Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for svar!

Moren min blir pensjonist til høsten, men håper ikke jeg må spørre henne om å passe. Synes ikke hun trenger en ny jobb når hun endelig får fri...

Dessverre er sønnen min 4 dager for ung til å bli med i hovedopptaket i Oslo. Fin måte å forkorte barnehagekøen på, å si at de må fylle 1 før 31.8! Disse barna blir ikke tatt med i opptellingen en gang!

Ja, når alle kommuner har full bhg-dekning ved hovedopptaket for dem som er født før 1.sept, kaller vi det "full dekning" kort og godt.

Da er tiden også inne for å kutte kontantstøtten helt for dem som vil ut i jobb etter permisjonen og derfor trenger dagmamma fra september til neste sommer og neste hovedopptak.

Er det full dekning, så er det full dekning, og dagmamma mens man venter på neste hovedopptak, kan regnes som at man har "valgt dagmamma i stedet for barnehage på tross av full dekning". Da får man jammen betale hele regninga selv, mens augustbarna kan gå rett inn i subsidierte barnehager.

Annonse

• 2 uker senere...

Det som skjer hvis du bor i Oslo er følgende:

Du må søke kommunen om bhg plass allerede nå, selv om du vet at han er for ung. For det skal være ansiennitet fra søke-tidspunktet og ikke alder, som skal gjelde.

Så blir han med på trekninger om eventuelle ny-opprettede plasser f.o.m. november 07. Det blir også noen plasser ledige i løpet av året fordi noen flytter, og han har sjanse for å få en av disse hvis dere har en eller annen form for begrunnet prioritet.

Så får han i alle fall plass fra august 08 forutsat at du altså søker nå. De som ikke har fått med seg dette, og f.eks. søker rett før 1.mars 08 fordi (de ønsker plass i august 08) blir sjanseløse p.g.a. manglende ansiennitet.

Du vil trenge dagmamma fra og med november til og med juni, om du ikke velger ulønnet permisjon i 8 måneder. Etter gjeldende regler vil du få kontantstøtte for 10 måneder med første utbetaling 25.desember07 og siste 25.september08 (forutsatt bhg start i august). Dersom hverken reglene eller beløpet endres, vil du m.a.o. motta 33.000 i KS. Økonomisk skulle det derfor ikke være noe problem å betale en hvit dagmamma f.eks. 48.000 i lønn og 5.000 til utgifter for november-juni.

Men så klart handler dette ikke bare om økonomi. Bare nevner det, for snart blir det vel full dekning ved hovedopptakene, og null i støtte til dem som trenger dagmamma f.eks. i november-juni.

Finnes det noe politisk parti som går inn for "Nok bhg-plasser til at alle kan komme rett inn i bhg etter lønnet permisjon uansett når på året"?

Takk for gode råd, Axelh. Min gutt er født 11.11.06 - og jeg har dagmamma fra nov-juli, og satser på bhplass fra neste høst. Men jeg visste ikke at jeg må søke nå!? Starter ans.prinsippet alt nå, altså`? Ikke fra 01.01.07? Trodde nemlig det holdt så lenge jeg søkte innen da. Men skriver jeg ønsket oppstart aug 07 da?

Snakket med ansatt i barnehagen som datteren min går og hun sier at sønnen min som er født 13.11.06 blir med i årets hovedopptak!!! Det er fra 01.01.08 de nye reglene trer i kraft. Hun sa at det viktigste var at sønnen min var født før jul. Men dette gjelder kun for barnehager som har småbarnsavdelinger (0-3 år). Så da krysser jeg fingrene for at de trekker meg!! :-)

Regnet med at svaret kom i løpet av 14 dager da første møte i bydelen var i dag (Nordstrand).

Annonse

Jeg fikk beskjed om at sønnen min kunne komme med i hovedopptaket dersom jeg søkte plass i barnehage som er tilrettelagt for barn under 1 år, men saksbehandleren visste ikke om det fantes i bydelen, da... Vær obs på at de fleste småbarnsavdelinger er fra 1 - 3 år, ikke fra 0 - 3 (i alle fall i Alna bydel).

Jeg sa at det var jo litt dumt, man trenger ikke noen annen tilrettelegging for en på 11 måneder enn en på 12, men fikk bare beskjed om at slik var reglene - et sted måtte det trekkes en grense. Har hatt inntrykk av at den grensa tidligere gikk rundt 10 - 11 måneder, men det var vel før de skulle sørge for full barnehagedekning på papiret!

Angående ansennitetsprinsippet sto det spesifisert i brevet jeg fikk at dette ikke ville tre i kraft i forhold til høstens opptak - er det bestemt at det vil tre i kraft fra neste høst (og at det vil ha tilbakevirkende kraft)?

Ansiennitetsprinsippet trer i kraft fra hovedopptaktet 08. Men dersom det er slik at ingen vil få godskrevet ansiennitet fra før 01.01.07, vil jeg ikke akkurat si at nyordningen får tilbakevirkende kraft. I desember 06 oppfordret kommunen alle til å søke så snart et barn har fødselsnummer og er folkeregistrert i Oslo. Og folk får altså ikke ansiennitet fra tiden før dette ble kunngjort.

Vurderer det samme - eller praktikant. Au pairer skal visst ikke jobbe mer enn 30 timer i uka, i hvert fall hos Atlantis.

Hadde vært deilig å slippe og levere, og kanskje få litt hjelp med klesvasken og sånt, men har bare det rommet som babyen egentlig skal få til overs. Egentlig vil jeg ikke ha inn en fremmed heller, da må jeg jo ta på meg morgenkåpa før jeg går på badet om morgenen ;0), og ikke minst, vi har bare et bad!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...