Gå til innhold

Diabetes og øyeforandringer....

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt noen forandringer på øynene, men i dag hadde jeg to små flekker.. Vet jo at dette kommer mye lettere under svangerskap, og at det kan forsvinne etterpå.. Så det er nok ikke noe farlig..

Men kan ikke akuratt si jeg likte dette...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8714342-diabetes-og-%C3%B8yeforandringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ups.. føler med deg. Håper det ikke er noe alvorlig. Det er bra å oppdage slikt på et tidlig stadium.

Jeg skal til øyenbunnsundersøkelse neste uke. Det er fint at de undersøker ofte. Faren min har fått varige skader på øynene på grunn av at det tok en stund før han ville teste seg for diabetes. Han hadde det, men skadene på øynene var allerede store. Synet har stabilisert seg ganske bra nå, men han ser dårlig.

Lykke til!

Uff, det var kjedelig. Hva skjer nå, da? Merker du noe til disse flekkene? Jeg var selv til øyenbunnsundersøkelse i dag, den første i dette svangerskapet. Har hatt diabetes i 14 år og er nå gravid i 20. uke. For første gang fikk jeg ikke øyendråper før undersøkelsen. Syntes dette var litt rart, men øyenlegen sa at jeg hadde så store pupiller i dag og at han nødig ville dryppe meg så tidlig i svangerskapet. Noen som har opplevd det samme? Det var forresten ikke tegn til forandringer, men skal til kontroll igjen om to måneder. Lykke til, Brummelise. Håper flekkene forsvinner av seg selv. Hvordan har forresten din HbA1c vært, hvis jeg kan spørre om det?

Jeg merker nok ikke noe til disse flekkene. De var også veldig små. Slike øyebundsforandringer påvirker ikke synet før det blir veldig ille heller. Har selv hatt diabetes i 13 år. Så det er vel ikke så veldig overraskende..

Det med de dråpene vet jeg ikke er farlig for gravide. Men om øyelegen bruker dem eller ikke tror jeg har mer med øyelegen å gjøre. Den øyelegen jeg brukte tidligere dryppet alltid øynene. Brukte bare litt mildere dråper når jeg var gravid og så fikk jeg heller ikke de dråpene etterpå for at øynene skal trekke seg sammen.

Men denne gangen har jeg fått en annen øyelege og han drypper aldri. Ikke når jeg ikke var gravid engang. Føler ikke at han er like flink egentlig, men han så jo disse flekkene på bilde. Men hadde aldri lagt merke til dem om ikke øyelegen hadde pekt på dem. De var utrolig svake.

hba1c'en min var 7,9% da jeg ble gravid. Kunne nok vært litt lavere, men men. Jeg har fått den raskt ned og siste var på 5,3% og det var i uke 18. Er i uke 21 nå.

Hvordan er din hba1c?

Slike flekker eller øyebundsforandringer merker man ikke noe til før ting har blitt ekstremt ille. Evt blitt blind. Har øyelegen fortalt meg.

Det med drypping av øynene tror jeg øyelegene har veldig forskjellig rutine med. Den øyelegen jeg brukte tidligere dryppet alltid. Uansett om jeg var gravid eller ikke, men brukte litt svakere doser mens jeg var gravid + at jeg ikke fikk slike dråper som gjør at pupillene blir fortere normale igjen.

Den øyelegen jeg går til nå drypper aldri. Ikke når jeg ikke var gravid engang.

Ellers har jeg hatt fin hba1c. Var litt høy da jeg ble gravid. Da var den på 7,9%, men sist (uke 18) var den på 5,3%. Det tok meg bare 1,5 mnd etter at jeg fant ut at jeg var gravid før den var under den "magiske grensa" på 6,5% så blodsukkeret har ikke vært noe å klage på under svangerskapet.

Hvordan ligger du an?

hmm dette var merkelig... Skrev et svar til deg i går da ting tydeligvis ikke virket her inne, men så at svaret ikke ble lagret. Så i dag skrev jeg et nytt svar og ide jeg trykker lagre som kommer også det forrige svaret opp..

Jaja. Du fikk fikk svar nå ihvertfall Hehe

Annonse

Hei Brummelise! Takk for opplysende svar. Nå lærte jeg noe nytt i dag også:) Jeg trodde man alltid måtte dryppe øynene når man skulle til øyenbunnsundersøkelse. Men jeg må si det var utrolig behagelig å slippe dråpene. Min HbA1c lå på 6,4 ved siste kontroll, og lavere har jeg ikke kommet så langt i graviditeten. Den lå på 7 da jeg ble gravid. Jobber for å få den ned til under 6, men det er ikke så lett. lykke til videre i svangerskapet!

Hei! Jeg har vært til øyenbunnsfoto idag. Er 35+1 og har hatt Hba1c på mellom 5 og 6 hele svangerskapet. Fikk diabetes i 1985, så har hatt det lenge, og har tidligere hatt noen forandringer på øynene som har blitt behandlet med laser. Har ikke merket disse tingene selv...

I dag kunne sykepleieren som tok bildene se at det var endel endringer/blødninger, men en lege skulle se på dem før jeg fikk tilbakemelding. I desember så alt bra ut, så det var litt rart at det var så mange slike "flekker" der nå, siden blodsukkeret mitt har vært så bra. Men jeg håper at det kan behandles med laser slik at jeg ikke får noen problemer med det.....

Jeg ble forresten dryppet med slike dråper som barn får, siden de er mye mildere enn de jeg pleier å få. Ble heller ikke dryppet etter undersøkelsen...

• 3 uker senere...

Dette er flekker du ikke ser på vanlig måte, men en øyelege kan se det med rett utstyr. + at de ofte tar bilde av øynene slik at de kan forstørres og sees tydeligere.. og så har de det lagret slik at de kan se evt forandringene ved senere kontroller.

søk på "Diabetisk retinopati" og velg bilder så får du se masse bilder av slike øyeforandringer.

• 3 uker senere...

I dag har jeg vært på ny øyekontroll og disse to små flekkene som øyelegen så sist var nå blitt borte igjen. JIPPI

Så det var nok som han trodde bare hormonelle forandringer. Trodde ikke de kom til å forsvinne før etter svangerskapet jeg (hvis de forsvant), men er veldig fornøyd nå ihvertfall :-))

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...