Gå til innhold

Aussie versus Norsk helsevesen

Glamorama

Anbefalte innlegg

Heisann,

ting går fremdeles bra med meg og mine små kenguruer i magen!! Jeg må si at en ting jeg savner med Norge er fødselspermisjonen, her i Australia får man ikke lønnet permisjon med unntak om du jobber for staten. Men selv da får man bare halv lønn i 28 uker etter fødselen.

Jeg fullførte nettopp mine studier som diplom markedsfører/ reklamekonsulent, så var ikke i fulltidsjobb da jeg ble gravid. Australia betaler derimot en stor fin baby bonus når barnet blir født, ca 22 000 NOK pr barn, så 44 000 NOK til meg! Dette er en engangsstønad, men kommer til å hjelpe masse i tiden etter barna er født! Pappaer får ikke betalt pappapermisjon her nede, så Matt ender opp med å ta 3-4 ukers ferie når guttene er født.

Ellers er jeg godt fornøyd med helsevesenet her nede, de tar godt vare på meg og har det siste av teknologi tilgjengelig på sykehuset. Generelt har de større utvalg av babyprodukter fra bleier til mat og kropppleie, men de har ikke maisgrøt som i Norge. Jeg husker jeg syntes den grøten var kjempegod!!

Fortsetter under...

du kan iallefall kose deg i varmen der nede da...

selv om det begynner og blir litt vår her også nå.

Norge er vel best på svangerskaps permisjoner og penger, så sånn sett er det synd dere ikke er her frem til de er født..., men sånn er det vel!

Du får etterhvert be noen sende deg maisgrøt fra Norge !!! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...