Gå til innhold

For sterk utdrivningsrefleks

Anbefalte innlegg

Jeg har det problem at jenta mi (nå 11 uker) har problemer med å svelge unna melken på starten av ammingen og ofte svelger "vrangt". Hun får MYE luft i magen og får oftest skriketokter flere ganger under hver pupp. Jeg må da ta henne opp og forsøke å få henne til å rape, noe som også ofte e rvanskelig å få til. Det synes som om hun etter dette ikke vil fortsette spisingen, men bare skriker når jeg forsøker å legge henne til igjen. Hun har ellers grei vektøkning (synes iallfall sånn så langt). Denne situasjonen er veldig slitsom for oss begge; jeg synes det er trist at dette som også skal være "kosestund" for jenta mi, blir så smertefullt. Er det noen som har noen tips for hvordan jeg skal få dette til?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8704729-for-sterk-utdrivningsrefleks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg hadde veldig problemer med sterk utdriving. Melken sprutet ut, og hvis han slapp taket et øyeblikk ble han sprayet i ansiktet;-) Virket som han hadde problemer med å svelge unna, samme som hos deg. I tillegg slet jeg med at han ikke fikk tatt godt tak, så da var det å prøve å legge han til igjen mens melken flommet. Var på helsestasjonen og spurte, men fikk bare til svar at nei det visste de ikke, var som regel motsatt problem:-) hjalp ikke meg så mye det da. Snakket med en litt eldre helsesøster, og hun anbefalte å trykke mot det brystet som ikke ammes fra, det skal hemme utdrivingen. Syns det hjalp meg. Leste også i en småbarnsbok (el var det ammehjelpens sider, husker ikke helt) at det skal gå an å holde litt brystet nært barnets munn for å stanse flommen litt. Fikk ikke helt til det, men syns som sagt det hjalp å trykke hånden mot det andre brystet mens han diet fra det andre. Håper ev fjummsi kan komme med tips!! Håper det ordner seg:-)

la den første melke gå i en klut eller en kopp lslik a spruten avtar noe. Er det mulig å lene seg litt bakover - slik at melken ikke får for mye hjelp av tyngdekraften?

Bygg opp litt under hodet/overkropp til babyen men sdu ammmer- slik at babyen ikke ligger flatt- da stiger luften lettere underveis

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...