Gå til innhold

Ang opptak til barnehage...


Frk.Bibelstripp m/spire

Anbefalte innlegg

Jeg har så veldig lyst å takke nei til barnehage å gå hjemme til jul. MEN, så smaker vi litt på tanken på å bli gravide igjen nærmere jul, å da må jeg jo jobbe meg opp permisjonspenger, å da lurer jeg på:

Er det opptak etter jul også ? er det på noe sånn spesielle vilkår eller er det vanlig opptak ? Hvor lenge er grensa man kan stå på venteliste?

Takker og bukker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg TROR det er hovedopptak i august. Og så kan du søke deg inn når som helst ellers i året. Men da får man vel bare plass i barnehagen dersom noen slutter... Så det vil jo som regel være mye vanskeligere å få plass midt i året enn ved hovedopptaket. :o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor er det hovedopptak en gang i året - ved oppstart august (dette henger jo også sammen med skolestart og når barna slutter i barnehagen).

 

Det hender jo barn slutter i barnehage i løpet av et barnehageår. Det er derfor mulig å kontakte barnehager utenom søknadstidsfristene for å undersøke om det er ledige plasser (evt kommunen), og er det ledig plass og ingen ventelister er det jo fritt fram;-) Jeg vet også om noen som har søkt permisjon for barnet en periode, men det er straks litt mer komplisert..

 

Lykke til med barneproduksjonen, da;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opptak hele året, men hovedopptak nå før sommeren. De tar også ofte inn barn etter jul og etter påske. Feks noen som slutter eller flytter.. Du fyller jo selv inn den datoen du vil at barnet skal begynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm...

men vet dere hvor lenge maks grensa er på venteliste ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge du kan stå på venteliste?

 

Dersom du får barnehageplass, men takker nei så tror jeg du blir strøket fra ventelista... Da må du vel eventuelt søke på nytt igjen etterpå.

 

Dersom du ikke får barnehageplass så blir du vel stående på ventelista. Mulig du må søke på nytt igjen til hovedopptaket neste år...

 

Var det svar på det du lurte på? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe, nei tenkte at om vi ikke får plass å blir satt på venteliste, er det ikke da en maksgrense på hvor lenge man kan stå på lista før man får plass? Syns bare å ha hørt det en gang... om det var 6 mnd eller 1 år ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man da blir stående på venteliste frem til neste gang det er hovedopptak. Og så mener jeg å ha hørt at når barna er tre år så har de "krav" på å få plass i barnehage?

(Jeg kan ikke dette, jeg altså, men tror det er sånn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida! det var lenge! nei jeg har ikke peiling i det hele tatt, derfor jeg maser ;)

takk for svar ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor har man krav på plass i barnehage siste året før skolestart. Det behøver derimot ikke være fulltidsplass:(

 

Vi har stått på venteliste med mellomsten her hjemme, men fikk avslag det første året (så vi sto ikke på venteliste til neste hovedopptak), og siste plassen (!) på ventelisten neste året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi!! er det såpass ja ?!

Der fikk jeg et lite slag i trynet ja...

Syns jeg hørte noen rope ut om full barnehagedekning?

så barnehage og venteliste er samme ting for regjeringa..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig forskjellig fra sted til sted. Og som i Oslo så er det veldig store forskjeller fra bydel til bydel... Ta en telefon til de som sysler med barnehage-opptak i din kommune, så kan du jo høre! :o)

 

Men full barnehagedekning er noe de roper om for å skaffe seg stemmer, ja. Er nok en stund igjen til det stemmer! :o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neii - det var forrige barnet! Hun er 5 nå, og mye er skjedd siden hun var liten! Kommunen jeg bor i har nå faktisk 93% barnehagedekning nå, men med litt få småbarnsplasser! Det er muligheter, jeg skulle bare ha en liten fortelling om det med venteliste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja her i kommunen skryter dem av å ha oppnådd 100% barnehagedekning, men man kan jo fremdeles havne på venteliste....

Hehe, sorry at jeg maser så mye om dette, men forstår det bare ikke helt !

Er derfor jeg lurer på om det er en maksgrense for venteliste, men du tre små, du har jo fått erfare at det ikke er det, men som du sa, det er 5 år siden...

Det må vel være en maksgrense siden dem har 100% barnehagedekning?

Arh, kjenner jeg nesten blir gal av mitt eget mas her, så unnskyld igjen ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring kommunen i morgen tidlig for å spørre du, vennen;-) Dette er forskjellig fra kommune til kommune!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det skal jeg gjøre !

Tusen takk for svar hvertfall :)

Natta !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...