smertestillende?Må vel være -noen- ulemper med morfin?Hvis ikke ville vel alle ha brukt det, som ikke ønsker seg (for mye) smerter ved fødsel?Skjønner ingenting, jeg nå...
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 21. mars 2007 #2 Skrevet 21. mars 2007 Morfin er ikke uskadelig for baby, nei. Morfinen går over til barnet, og det er derfor det ikke brukes noe særlig, bare når det er helt nødvendig for mor (for eksempel hvis hun ikke kan få epidural pga "dårlige" rier og fødselen strekker ut). En venninne av meg fikk morfin, og da måtte babyen få en eller annen antisprøyte når den ble født. Fra NettDoktor: Pethidin (morfin) virker muskelavslappende og smertelindrende. Kvinnen kan også oppleve en rus som gjør at hun blir fjern. Pethidin kan også føre til at fødselsen tar lengre tid dersom det blir gitt for tidlig i fødselsforløpet. Jordmor vil vurdere tidspunktet i forhold til fremgangen i fødselen. En ulempe med Pethidin er at det også overføres til barnet via morkaken. Dette kan gi den nyfødte pusteproblemer og nedsatt sugeevne i flere dager etter fødselen. Det hender at barnet må gis en motgift rett etter fødselen.
Xenaen Skrevet 21. mars 2007 #4 Skrevet 21. mars 2007 Huff, jeg er veldig skeptisk til morfin jeg! Det var mye brukt før (petidin) men har avtatt mer og mer. Men så er jeg vel bare generelt skeptisk til "drugs"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå