Gå til innhold

skal IKKE vaksinere .. hjelp med argumenter? takk!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er faktisk frivillig!

Si til hs og andre at du syns tre mnd er altfor tidlig - siden immunforsvaret ikke er ferdigutviklet før de er minst to. Så legger du det på is på ubestemt tid. Lettere for helsesøster å akkseptere at du vil vente. Kanskje kommer du aldri til å gjøre det - men det behøver ikke være et tema. Det er egentlig argument nok! Ferdig med det.

Pass på at du setter deg inn i de ulike sykdommene . Det er greit å vite litt om symptomer og forløp, eventuelle farer og alternative måter å hjelpe kroppen å håndtere sykdommen på. Mye å hente på ernæring, homeopati og mange andre alternative behandlingsformer.I tillegg til at du selv bør vite "basics" om sykdommene, blir gjerne Hs litt roligere hvis hun skjønner at du gjør et bevisst valg. At du faktisk ikke velger å frastå fra vaksiner fordi du har lest EN populærvitenskapelig artikkel i dagbladet som sa det ikke var lurt....

Lykke til

Helt greit at du vil utsette barnet ditt for mulig smitte, det velger du selv.

Men det er egoistisk. (samfunnsmessig)

Det er ikke bare ditt barn som kan bli rammet. Hvis mange nok tenker som deg, så hadde vi fått flere sykdommer tilbake som i mange år omtrent har vært utryddet.

Eller; hvis ingen vaksinerte så ble de sykdommene som er nesten utryddet faktisk HELT utryddet!!! For du kan vel ikke bevise at det faktisk ikke er tilfelle???

Det er ikke egoistisk å la vær å vaksinere. Hvis du hadde lest litt om emnet hadde du nok visst det!!

Hvordan får du det til å stemme? At sykdommer liksom skal bli utryddet av seg selv? :-) Første gangen jeg har hørt...morsomt.

Vet ikke om du har fått det med deg, men vi lever i 2007. Folk reiser til andre land...med FLY til og med:-) I andre land er det slett ikke alle sykdommer som er utryddet. Hvis vi slutter å vaksinere, så vil noen ta med seg smitte fra norge (ja, det finnes turister og utlendinger her også), eller fra utlandet og dermed starte en ny oppblomstring av sykdom. Jeg er født tidlig på 70-tallet, og har hatt både kikhoste, kusma, meslinger, røde hunder og vannkopper. Har du hørt om barn i dag som har hatt kusma eller meslinger? Det er ekstremt sjeldent...nettopp p.g.a. det gode vaksinasjonsprogrammet vi har i Norge.

har klippet litt fra barnelegene.no:

Er vaksine frivillig ?

Ja, det er lov å si nei, selv om blant annet vi barneleger synes det er ille at ikke alle barn får den beskyttelsen vaksinen gir. I USA er det for eksempel enkelte stater som krever bevis på at barnet har fulgt vaksinasjonsprogrammet i den staten før barnet får begynne i skole eller barnehage. Personlig synes jeg det er trist at foreldre løper den risikoen det er for barnet, ikke å la det vaksineres. Jeg er sikker på at de foreldre som nekter vaksinasjon gjør det i den mening at det er til barnets beste. En vet at noen kan bli syke av vaksinen, en sjelden gang til og med alvorlig syke. Dette er sant. Og det er derfor foreldre unnlater å vaksinere barnet sitt. Men sjansen for at de skal bli syke av vaksinen er bare så uendelig mye mindre enn om de skulle bli syke uten vaksinen. En annen faktor spiller også inn: Så lenge de aller fleste av befolkningen er vaksinerte, er risikoen for sykdom relativt liten, fordi sykdommen da har vanskelig for å spre seg. Hvis en del ikke er vaksinerte, kan flere bli syke, og da øker risikoen for ytterligere spredning. En kan derfor si at de som ikke er vaksinerte, er gratispassasjerer i forhold til de som er vaksinerte. De lever på de vaksinertes beskyttelse. Blir dekningen dårlig i befolkningen, vil det etterhvert komme utbrudd av sykdommen. Det er flere eksempler på at dette har skjedd. Et eksempel på dette kommer fra Nederland der en i 1994 fikk en polio-epidemi med over 70 tilfeller i en religiøs gruppe. Medlemmene i gruppen hadde avstått fra vaksinen mot polio-viruset.

Det finnes vaksiner mot en rekke infeksjonssykdommer. Disse vil i regelen først være aktuelle hvis en skal ut å reise. Skal en reise utenfor nord-Europa, bør en kontakte helsestasjonen eller egen lege på forhånd. De vil kunne gi informasjon om hvilke vaksiner som det er aktuelt å ta avhengig av hvor en skal i verden. Enkelte land krever faktisk gyldig vaksinasjonsattest for enkelte sykdommer for at en skal kunne komme inn i landet.

Bare et spørsmål. Vil ikke du ha beskyttelse mot f.eks hjernehinnebetennelse, og hvis det kommer en vaksine mot HIV ville du latt være å ta den? Hvis du er gammel og skrøpelig og kan risikere å dø av en influensa, ville du da latt være å ta influensavaksine?

Synes fremdeles det er egoistisk å ikke vaksinere barna sine. Det er den beste beskyttelsen de kan få mot sykdom og evt. død av sykdommer som forlengst kunne vært utryddet dersom alle land i verden hadde et like bra vaksineprogram som Norge.

Takk for meg!

