Gå til innhold

Ammehjelpere; hjeelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp, jeg har så forferdelig vondt!

Skal prøve å skrive forståelig:

Har hatt en hvit prikk på begge brystvortene, og ømme bryster.

Prikken på den høyre brystvorta har forsvunnet, men den er ennå veldig sår. Den venstre puppen er et mareritt!! Den hvite prikken svir veldig, og brystet er sårt, og jeg kjenner at jeg har ømme store klumper i brystet.

Tror det er tette melkeganger, men vet ikke hva jeg skal gjøre med det.

Har prøvd å pumpe, men får ikke ut noen ting. Har også prøvd å håndpumpe, får ut litt mer da, men ikke mye. Veslejenta vil IKKE ha puppen, jeg klarer IKKE amme på venstrepuppen.

Hva skal jeg gjøre?? Er så forferdelig vondt!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei numsa, vi pratet på chatten på ammehjelpen tidligere i dag!

Du ble borte? Fikk du lest og forsto du det om melkeblemmene?

Skrevet

Åh, var det deg?

Chatt-vinduet forsvant når du skrev inn linken.

Jeg leste, men forstod langt i fra alt...

Så nå sitter jeg og har like vondt :(

Skrevet

Okei, kan du lese igjennom det som står i tråden jeg skrev nå? Dette mås hull på i kveld! Det er på norsk, da!

Skrevet

hehe, best på norsk!

Uff, må jeg stikke hull på det? er så innmari vondt!!

Men jeg la merke til at det på en måte er ett lite område midt på brystvorta

(har vært sår der tidligere), som ser ut som om det på en måte har grodd over, men det er ikke hvitt, men sårt.

Forstod hva jeg skulle gjøre, etter å ha lest tråden, men gruer meg veldig!

Skrevet

Allerførst anbefaler jeg at du tar en varm dusj (lang, 15min) etter noe smertestillende, og så tar du og forsøker å rubbe åpent med en klut.

Husk at det med sårbehandlingen etterpå er viktig! Riktig saltvann smaker som tårer.

Skrevet

Ang sårbehandlingen, jeg har liggende unguentum salve.

Simplex salven funka ikke på meg.

Skal jeg da altså smøre godt med salve, så ta på nytt innlegg under bhen?

Skrevet

Ja. Når du er ferdig innpakka igjen, så ha også gjerne kalde omslag over. Det gjør det mindre vondt! 10-15min. En pose frosne erter gjør nytten, over klær, da!

Skrevet

Ok! Skal hoppe i dusjen og pøve dette her.

Men så på den andre tråden at du anbefalte å pumpe og amme samtidig, eller håndpumpe når melka renner.

Veslejenta har lagt seg for natta, og jeg har manuell pumpe, så får ikke til å pumpe og amme samtidig.

Og melke renner ikke av seg selv i det hele tatt. Sliter veldig med å få ut melka, men det blir kanskje bedre etter dusjen?

Skrevet

Ja, det blir bedre etter dusjen. Men den utgangen må altså åpnes så det kan renne! Ruller du brystvortene mellom rene fingre, og tenker glade tanker om din søte baby så går det nok, skal du se! Som du ser hadde den andre HI heller ikke elektrisk for hånden. Lykke til!

Skrevet

ÅÅÅÅH takk for hjelpen!!

Så for meg en grusom natt med vonde bryster og skrikende barn!

Gikk inn på ammehjelpen.no

Tror jammen jeg skal bli støttemedlem der.

Dere er en utrolig ressurs for ammende.

For meg er terskelen for å gå til lege veldig høy, og da er det kjempebra at dere er så lett tilgjengelige! Og jeg er sikker på at fastlegen min ikke helt hadde visst hva han skulle sagt om situasjonen!

TUSEN TAKK for at dere fins:)

Skrevet

Åh, det letta godt på trykket!:)

Nå er jeg helt utslitt og har krampe på i hånda!

Når jeg poppa prikken kom det ut noe som ligna en propp på ca 2 millimeter, er det normalt eller?

Tusen takk igjen expat, du redda meg i kveld :)

Skrevet

Flott, sånn skal det være! Flink pike!

Skrevet

Er du fremdeles på bedringens vei?

Skrevet

Er ennå litt øm i venstre brystet, men absolutt bedre, nå klarer jeg å amme på begge brystene iallfall, og det har ikke blitt noe sår. Men er forsiktig og renser ofte for det.

Skrevet

Expat, trenger hjelp igjen...(!!)

Det brystet som var verst, har i dag begynt å svi. Svir på brystvorta, men også inne i brystet... Hva er det for noe da? Begynner å bli lei de puppa mine nå altså..

Skrevet

Er det mulig at helingen forårsaker vasospasmer? Mest vondt når temperaturen går opp og ned? Fargeforandringer? Varme er beste behandling! Konstant og god varme! Helingsspasmer går over på et par dager, ikke sant Blomman?

Skrevet

Syns egentlig det er vondt konstant. Kommer og går sånn der stikkninger, akkurat som å dra en piggtråd inn og ut. Ikke behagelig!

Måtte stikke hull igjen, for det så ut som det var tett igjen, hadde fått tilbake den hvite prikken.Uff, nå er jeg lei av å ha vondt!:(

Skrevet

Fillern, du har pådratt deg sopp! Det var det sårheten kom av som laget blemmen! Hut deg til legen i dag (få salve til deg og mikstur til barnet...) Dette blir ikke bedre av seg selv eller noe du kan gjøre sånn selv!

Skrevet

Årh, det var jo bare det som mangla! Får ringe til legen da... Men hva er det de gjør hos legen? tar prøver eller?

Skrevet

Det er fint om du får tatt melkeprøve, for da får de utelukket bakterier til mandagen, i mellomtiden så bruker du soppmedisinen (sopp diagnostiseres med symptomer, mest!) Skriv gjerne ut lenken med "behandling av brystbetennelse" og ta den med til legen, sopp står nederst!

Skrevet

Ringte nettopp, men sykepleieren ba meg ringe tilbake fordi hun var usikker på om man kunne begynne behandlingen uten å ta prøve, eller om man må vente på svar fra prøve. Hvis jeg må vente på svar, får jeg ikke noe behandling før tidligst mandag/tirsdag.

Vet du om jeg må vente på svar?

Skrevet

Da ser det ut som om jeg må vente, men da går jeg ut og kjøper medela swing, for jeg klarer ikke amme! Og fra tidligere erfaring kommer det nok ikke til å bli bedre, før det blir behandlet, så da gjør jeg det.

Kan jeg bruke canesten? Har det liggende fra en gang jeg trodde jeg hadde sopp, men det var feil.

Beklager alt maset, men det er så vanskelig å få skikkelig hjelp her jeg bor! Takk for gode svar og tålmodighet :)

Skrevet

De dyrker sjeldent candida i melkeprøve, den er bare for å utelukke at smertene skylles bakterier! Du skal ha salve i dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...