Gå til innhold

Inspirasjon til navn! Norrøn stil

Anbefalte innlegg

Hei, vi skal til å prøve på nr. 3. Jeg synes alltid det er gøy å gruble over navn, så jeg er tidlig ute!

Ha to barn fra før som har navn med en litt ”Norrøn” klang, så jeg hadde tenkt å finne noe liknende til 3. mann. Men synes det er litt vanskelig, for de navnene jeg likte best de forrige gangene har jeg jo allerede brukt!

Har foreløpig tenkt på

Gutt

Gard

Ask

Einar (?)

Jente

Tyra

Alva

Fryd

Jentenavn synes jeg er aller vanskeligst, og tror ikke jeg kommer til å velge noen av dem som står der nå. De er mest brukt som et eksempel på typen navn jeg kunne tenke meg. Alva liker jeg for så vidt godt, men jeg tenker at hvis jenta blir alt annet enn ”alvete” så vil det passe veldig dårlig.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8712752-inspirasjon-til-navn-norr%C3%B8n-stil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker godt norrøne navn, her er noen favoritter fra min liste:

Gard

Ask

Einar (Ja!)

Brage

Balder

Skjalg

Sturla

Gorm

Hauk

Idun(n)

Vårin(n)

Venil(l)

Heidun(n)

Heidrun

Hedvig

Karna

Leikny

Live

Taran

Eir

Eivor/vår

Eldfrid

Fride

Astrid

Bergliot

Gisken

Dagne

Sigyn

Solvår

Einar og Alva ville jeg tatt av listen din.Enig at det er lettere å finne guttenavn på norrønt.Her er mine favoritter:

Sigurd

Olav

Eirik

Hallvard

Einar

Sverre

Håvard

Sigbjørn

Harald

Jentenavn er det som sagt verre med,men liker godt:

Ingeborg

Ingvild

Ellisiv

Hedda

Kristin(regner det som norrønt siden det har vært brukt så lenge i Norge,vet at det kommer fra kristendommen).

Alva er pent, men det er svensk - ikke direkte norrønt.

Norrøne navn jeg synes er pene er

for gutter: Ask, Askil, Thor, Magne, Agnar, Trym, Mode, Trygve, Torje, Njål, Ragnar.

for jenter: Åste, Sigyn, Åsne, Alvilde, Bergljot, Yrsa, Signy, Sivje, Inger, Isrid, Heddy, Hedvig, Drude.

Annonse

Takk for mange gode forslag! Litt morsomt å se at navnene på de to barna jeg allerede har blir foreslått…

Hedda er fint! Ylva er ikke så dumt, men låter veldig svensk i mine ører. (Samtidig som jeg altså liker Alva, jeg vet…) Jeg smaker litt på Yrsa også, får ikke helt bestemt meg for om jeg liker det etter om det bare er rart. Når det gjelder guttenavnene liker jeg Sturla.

Ny liste, i prioritert rekkefølge:

Gutt

Ask

Sturla

Einar

Gard

Skjalg (litt morsom navn, men det betyr egentlig skjeløyd, ikke så flatterende)

Jente

Hedda

Tyra

Alva

Ylva

Yrsa

Men denne lista har jeg overhodet ikke diskutert med min kjære, han vil såklart ha synspunkter. Og han vil sikkert synes jeg er sprø som allerede har tenkt så mye på navn. (Er bare det at jeg har ventet utrolig lenge på at han skal bli klar for en baby til…)

Blir jo litt nysgjerrig på hva de to barna du har heter da, men det vil du kanskje ikke si??

Du har mange bra navn på lista di nå. Andre forslag:

Njål

Vetle

Brede

Amund

Vemund

Gaute

Kyrre

Eine

Heine

Eira

Oda

Tora

Ragnhild

Sol

Solfrid

Fride

Ingelin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...