Men er det så galt å få kusma og røde hunder osv????? Snart skal vi vel vaksineres mot selve livet også... det er jo kjempefarlig - ingen som har overlevd enda:-)

Noen av oss mener jo at det er negative effekter av vaksiner utover de allment akksepterte. Jeg ser hvordan du tenker, yo mother, og jeg forstår også tankegangen. Men ser du den andre siden? Hvis du hadde vært overbevist om at barnesykdommer er bra for utdannelsen av immunsystemet, og at å unngå å være syk fører til et immunforsvar som går bananas på ting det ikke skal gå bananas på (allergi, autoimmune sykdommmer etc) - ville du fortsatt å stå på barrikadene for masse-vaksinasjon???? Hvis dette er tilfellet - er det da vaksinering mot disse sykdommene verdt det i forhold til senere konsekvenser både for individ og samfunn...

Annonse

Er enig i at overdreven renslighet i dagens samfunn fører til at barn får et svekket immunforsvar. Noen bakterier og virus skal vi også ha, men det er en grunn til at vi vaksineres mot de såkalte "barnesykdommene" og det er at de er potensiellt mye mer dødelige enn f.eks en forkjølelse.

Røde hunder fører ikke rent sjeldent med seg sterilitet, hjernehinnebetennelse o.s.v. Hvorfor skal vi utsette barna våre for det når vi strengt tatt ikke behøver?

"Røde hunder fører ikke rent sjeldent med seg sterilitet, hjernehinnebetennelse osv"

Herregud, yo mother, du er skikkelig på bærtur her altså! Hva med å dokumentere svarene dine ?! Og i vår del av verden dør det faktisk fler av forkjølelse/influensa enn av barnesykdommer. Det er også slik at barnesykdommene blir potensielt farligere for en person som ikke har gjennomgått sykdommene som barn!

Jaså, du har ikke hørt om svartedauen du?

Det er tydelig at du har all informasjonen din om vaksiner fra barnelegene.no og da blir det meningsløst å diskutere med deg.Skaff deg mer informasjon før du har så sterke meninger om andres valg!!!

Og JA, jeg ville uten tvil latt vær å vaksinert meg mot hjernehinnebetennelse, hiv og influensa. Uansett hvor gammel og skrøpelig jeg måtte være.

Jeg forholder meg saklig. Sterke meninger? ja, kanskje. Men jeg går ikke til personangrep fordi om vi har ulike meninger. Jeg synes det er egoistisk å la være å vaksinere sine barn.

Hva var det jeg burde vite om svartedauen?

....og ja, røde hunder fører ikke rent sjeldent til sterilitet og hjernehinnebetennelse. Sier ikke at det skjer i dagens Norge (pga godt vaksinasjonsprogram), men sykdommen røde hunder fører til det, og er mer alvorlig enn influensa og forkjølelse. Det er mange land i verden som fremdeles har utbrudd av røde-hunder.

Det er en grunn til at jenter får oppfølgingsdose av vaksine mot røde hunder, og nei, jeg finner ikke all informasjon fra barnelegene.no. Når jeg har sitert informasjon derfra har jeg også gitt beskjed om det på forhånd. Jeg har selv helsefaglig utdanning.

At siste innlegger ville velge å la være å vaksinere seg selv er en sak, men vi velger for våre barn som ikke er i stand til å velge for seg selv.

.......Ang. svartedauden. Mener du at alle sykdommer vil forsvinne slik som den?

Svartedauden var en bakteriell sykdom forårsaket av Yersenia , mange andre er virus, så det er ingen sammenheng der.

men, hvis det er slik at du/dere mener at det er like greit å ha alle disse sykdommene, og at de vil dø ut av seg selv....så ja, kanskje de vil det, men vartedauden drepte 25 millioner mennesker bare i Europa. Vil du ofre ditt barn for at neste generasjon skal slippe? ...slik som de gjorde, uten valg om annet naturligvis.

Tror du/dere at flere barn dør av vaksiner i dag enn det antall barn som døde av barnesykdommer for la oss si 50 år siden?

....og bare som tilleggsinformasjon. Yersenia Pestis finnes fortsatt den dag i dag, i en mer svekket tilstand, men fremdeles dør folk av byllepest forårsaket av rotter i andre deler av verden. Rotter i Norge er også potensielt bærere av Yersenia.

Jeg er ihvertfall ikke villig til å ofre mitt barn og en haug med milllioner andre til et liv med f.eks polio fordi at polio kanskje utrydder seg selv om 200 år.

Nå tror jeg at jeg legger denne debatten død for mitt vedkommende. Vi kommer ingen vei. Vi får bli enige om at vi er uenige:-)

Takk for innspill

Enig med yo mother; denne tråden er død! Bortkastet tid å diskutere et så omstridt emne med en som er religiøst overbevist over vaksinenes fortreffelighet, og ikke er i stand til å se en eneste svakhet ved "fenomenet". På tross av alle dokumenterte og udokumenterte bivirkninger/skader som følge av vaksiner, skeptikernes ubesvarte spørsmål, muligheten for sammenheng mellom massevaksinering og oppblomstring av feks barnekreft, hjernehinnebetennelser og autoimmune sykdommer, muligheten for langtidsbivirkninger, og immuniseringsproblematikken ved eksempelvis vannkoppevaksinen(utprøvet i usa siden 1995, med svært dårlig resultat), kikhostevaksinen (henviser til kikhosteepidemien her i landet, som rammer alle tross vaksinering).

Det forbauser meg over hodet ikke at du jobber i helsevesenet. Det bekrefter bare HI's startinnlegg med behov for sterke argumenter, og hvor vanskelig det er å komme på HS og ville velge bort vaksinering, hvor muligheten for å møte noe så fordømmende og ensidig som deg er til stede.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...