Gå til innhold

Problemer med ammingen??

Anbefalte innlegg

Les videre!!

Jeg er ikke sikker på om jeg kan hjelpe deg, men jeg må bare få delt min erfaring i håp om at ikke flere enn meg gjør den samme feilen.

Jeg har 2 barn og har slitt med ammingen på begge. med nr en slet jeg meg i hjel i håp om å få det til, klarte det til han var 6 mnd. med pumping, veiing og full pakke. Sønnen min var veldig slank helt til vi begynte med tillegg...

Så kom nr 2. Jeg bet tenna sammen nektet besøk på fødeavdelingen og ammet- i håp om å få ettablert ammingen godt før vi skulle hjem. snuppa mi spiste godt på sykehuset, men ikke når vi kom hjem. Men hun klagde heller ikke og lå korte økter ved brystet støtt. Alle Inkl. helsestasjonen sa at det nok var forde ammingen var etablert så hun fikk i seg maten raskt, men det var ikke tilfelle.

Vi fikk det rett og slett ikke til lenger. Etter stadig oppfordring i fra helsestasjonen og uavhengie jordmødre fortsatte jeg iherdig forsøke på å amme, pumpe og amme.

Samboern min skjønte ikke hvorfor jeg slet meg i hjel med dette, men jeg var ekstremt opptatt av å gi dattern vår "det beste".

Men det gjorde jeg ikke...

Etter 3 mnd. var jenta vår blitt så tynn at helsestasjonen ikke ville vaksinere henne. de ba meg fortsatt om å vente med tillegg en uke til...

Etter en uke valgte jeg å gå imot alle velmenende råd om amming, og ga tillegg, skal si jenta spiste og la på seg.

Vekstkurven fra 6 uker til 3 mnd. hadde sått stille på lengde og gått ned i vekt.

Når jeg ser bildene nå gråter jeg utrøstelig og samboern min har måttet kaste alle eksisterende bilder av vår 3 mnd. gamle baby. Jeg skjønner ikke hvordan jeg kunne bli så blind og hvorfor ingen grep inn.

Til alle dere som sliter: Vei ofte og sjekk at barnet vokser.

Det er utrolig vanskelig å se hvor tynt barnet blir når man ser det hver dag- amming er ikke det beste for en hver pris.

Ikke gjør samme feilen som meg!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8713937-problemer-med-ammingen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei flott at du skriver om dette.

selv er jeg brystopperert og var klar over at jeg nok ikke kom til å fullamme og kansje ikke amme i det hele tatt. likevel klarte sykehuset å innbilode meg at jeg hadde nok til fullamming. så jeg reiste hjemm fra sykehuset godtroende. han hadde ikke gått ned så mye i vekt på sykehuset, og da hs kom og veide hann første gangen mente hun han hadde hatt fin vektst.

jeg ammet nesten hele dagen likevel sov gutten min mye og jeg trodd han var fornøyd syntes det var vanskelig og vite når han var sulten fordi han ikke gråt eller skrek han bare knirket. og hver gang ungen knirket ammet jeg, og på ettermidagene og kveldene var dette kontinuerlig enda han falt i søvn hver eneste gang. fornøyd tenkte jeg.

like vel var det noe som fikk meg til å pumpe meg en dag og det var ikke mye som kom ut og jeg ble ikke bekymret for viste jo at det ikke kommer likmye ved pumping som ved amming. men da vi ga gutten det lille og han så begynte å skrike etter mer ga vi han tillegg og han slukte det, og plutselig hadde vi en helt anne n baby. han var ikke stiv og sammenkrøket han var slapp og avslappet i hele kroppen og sovnet og var fornøyd.

jeg gråt den kvelden,for sykehuset hadde inbilt meg feil. jeg hadde ikke nokk

da vi kontaktet hs og sykehuset og sa dette sa de at vi kunne gi han en flaske med 50 ml tilleg når vi skulle ha han til å sove. men gutten ov jo hver gang han hadde diet. det ble til at vi etter avtale med hs kun ga han på kvelden men vi ga han 100ml da. de mente 50ml.

etter to uker så skulle han endelig veies igjenn og til min store forskrekkelse hadde gutten kunn gått opp 100g på to uker. dette var ikke nokk og jeg reagerte med det samme. og hs sa at han måtte få tillegg etter ammming hver 3 time. hun mente bare 50 ml da også men jeg tilbød han 100ml og han drakk som regel dette (han var da tre uker gammel) etter dette var vi til ekstra kontroller.

det viser seg at jeg har kunn noen dråper men de gir jeg han, han får nå 4 mnd et sted mellom 650ml og 800ml mme om dagen 800ml er veiledende dagsdose for de som gir kunn på mme.

kort tid etter dette var det en sending på nyhetene om at helsepersonell var bekymmret for at mødrene fikk reise hjem tidligere nettopp fordi de ikke altid forstår om de skulle ha forlite melk. vel jeg var på barsel i 4 dager og hadde forberedt meg på delamming eller ingen amming og de tok feil og overbeviste meg om at jeg hadde nok.

på nyheten sa de at etterhvert blir disse barna stillere og knirker, de skriker ikke har ikke energi til det, og sovner stille inn.. fy faen. det var nesten gutten min..jeg har grått mye over dette og sitter faktisk og griner nå.

så det er veldig viktig med veingen. ikke stol på at ungen er fornøyd bare fordi den sovner.min sovnet fordi jeg hadde så lite og han måtte jobbe så hart for å få ut det lille som var, han ble utslitt.

vill ikke gjøre folk overbekymret men bare vær oppmerksom hs så ikke på vekten hans, den dagen det var jeg som reagerte for det var hun i resepsjonen som veide og målte gutten ikke hs. så da jeg sa fra ble hun overasket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...