Hannahs-mor06 Skrevet 20. mars 2007 #1 Skrevet 20. mars 2007 Hvordan gikk det på kontrollen igår?? vi har fortsatt ikke fått time fra sykehuset.. Det er for dårlig..og på vårt sykehus sin hjemmeside står det svart på hvitt at vi skulle vært på kontroll på ortopedisk poliklinikk 14 dager etter fødsel + kontroll hver 6 ukkr frem til rtg tas etter 4,5 mnd... skal på 3 mnd kontroll imorgen, så får snakket litt m helsestasjonslegen...er så sliten og DRITTLEI av denne greia!!
Hæppi Surmus Skrevet 21. mars 2007 #2 Skrevet 21. mars 2007 Her er jeg!! Snuppa slipper å ligge med puter noe mere!! :-D JIPPI! Skal tilbake på kontroll i slutten av april. Hun hadde bare umodne hofter, å hadde hun vært født ved det sykehuset hadde hun sluppet pute i det hele å store!! Hun hadde 60 grader på ene hoften og 58 på andre. Så surt at dere enda ikke har hørt noe!! Skjønner godt at du er lei av hele greia jeg!! Lykke til, skal stikke innom her inni mellom å se hvordan det går.. Send gjerne en PM å fortell!! ;-)
Hannahs-mor06 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. mars 2007 Vi har falt utenom systemet vi.....Derfor ingen oppfølging!! fødte på fredagskveld+ var rett før jul + ortopeden usikker ang oppfølging. På sykehuset vårt sin hjemmeside står det svart på hvitt at vi skulle vært på kontroll 14 dager etter fødsel, og deretter hver 6 uke frem til røntgen tas etter 4,5 mnd. Fikk som sagt min fastlege til å henvise oss til kontroll +ultralyd, det er 10 dager siden hun sendte den og først idag får vi time i posten! og det er faen meg ikke før om 4 uker!! det er liksom den avsluttende kontrollen som ble bestemt da hun ble lagt i pute som nyfødt! ergo - ingen ktr underveis.. I tillegg sto det på sykehusets hjemmeside at en ortoped skulle vurdere OM og hvordan hofta skulle behandles..det var jo de på ultralyden som bare ga beskjed om at det var umodent, ingen ortoped har vurdert! og de på ultralyden målte jo ingen vinkel, de så kun at det var litt umodent.. Dessuten var det rart helt fra helsestatsjonen kom inn i bildet pga de hadde veldig lite info om Hannahs hofte..hm, sykehuset har med andre ord ikke sendt papirer dit. Og fysioterapeuten på helsestatsjonen (som vi går til noen ganger) hun hadde jo ikke fått noe info om hofta - kun beskjed om at det var et putebarn. Vi skulle hatt en kontroll med fysioterapeut på sykehuset (hun har jeg nå snakket med over tlf) som da skulle sende info til denne fysio på helsestasjon.. Spørsmål til derer som fikk vite vinkel i hofta; var dere med inn på ul? og HVEM vurderte vinkel og behov for pute??
Niva Skrevet 21. mars 2007 #4 Skrevet 21. mars 2007 Vi fikk vite vinkelen på hofta, og min datter hadde lett hoftedysplasi på den venstre og der var vinkelen 50. Det var en lege som tok ultralyden ,en spesialist. Jeg var med inn, og snakket med henne underveis. hadde time hos ortoped etterpå
Hannahs-mor06 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. mars 2007 takk for svar;) i vårt tilfelle var det bare ei dame (radiolog) som utførte ultralyden og hun måtte be ei annen komme inn og se om hun var enig i at det var umodent..de målte ingen vinkel,kun så at det manglet litt brusk..
Hannahs-mor06 Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2007 Min kjempesnille jordmor ( som jeg kjente litt fra stallen, og som jeg fikk beskjed om at satt og ventet på meg den morgenen jeg ringte inn til sykehuset for å få satt igang fødselen, hehe) skal snakke med barnelegen imorgen..det var han som undersøkte Hannah hjemreisedagen og som sa at hoftene hadde stabilisert seg..
Hannahs-mor06 Skrevet 27. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. mars 2007 Hun jordmoren min trodde kanskje at vi hadde hatt så dårlig oppfølging pga at det ikke var noe "feil" med hofte, bare at den var litt umoden..men hun syns det var veldig rart at vi ikke har hatt oppfølging allikevel.. Tok opp problemet vært hos helsesøster på 3 mnds kontrollen, og hun sa vi skulle ha kommet til henne med det, men jeg fortalte henne at jeg hadde forsøkt å få barnelegen på hs til å hjelpe oss..hvorpå hun forsøkte å forsvare han da..og at problemet liksom ikke hadde startet på hs..har jo heller aldri sagt det! men hun forsøkte selv å ringe for oss 3 ganger, men håpløst å få tak i noen som kunne ordne noe kontroll.. Nok om det, nå har vi startet nedtellingen..skal på kontroll av UL fredag 13 (!!) og ortoped kontroll 17.. men dette er liksom den avsluttende kontrollen som ble bestemt ved utskrivelse fra sykehuset da.. Leste forresten i BAM bladet jeg fikk på sykehuset at man idag ofte avventer situasjonen (ustabilitet) en stund hvis hoftene ikke er helt løse. Der man oppdager ustabilitet, anbefaler mange at babyen sendes til UL-undersøkelse ved 4-6 ukers alder. Årsaken er at veldig mange hofter stabiliserer seg selv. Det er heller ikke bestandlig at denne ustabiliteten oppdages ved nyfødtkontrollen og da fanges den som regel på 6 ukers kontrollen på hs. Og kilden er ingen andre enn seksjonsoverlege ved nyfødtavdelingen ved sykehuset i østfold..han burde jo da være en trygg kilde;) Vet jo at mitt tilfelle ikke kan sammenlignes med mange andres her inne, dette er jo egentlig bare peanuts.. men man har allikevel behov for å prate ut om frustrasjonen.. Nå skal Hannah og mor ut å trille i solen;) mange solskinnsklemmer fra oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå