Gå til innhold

Vonde kynnere...

BCventernr3-fåttnr3

Anbefalte innlegg

Var hos JM i går (uke 28) og ville ha bekreftet at kynnere er vanlig og at jeg ikke skal bry meg så mye om det. Hadde mye kynnere sist, men dette er jo 15 år siden og jeg fødte på termin.

JM mente at jeg ikke burde ha mer enn ca 10 kynnere til dagen.

Ved undersøkelse mente JM at livmorhalsen var for kort (ca 2 cm) og at mormunnen var litt åpen. Hun har bestilt UL neste uke.

Etter undersøkelsen fikk jeg kynnere som kom hver 3. min, ble skremt jeg! Dette varte i nesten to timer før det roet seg og det ble lenger mellom de vonde kynnerene. I går kveld lå jeg på benken istedet for å gå den vanlige turen med hunden.

Er det andre som sliter med kynnere?

Fortsetter under...

Hei!

Jeg hadde ikke noen kynnere i mitt første svangerskap, men denne gangen er verden en helt annen. Sliter med kynnere hele døgnet. Er i dag i uke 34 og har slitt med dette de siste 7-8 ukene. Veldig slitsomt. Merker at det tapper meg mye for energi.

For 2 uker siden haddd jeg masse vonde kynnere i flere timer uten at de helt slapp. Til slutt kontaktet jeg ullevåll og fikk beskjed om å komme inn med en gang. De var redd fødselen var i gang... Etter CRC på magen, innvendig og utvendig UL så var konklusjonen at alt var i orden. De målte livmorhalsen min også -den var helt perfekt på 5 cm.

Har også hatt mye vonde kynnere de siste 2 ukene som har resultert i at jeg også ligger på sofaen. Så lenge de slipper etter en stund så trenger jeg ikke kontakte Ullevåll igjen.

Fint at jordmoren din følger deg opp så godt og har bestilt UL til deg.

Vet hvor slitsomt dette er. D er nok bare å legge seg ned og slappe av når de kommer. D gjør jeg. :-)

Lykke til!

Jeg hadde heller ingen kynnere første gang. I andre svangerskap, to år etterpå, kjente jeg det en del de siste par månedene, men fikk anledning til å legge meg ned noen ganger i løpet av dagen på jobb. Det gjorde at jeg kunne jobbe nesten fullt ut.

Nå er jeg gravid for tredje gang. Det er 11 år siden sist, og kynnerne kom allerede fra før uke 20. Det er jo ikke vondt, men ubehagelig og stramt - og kommer så fort jeg står en stund, eller går mer enn 5-10 minutter. Jeg er vanligvis ganske aktiv, og liker å trene - men nå er jeg i uke 27 og har måttet gi meg med det. Tilogmed svømming gir meg kynnere. Har dessverre måttet innse at jeg må ta det ganske med ro, for sjøl om det 'bare' er ubehagelig så suger det energien ut av meg, og da duger jeg jo ikke til mye. Prøver å tenke at det går jo over. Og det gjør det jo. Når babyen bare kommer ut! :-)

Er ikke redd for for tidlig fødsel, siden jeg ikke fødte før etter termin begge de to første gangene.

Vi får vel bare trøste hverandre og klage vår nød her - og ikke til alle andre ;-)

For min egen del er dette den eneste plagen jeg har - så da er det vel ikke så mye å klage over....

Hei:-)

Hadde kynnere tidlig i begge mine første svangerskap og ble delvis sykemeldt tidlig pga faren for for tidlig fødsel. I 2. sv.skap begynte det allerede i uke 16. Kynnere i seg selv er jo ikke farlig, bare en naturlig del av livmorens forberedelser til fødsel. Problemet er når de blir regelmessige og ikke "slipper" taket selv når du hviler. Tror det er viktig å lære seg gode avspenningsøvelser og bruke disse når det "tar litt av". Bare det å bekymre seg for mye kan jo utløse kynnere når man fra før har lett for å få det. Det hjelper ikke å bare legge seg ned hvis man ikke klarer å slappe av.

Klarte forøvrig å gå så godt som tiden ut med de to første (fødte i uke 37 og 38). Hadde kjempegode rier (som kanskje skyldes kynnerne?).

Er veldig spent på hvordan det går denne gangen. Er foreløpig kun 10+4.

Lykke til:-)

Hittil har jeg vært så dårlig ellers at jeg har vært lite i aktivitet. Men de forrige svangerskapene har jeg vært mye plaget, og helt fra uke 16. 10 kynnere om dagen synes jeg høres utrolig lite ut. Det har jeg i løpet av et par timer....men vonde er de ikke ennå. Sist gikk jeg inn og ut av sykhuset siste 6 ukene før termin fordi jeg hadde kynnere/maserier/modningsrier. Det var utrolig slitsomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...