Gå til innhold

lånekassen - please svar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

ingen som svarer på gravid&student...

jeg har termin i mai, og lurer på en del ting:

1.må jeg søke om vanlig stipend og lån til høsten og våren, eller holder det med det skjemaet for fødselsstipend?

2. man får jo fødselsstipend for kun 10mnd, dvs at jeg ikke får noe i mars, april og mai neste år. Men hva hvis jeg tar opp en eksamen til våren? kan jeg få lån/stipend de siste mnd da?

3. jeg jobber ca 25%, og da får ikke pappa'n 6 ukers permisjon. hvorfor ikke det da? får han bare 2 uker rett etter fødsel? det er så urettferdig.

4. hvordan søker jeg om perm fra jobb? er det et eget skjema for det?

5. er det noe jeg har glemt? blir så frustrert av alle skjemaene som må inn til diverse frister. og det er så dårlig informasjon...må jo finne ut alt selv...hva man har krav på osv.

For ordens skyld:

-Jeg er student, og skal ta permisjon neste studieår, men skal ta opp en eksamen til våren. (fikk ikke møtt på den i fjor pga sykdom, men har alle arb.krav i orden)

-jeg er ekstravakt på jobben, og har derfor ikke noen fast stillingsprosent. Men ut ifra det jeg får fra trygdekontoret nå, er det ca 25%. (er sykmeldt)

-pappa'n har 100% stilling, og tjener godt over 26.000kr/mnd.

Det var vel alt...sorry for at det ble litt mange spørsmål...Håper noen kan svare, for det er så mye å huske på synes jeg. Vil ikke glemme noe viktig som gjør at jeg mister noen form for støtte jeg har krav på.

takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler en telefon til Lånekassen.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

1. og 2. Du må i alle fall sende bevis på at du er i permisjon til høsten...da trenger du ikke betale semesteravgift, men du har samme rettigheter som studenter som ikke tar permisjon, bare du ikke får ta eksamen. Snakk med skolen ang. permisjon. (Du trenger forresten ikke ta permisjon i høst...ingenting som skjer hvis du stryker på eksamen nemlig!) Skal du studere til våren må du nok sende en vanlig søknad, men snakke med Lånekassen om det.

3. Les og spør om alt som har med gradert uttak å gjøre (det het tidskonto før)...da kan faren bruke det hvis du er student uten permisjon (altså til våren). Vet ikke så mye om det selv siden vi er begge studenter her.

5. Skal du ta eksamen i vår?

Skrevet

skal ta opp en eksamen til neste vår.

Skrevet

Hei!

Jeg er i nesten samme situasjon som deg. Jeg har termin i begynnelsen på april...skal kun ta en eksamen denne våren. Har permisjon fra studiene,men skal ta eksamener allikevel. Permisjonen varer til mars neste år, og sånn jeg har forstått det må du søke om BÅDE fødselsstipend og vanlig stipend/lån, dersom du skal ta eksamener/fag i løpet av høst 07/vår 08. Sånn skal iallefall jeg gjøre det.

For sikkerhets skyld, ta kontakt med lånekassen. Da får du beskjed om hva du skal gjøre :)

Jeg ble også gaaaaal en stund av alle skjemaene som skulle utfylles! Er jo ikke måte på hvor mye som må sendes inn..ikke er det forståelig heller...skikkelig papirmølle! Blæh....

Lykke til!

Skrevet

tusen takk for svar:) jeg får prøve å gjøre ferdig disse skjemaene og tenke på noe annet. Blir jo gal av mindre:) skulle vært en bok som het: "alt du må gjøre når du er gravid, og hva du i din situasjon har krav på".

Hvis det nå skulle finnes en bok som heter noe i den duren, vil jeg gjerne vite det:)

Skrevet

Hei.

Jeg er også student og jobber ved i siden av,

litt frilans og litt fast, så jeg er om mulig i en vel så uoversiktlig situasjon som deg.

Mailet først en henvendelse til lånekassen og ringte deretter.

De de innrømmer jo selv at de ikke er noen lyn på kundeservice.

og jeg fikk som forventet litt laber respons

Jeg bor i Oslo og studerer på UiO og fikk tips om å snakke med en sosionom tilknyttet SiO om hvordan jeg skulle løse dette.

Selv om alt står på nett og i div brosjyrer, er det supert å få litt ekstern og kvalifisert hjelp til å sortere tankene sine og svare på det man lurer på.

Vil tro de fleste studenthelsetjenester har sosionom tilgjengelig, jeg bare avtalte en time når jeg var til svangerskapskontroll hos min fastlege, som også er der.

At det ikke kostet noen verdens ting er jo bare en bonus.

Dette er noe av det jeg fikk tips om:

Du søker om fødselsstipend når barnet er født.

Det er viktig å vite, (i hvert fall ved UiO) at man ikke kan ta eksamen i det man er under permisjon. Jeg har derfor ikke tatt permisjon, men informerer ansvarlig ved bachelorprogrammet jeg går på om at jeg er gravid og at jeg må utsette eksamen.

Dermed har jeg mulighet til å ta et eller to emner til jul, dersom babyen er en engel og jeg har overskudd til det. Det er jo lov å håpe..

Jeg har meldt meg opp som fulltidsstudent dette semesteret og fulgt undervisning så langt jeg orket. Dermed har jeg fått vanlig stipend og lån så langt. Tar et emne hvis jeg klarer det og utsetter de to siste.

Det ble meg anbefalt å informere faglærere om situasjonen, og så trekke seg/endre eksamensdato når babyen kommer.

Har søkt NAV om vanlige foreldrepenger og fått det innvilget.

Sosionomen poengterte at det er like greit å holde NAV og lånekassen adskilt, dvs at man snakker om jobbrelaterte ting med NAV og studierelaterte ting med lånekassen.

Dette for å ikke risikere at man blander inn stipender etc i søknaden om foreldrepenger. Begge instanser får uansett alt de trenger av opplysninger om inntekt gjennom infoen i ligningen din.

Hvis faren jobber fullt og du jobber nok til å motta foreldrepenger skal han kunne ta ut 6 uker, men du vil hverken få stipend eller foreldrepenger i de seks. Med jobben din kan du om mulig løse det ved å ta ut din ferie når han tar ut fedrekvoten, det har i hvertfall vi gjort.

Tja, vet ikke om jeg kommer på noe mer lurt.

Men hvis du trenger ytterligere hjelp anbefaler jeg altså sosionom,

det var veldig oppklarende for meg hvertfall.

Uansett skal du ha helle og lykke på veien

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...