Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig skal dere bli satt i gang? Er jo slik at man blir satt i gang før termin slik at ikke babyen skal bli så stor. jeg skal selv bli satt i gang en uke før termin, men det er midt i påsken. Skulle så gjerne blitt satt i gang to uker før istede for bare en. Kjedelig når alle er på påskeferie. Pluss at jeg er dritt lei av å gå gravid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er diabetiker, men skal ikke bli satt i gang.... Sikker på at det gjelder alle med diabetes?????

Skrevet

Ja det er det jeg har fått beskjed om... de med diabetes skal ikke gå over tiden så i Bergen blir alle satt i gang en uke før... men skulle så gjerne bli satt i gang to uker før og ikke bare en..... Hvor holder du til da?

Skrevet

Jeg bor i Vestfold.

Fikk også først beskjed om at jeg ikke skal gå over tiden, men så har de etterpå sagt at det er bedre at jeg går et par dager over tiden enn å bli satt i gang. Bedre for kroppen at det går av seg selv, sa de....

Sikkert forskjellig praksis rundt omkring....

Skrevet

Jeg er også diabetiker, har fått beskjed om at jeg ikke får gå over tiden, noen ganger kan man bli satt igang 3-5 uker før termin, det er jo avhengig av hvor stort barnet blir da. Var på UL forrige mandag, da var barnet 14% over gj.snittet, er veldig spent på hvordan str er neste mandag.. ;) Bor i Sarpsborg, skal føde på Fredrikstad..

Skrevet

Heia, jeg har fått svangerskapsdiabetes, vet ikke helt om det er det samme som dere, men jeg blir også nøye oppfulgt hver uke.

Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 29 er nå i uke 34. Det som er blitt sagt til meg er at hvis jeg går til termin vil barnet være over 5kg, derfor vil jeg bli satt i gang før barnet blir 4,2 kg. Sist uke var babyen 21% overvektig. De antar bare i dag 1-3 uker før termin på meg. Har i utgangspunktet termin 7.mai..

Nå er jeg igang med insulin både morgen,kveld (langtidsukker) og til måltid (kortids sukkeret)

Har dere diabetes 1?

Jeg bor forresten i Stavanger!

Skrevet

Jeg har type 1 ja, og bruker pumpe.

Babyen min har ikke hatt noe vekstavvik hittil, kanskje det er derfor ingen har sagt noe om igangsetting for min del. Skal på ny UL på mandag, og da kan det jo hende at han har vokst for mye... Spennende tider er det uansett =)

Skrevet

Leste litt om diabetes i svangerskapet i Gravid bladet, er nok litt anderledes enn svangerskapsdiabetes, men går du på kontroll hver uke? jeg går en gang i uka selv..

Skrevet

Jeg har hatt et helt flott svangerskap og blodsukkeret har aldri vært bedre enn etter at jeg ble gravid. Har hittil gått til kontroll hver 3. eller 4. uke, men regner med at det blir oftere heretter. Har bare 6 uker til termin.

Skrevet

Går du bare til kontroll 3. eller 4. uke?

Forstår det er veldig forskjellig praksis rundt omkring.

Jeg er 2 gangs gravid og har gått til diabeteslegen min hver 14 dag siden jeg ble gravid.

UL har jeg hatt ca 1 gang i mnd fram til nå. Fra uke 23 blir det annenhver uke.

Ellers skal man jo ha øyekontroll hvert trimester eller mer.

I tillegg til dette følges jeg opp av fastlege/jordmor for vanlige svangerskapskontroller. (kanskje litt sjeldnere hos disse pga at jeg har så mange kontroller ellers, men dette er for å snakke om andre ting ved svangerskap enn diabetesen)

Så pga alle disse kontrollene så har jeg en eller annen legetime nesten hver uke. Og fra nå av blir det nok flere i uka.

Slik var det sist jeg var gravid også. (jeg er bare kommet til uke 21, så jeg er vel egentlig i feil forum akuratt nå)

Skrevet

Jeg trodde at jeg skulle oftere til kontroll, men da jeg var til UL 26. feb fikk jeg ny time 4 uker etter. Jeg spurte om ikke jeg skulle komme tidligere, men det var visst ikke nødvendig. Dette fordi at alt så veldig bra ut.... Må liksom stole på at de vet hva de gjør på sykehuset også.

Har i tillegg gått til øyekontroll hvert trimester + at jeg har hatt time hos fastlegen min innimellom (ca 1 gang pr mnd). Gleder meg til mandag da jeg skal til ny UL. Håper ikke han har lagt altfor mye på seg....

Skrevet

Heia, jeg går på kontroll hver onsdag nå, er i uke 34 og det ble påvist svangerskapsdiabetes i uke 29. Startet med insulin i uke 30.. Nå er min baby 25-30% overvekt så jeg kommer til å bli satt igang ca 3 uker før termin, hvis lungene er ferdig og hvis babyen kommer opp i en vekt på 4,2 kg.. så nå har jeg ikke lenge igjen.. håper å holde igjen i 4uker til da, men en hvet jo aldri. Hvis det går for fort blir det keisersnitt, selv håper jeg på å føde selv.. Har ikke vært til øyekontroll enda, må jeg det? er det jeg som må oppsøke øyenlege selv?

Skrevet

Vet ikke hvordan det er med dere som har svangerskapsdiabetes, men du kan jo spørre legen din på neste kontroll. Tror ikke dere behøver....

Skrevet

heji igjen. Jeg som startet tråden her i går. Kjekt at folk skriver hva de opplever der de bor. Jeg går som sagt på kontroll vær torsdag og har vært på øyekontroll en gang tidligere, og skal igjen i morgen... det jeg håper mest av alt er at jeg blir satt igang HELT i start av april og ikke 8. som er bare en uke før termin. gutten vår veier bare 2700 så er ikke så stor, men jeg har utolig mangen andre plager som hodepine, høyt blodsukker, søvnproblemer og bekkenproblemer...bare håper så utrolig de hører på meg i morgen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...